Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155275Bericht roberto »

Okido schreef:Wat Jan wil zeggen is dat vervroeging noodzakelijk is vanwege de vertraging in het verbrandingsproces. Vooral als de motor meer toeren gaat maken of als het mengsel wat armer is.

Die HF druksensor is wel een heel creatief idee. Je zou de elektronische schakeling kunnen aanpassen, als de hoogst bekende druk gemeten bekend is en dan iets vervroegen.
Precies de data van de laatste slag is bekend in het geheugen van de chip, je laat hem bij de volgende slag iets eerder of later schakelen.
Het gaat hier om het punt van schakelen, het BDP kun je beter meten in de verbrandings-ruimte waar de actie gaat plaats vinden, bijkomende variabelen als warmte en druk ex. is bij de motor van de vier vrij staties immers je kunt het mengsel niet veranderen tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155279Bericht Bertje »

Bertje schreef:Heeft iemand wel eens uitgezocht of je zo'n groot 36-1 vliegwiel niet gewoon kunt vervangen door een kleiner 42-2 vliegwiel van de R5 AT? Misschien kan de ontstekingsmodule wel gewoon met verschillende tandenpatronen overweg?
Voordat we een heel andere discussie starten, zijn er nog mensen die iets zinnigs over bovenstaande kunnen zeggen?

Komt erop neer dat ik naar een SIMPELE manier zoek om een Twingo-motor in een R4 te kunnen leggen, met enkel reversibel sleutelwerk (dus geen gezaag aan de koets, en liefst met bestaande onderdelen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155280Bericht Okido »

Ik heb daar geen ervaring mee, echter wordt het aantal tanden gebruikt door de software om daarmee te rekenen (krukashoek, toeren e.d.) Je kan dus niet zomaar een ander patroon gebruiken.

Het lijkt mij wellicht mogelijk als op de elektronische module een knopje, stekkertje of andere aansluiting zit. Ik vermoed van niet. Dan zou het nog softwarematig kunnen worden aangepast, dat wil zeggen als je in de code kan komen (soort chiptuning).

Ook kan je denken aan iets ertussen. Een stukje software die de signalen omrekent naar de signalen die je wilt hebben. Zo is bij het 36-1 patroon de tijd van tand 1 naar tand 2 gedeeld door 10 precies 1 krukasgraad. Dat zou een soort black-boxje worden met de sensor als input en output naar de ECU.

Zelf zou ik de Twingomotor nemen en een programmeerbare ECU erop aansluiten, dat lijkt mij makkelijker. Voor de GT Turbo zijn die leverbaar, dus met dat (ik dacht 44-2-2) patroon moet het kunnen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155282Bericht Bertje »

Okido schreef:Ik heb daar geen ervaring mee, echter wordt het aantal tanden gebruikt door de software om daarmee te rekenen (krukashoek, toeren e.d.) Je kan dus niet zomaar een ander patroon gebruiken.
Ja, dat lijkt mij ook, maar volgens mij beweert hier iemand dat je het Twingo vliegwiel kunt vervangen door een willekeurig ander Renault vliegwiel met willekeurig ander tandenpatroon: http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=35973" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zou dan een R5 AT vliegwiel op kunnen en klaar is Kees. Tenminste, als het boutenpatroon (bolt pattern) overeen komt, dat weet ik eerlijk gezegd niet...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155283Bericht marcGTL.BE »

Het bouten patroon tussen een C3G en een C1 E18 is zeker het zelfde
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155286Bericht Bertje »

Zojuist van iemand vernomen dat je niet zomaar het Twingo vliegwiel kunt verwisselen door een 5 AT vliegwiel. Past wel, maar werkt niet. Net ook even bij mijn eigen 4 gekeken, denk dat er voldoende diepte is voor een triggerwheel op de krukaspoulie, maar vrij weinig diameter. Moet dus een klein wieltje worden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155288Bericht RVIER »

@Bertje
Past wel, maar werkt niet.
omdat .......

