carosserie verwijderbaar zonder uitbouw motor?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER

Re: carosserie verwijderbaar zonder uitbouw motor?

Bericht: # 145692Bericht RVIER »

@Roen,

als je het koetswerk eraf haalt wordt een beschadigd chassis snel slapper. Ik zie hier en daar toch wel forse stukken die ontbreken (ook is er aan de bestuurderskant al wat gelast zo te zien).
Het is wel slim om het chassis goed (symetrisch) te ondersteunen omdat je anders na het lassen een banaan overhoud :D . Zelf gebruik voor reparaties of overzetplaatwerk of wat dikkere plaat bv 1,25 mm voor de reparatie aan de balken. Als je waar mogelijk de plaats, de plaats waar je moet lassen ondersteunt met een stalen balk/strip krijg je strakker werk en vallen er minder snel gaten in :D
Overigens heb ik van iemand geleerd:
"als je niet weet waar je de nieuwe plaat aan vast moet lassen, heb je nog niet genoeg weggeslepen :-)"
Het is vaak eenvoudiger (en netter) om grotere stukken te vervangen.

Je koets ziet er overigens beslist niet hopeloos uit.
Ook hier geldt: Elke grote reis begint met een eerste stap en als je aan het lopen bent is niet meer belangrijk hoever je al gelopen hebt, maar hoe ver je nog moet :-)

succes!!
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Roen

Bericht: # 145701Bericht Roen »

Niet lachen hé maar euh, megasuper speciale 2 componentenlijm? kan ik zelf aan :)
Als er vliegtuigen mee aan elkaar worden gehangen...
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
Rudolf2

Bericht: # 145702Bericht Rudolf2 »

hou ons op de hoogte...plakken kan ik al sinds de kleuterschool

Rudolf
harbourseal
Contacteer:

Bericht: # 145703Bericht harbourseal »

Ik ben nu ook bezig met de carrosserie in elkaar te plakken.
Niet met 2 componentenlijm, maar met WOMI-kit.
Heb in juni een proefje gedaan en het zit nog steeds muurvast. De plaatjes verbuigen alleen maar als ik ze uit elkaar probeer te trekken.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Roen

Bericht: # 145705Bericht Roen »

(omg) Ik ben de eerste die je moet uitdagen voor zo'n dingen...
Nog mensen met positieve ervaringen?
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
RVIER

Bericht: # 145709Bericht RVIER »

@Roen,

Ik ben bang dat als je aan het chassis gaat plakken (hoe goed ook) dat je een negatieve ervaring krijgt bij de keuring :D

In Nederland is APK eis: Dragende delen = lassen = 50% van de omtrek of proplassen 2 cm hart op hart.
Volgens mij zijn ze bij jullie niet veel minder streng :D

vr gr Fons
Roen

Bericht: # 145791Bericht Roen »

voor een oldtimerkeuring moeten enkel je remmen werken :)
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
BVDP

Bericht: # 145795Bericht BVDP »

Roen schreef:voor een oldtimerkeuring moeten enkel je remmen werken :)
Je lichten ook dacht ik maar dan heb je het wel ver gehad. Stelt niets voor die oldtimerkeuring.

groeten, Bart
RVIER

Bericht: # 145824Bericht RVIER »

Roen schreef:voor een oldtimerkeuring moeten enkel je remmen werken :)

Je lichten ook dacht ik maar dan heb je het wel ver gehad. Stelt niets voor die oldtimerkeuring.

groeten, Bart
@Bart, Roen,

Bofferds!
Is de oldtimerkeuring ook voldoende voor de verzekering? of vragen die nog iets aanvullends
Heeft Belgie ook de belastingvrijstelling voor oldtimers?
BVDP

Bericht: # 145825Bericht BVDP »

Je kan er een oldtimer verzekering mee nemen. Wegentaks kost 31€ en dan heb je alles om te kunnen rijden. Enige beperkingen zijn commercieel gebruik en woon-werk of woon-school verkeer. De regelgeving is versoepeld. Ongeveer in dezelfde periode is ze in Nederland verstrengd (ehh) . Zal wel wat met de europese eenmaking te maken hebben vermoed ik :roll:

