Re: Benzine lekt bij vuldop
Geplaatst: do aug 29, 2013 11:12 pm
Ok, ik heb nog geen bereking gemaakt, maar ik denk dat 't kan, zo":
de auto zit lekker tjokkie vol, d'r gaat brnadstof in met temperatuur ongeveer 15 graden , de auto wordt gepakeerd zodanig dat het vloeistof niveau in de tank hoog genoeg is om waar de tank ontluchting in de tank zit deze met vloeistof te raken, echter de tank is niet meer 100% vol, d'r zit in 1 van de hoeken een luchtbel. dircet na het tanken zou de tank nog iets verder af kunnen koelen door de mogelijke verminderde druk (als b.v de tankdop niet echt lekker ontlucht) dat zou voor deze hypothese wel prettig zijn, dan hoeft die bel niet zo groot. Als de luchtbel uitzet door de hogere temperatuur (en de benzine natuurlijk ook wel wat, want benzine zet wel een stuk meer uit dan water bv.) en is bovendien lichter dan drukt de bel de benzine omhoog via de ontluchting, en via de vulbuis, als het nivea boven het niveau van de vulbuis even hoog komt als waar de ontluchting in de vulbuis komt dan gaat de rest vanzelf... dat meer helling richting de achterkant de limieten van de tankvulling waarbinnen dit proces op kan treden lijkt me logisch, maar mijn auto is van natuure hoger aan de achterkant dan aan de voorkant. een andere mogelijkheid is dat de bel bij het tanken is ontstaan en nooit heeft kunnen ontsnappen, minder waarschijnlijk omdat een beetje heen en weer rijden dat meestal wel bewerktstelligt. Ik ga nu nog even kijken hoe dat er beneden precies uit ziet...
de auto zit lekker tjokkie vol, d'r gaat brnadstof in met temperatuur ongeveer 15 graden , de auto wordt gepakeerd zodanig dat het vloeistof niveau in de tank hoog genoeg is om waar de tank ontluchting in de tank zit deze met vloeistof te raken, echter de tank is niet meer 100% vol, d'r zit in 1 van de hoeken een luchtbel. dircet na het tanken zou de tank nog iets verder af kunnen koelen door de mogelijke verminderde druk (als b.v de tankdop niet echt lekker ontlucht) dat zou voor deze hypothese wel prettig zijn, dan hoeft die bel niet zo groot. Als de luchtbel uitzet door de hogere temperatuur (en de benzine natuurlijk ook wel wat, want benzine zet wel een stuk meer uit dan water bv.) en is bovendien lichter dan drukt de bel de benzine omhoog via de ontluchting, en via de vulbuis, als het nivea boven het niveau van de vulbuis even hoog komt als waar de ontluchting in de vulbuis komt dan gaat de rest vanzelf... dat meer helling richting de achterkant de limieten van de tankvulling waarbinnen dit proces op kan treden lijkt me logisch, maar mijn auto is van natuure hoger aan de achterkant dan aan de voorkant. een andere mogelijkheid is dat de bel bij het tanken is ontstaan en nooit heeft kunnen ontsnappen, minder waarschijnlijk omdat een beetje heen en weer rijden dat meestal wel bewerktstelligt. Ik ga nu nog even kijken hoe dat er beneden precies uit ziet...