Re: Motor aanpassingen overzicht
Geplaatst: do jul 24, 2014 3:34 am
viewtopic.php?f=2&t=12757&hilit=nokkenas" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt er op dat de nokkenas in het f6 1100cc blokje dezelfde is als die in het oer-5 1100cc blokje ligt, dat 45 pk heeft. Kleptijden en nokhoogte zijn gelijk (hooguit zou er nog verschil kunnen zitten in de kleplichtkromme : snelheid van openen kleppen).
Aangezien een 1100cc uit een 4 gtl met 32mm carb 38 pk levert (zie de spaanse kentekenbewijzen van de 4-tjes met 32mm carb), kun je zeggen dat de nokkenas uit de oer 5 1100cc, en dus ook die uit het 1100cc f6 blok, in dit geval 7 pk extra oplevert. In procenten (45 gedeeld door 38 dan maal 100 %= 118,4 %, dus:) 18.4 % vermogenwinst uit de oer 5/ F6 1100cc nokkenas.
Ga er dan van uit dat op de 1100 uit de gtl 4 en de gtl 5 dezelfde kop erop hebben, in elk geval is de compressie dezelfde ( 9.5:1).
Aan de andere kant heeft de f6 motor welliswaar een snellere nokkenas, maar een lagere compressie (8.3:1 tegenover 9.5: 1), en hetzelfde eindvermogen als de 1100 in de 4 gtl.
Als de nokkenas 18.4 % vermogenwinst oplevert, maar de lagere compressie deze winst weer teniet doet, levert de f6 motor door een compressieverlaging van 1.2 (door een dikkere kop) 18.4 % vermogen in.
Voorgaande doet mij vermoeden, dat een f6 blok met gtl kop en een 32 mm carb, een 1100 met 45 pk oplevert. Een eenvoudige manier om je f6 te boosten?
In deze stelling van een niet-kenner kan al snel een onjuistheid zitten door kennis die over het hoofd gezien is. Ik zou zeggen, kenners, leef je uit...
Het lijkt er op dat de nokkenas in het f6 1100cc blokje dezelfde is als die in het oer-5 1100cc blokje ligt, dat 45 pk heeft. Kleptijden en nokhoogte zijn gelijk (hooguit zou er nog verschil kunnen zitten in de kleplichtkromme : snelheid van openen kleppen).
Aangezien een 1100cc uit een 4 gtl met 32mm carb 38 pk levert (zie de spaanse kentekenbewijzen van de 4-tjes met 32mm carb), kun je zeggen dat de nokkenas uit de oer 5 1100cc, en dus ook die uit het 1100cc f6 blok, in dit geval 7 pk extra oplevert. In procenten (45 gedeeld door 38 dan maal 100 %= 118,4 %, dus:) 18.4 % vermogenwinst uit de oer 5/ F6 1100cc nokkenas.
Ga er dan van uit dat op de 1100 uit de gtl 4 en de gtl 5 dezelfde kop erop hebben, in elk geval is de compressie dezelfde ( 9.5:1).
Aan de andere kant heeft de f6 motor welliswaar een snellere nokkenas, maar een lagere compressie (8.3:1 tegenover 9.5: 1), en hetzelfde eindvermogen als de 1100 in de 4 gtl.
Als de nokkenas 18.4 % vermogenwinst oplevert, maar de lagere compressie deze winst weer teniet doet, levert de f6 motor door een compressieverlaging van 1.2 (door een dikkere kop) 18.4 % vermogen in.
Voorgaande doet mij vermoeden, dat een f6 blok met gtl kop en een 32 mm carb, een 1100 met 45 pk oplevert. Een eenvoudige manier om je f6 te boosten?
In deze stelling van een niet-kenner kan al snel een onjuistheid zitten door kennis die over het hoofd gezien is. Ik zou zeggen, kenners, leef je uit...