Bart

Nog ff een aanvulling: de keuring is eenmalig
Laatst gewijzigd door BVDP op vr sep 20, 2013 9:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 145827Bericht R4F6GTX Automaat »

Goed voor sleutelaars... mensen in Belgenland die niks van (auto)techniek weten en toch een Oldtimer rijden zijn een gevaar op de weg. Niet voor niks dat wanneer een Oldtimer gekocht in België heel vaak een hele reeks mankementen heeft en om op Nederlands kenteken met APK te krijgen tóch problemen gaat hebben met de keuring... mentaliteit van de Belgen is echt van wanneer het werkt is het goed en het moet vooral geen geld kosten. Een Duutser is weer heel anders, die zorgen veel beter voor hun auto, gewoon een mentaliteits verschil waarbij de Belg nog eens overdreven zuinig is, nóg zuiniger dan dat ze zeggen dat de Hollander is... In Zweden is helemaal geen keuring voor de oude auto's maar daar denken ze heel gemakkelijk, als je geen onderhoud doet kom je de strenge winter niet door...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
BVDP

Bericht: # 145838Bericht BVDP »

R4F6GTX Automaat schreef: Niet voor niks dat wanneer een Oldtimer gekocht in België heel vaak een hele reeks mankementen heeft en om op Nederlands kenteken met APK te krijgen tóch problemen gaat hebben met de keuring..
Heeft mi weinig met mentaliteit te maken. Er wordt bij de belgische keuring en nederlandse APK naast een hoop gezamelijke punten gewoon op een reeks verschillende zaken gelet. In Belgie mag bijvoorbeeld niets gewijzigd worden aan een wagen na bouwjaar 1968 omdat er dan een afwijking is van de homologatie. Een oldtimer viertje met een AT motor of 1400 of gewoon zelfs van 850 naar 1100 motor komt hier dus nooit door de keuring terwijl ie in nederland perfect legaal kan rondrijden. Zelfde verhaal voor kleine wijzigingen zoals ombouw van trommel naar schijfremmen, een grotere carburateur of bredere banden bijvoorbeeld. Verder hier op het forum al eens gelezen dat een binnenventilator moet werken en zo. In Belgie wordt daar niet op gekeurd. Wel op aanwezigheid verbanddoos, brandblusser etc Er lijken me nogal wat verschillen.
De oldtimer keuring is momenteel heel eenvoudig in Belgie, dat is wel zo. Het idee erachter is dat het om liefhebbers gaat die zorg dragen voor hun wagen. Het zet echter de deur wel open voor misbruiken. Als je een oldtimer in Belgie koopt vraag je daarom best een keuring voor verkoop voor dagelijks gebruik. Dat is een gewone keuring en veel strenger dus. Mijn vier is ook niet als oldtimer in geschreven en wordt dus ook jaarlijks gekeurd voor dagelijks gebruik. Er moet dan écht niet wat mis zijn of hij wordt af gekeurd.
Wat in Belgie wel vaker voor komt is dat een auto wordt 'op' gereden. Er wordt dan mee gereden tot het niet meer kan zonder er nog kosten aan te doen. Als je zo'n wagen daarna overkoop voor een prikje heb je natuurlijk wel de nodige problemen. Ik zie dat echter niet als iets typisch belgisch want zag het ook bij nederlandse en duitse collega's als ik daar werkte.

groeten, Bart
Roen

Bericht: # 145857Bericht Roen »

Ik denk dat die man gewoon niet van Belgen houdt :(.
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 145863Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik wel hoor... maar heb me te vaak 'gestoten' aan de Belse handelaren. Beloftes kloppen niet, wagens zijn niet wat ze zeggen etc. Dit meer van "echte auto's", Amerikanen welteverstaan, ouwe... ik heb bij een Belgisch busbedrijf gewerkt en al krijg ik een gratis reis aangeboden, met díe bussen ga ik echt niet mee (verkeerde zuinigheid). Belgen zijn verder okee hoor Roen, net zo als de meeste 'Hollanders'.... ook niet te vertrouwen... (roos)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Roen

Bericht: # 145905Bericht Roen »

Misschien teveel "zuid-belgen" ontmoet ;-).
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
Plaats reactie