Als je het werkingsprincipe begrijpt kun je wellicht een andere trigger signaal maken en/of samenstellen.
telt bv elke tand voor 10 graden (36x10=360 graden) en de brede tand als BDB punt?. Kun je wellicht deze beide functies ont-koppelen?
Nu gaat dat vrij lomp met een naderingschakelaar en grote tanden op het vliegwiel. Misschien moet je het nu aanvliegen met wat geavanceerder spullen! en bv een dunne plaat die je met de bouten van de drukgroep mee vastzet en een fotocel oid.
Misschien kun je de nokkenaspoulie gebruiken (draait half zo langzaam maar toch) kennelijk hebben we dan 72 tanden +2 nodig?-->dit zou wel eens het eenvoudigst kunnen zijn! Kartonnen schijf en lichtcel :-)
Ik zou het in slim nadenken zoeken daar wordt je ook minder moe van :-)
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155289Bericht Jerome »

RVIER schreef: een fotocel oid....kartonnen schijf en lichtcel
Een fotocel onder de motorkap... Lijkt mij niet zo'n betrouwbare oplossing met al dat vuil. Voordat je het weet is je fotocel blind en staat je motor stil.
En een kartonnenschijf, nu moet ik toegeven dat het onder mijn motorkap droger is dan in de auto. Maar of dit een robuuste oplossing is....

Fons ik zou je hersenen nog wat langer pijnigen (voordenken ipv ...) en niet te snel te rusten leggen. Want out of de box oplossingen zijn leuk, maar niet als het voor korte duur is. Daar wordt je erg moe van.

En wat is er mis met de door de fabrikant gekozen naderingsschakelaar? Wanneer je een ander aantal tanden nodig hebt, zou je ook een plaat kunnen laten laseren of watersnijden.

Ik ben benieuwd hoe Bertje het uiteindelijk oplost.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155294Bericht Bertje »

Ik hoor een echo, Fons (uhm)
Bertje schreef: Een nokkenastriggerwheel zou bij nader inzien trouwens wel kunnen! De nokkenas draait maar de halve snelheid van de krukas, dus moet je simpelweg het tandenpatroon verdubbelen. Het wordt dan wel wat passen en meten om de sensor te plaatsen (...)
RVIER schreef:Misschien kun je de nokkenaspoulie gebruiken (draait half zo langzaam maar toch) kennelijk hebben we dan 72 tanden +2 nodig?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155295Bericht Bertje »

Jerome schreef: Ik ben benieuwd hoe Bertje het uiteindelijk oplost.
Anders ik wel! Moet er nog even over nadenken welke optie de beste slagingskans-gedoe ratio heeft.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155298Bericht Tweety »

zou je niet een moderne ecu met pingelsensor kunnen nemen, ik dacht eigenlijk dat 't aantal tanden op het vliegwiel alleen van belang was voor de overbrenging van de startmotor... ik zal 't wel weer fout hebben..
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5219
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155306Bericht Bertje »

Jep, het gaat hier om vliegwielen met 2 vertandingen, 1 voor de startmotor en 1 voor de sensor. Bij die laatste ontbreken 1 of 2 tanden, dit geeft het signaal. Iets degelijks is bij de eerste vertanding niet zo handig 8)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155312Bericht RVIER »

@ Bertje
had pagina een niet gelezen maar reageerde op je vaststelling en het gemis van een omdat :-)
Maar kennelijk dachten we hetzelfde over het nut van de nokkenas pouli.


@ Jerome
een kartonnen schijf was natuurlijk bedoeld voor een proefopstelling! Je kunt zo'n getande schijf met een tekenprogramma maken en vervolgens uitsnijden. Je kun er natuurlijk ook een figuurzagen uit pertinax. Ik denk dat je met een lichtsluisje een heel eind komt en ben (met wat maatregelen niet zo bang van blindheid.

Vanuit een inspanning-gedoe value indicator aanpak, bij gelijk resultaat, zou ik snel voor de nokkenaspouli-variant gaan.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Bericht: # 155608Bericht Okido »

Zie bijgaand een foto van een vliegwiel van een oer 5 waar het triggerpatroon 44-2-2 is vervangen door een 36-1 patroon.
Afbeelding

Het is terug te vinden op het forum (wel eerst inloggen):
http://turborenault.co.uk/threads/16394 ... ost-149207

De topicstarter heeft overigens slechte ervaring met een triggerpatroon van 72-2 op de poelie op de nokkenas.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie