Pagina 2 van 22

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: vr aug 02, 2013 4:27 pm
door silvio
Vandaag nog een paar uurtjes de koelte van de garage opgezocht en nog een paar dingen kunnen doen:

Benzinetank eronderuit
radiator gedemonteerd
stuurstang gedemonteerd
aandrijfassen gedemonteerd

Morgen probeer ik de motor eruit te krijgen.

En de fotos....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: di aug 06, 2013 9:41 am
door silvio
gisteren de achteras erafgehaald, ging vlotjes.
Remleidingen ga ik nieuw zetten want de nippels waren niet meer los te krijgen dus die heb ik moeten oversnijden.

Ik ben nog aan het twijfelen de voorste ophanging er onderuit te halen, maar heb wat bang voor het terugplaatsen van die torsie...daar heb ik geen ervaring mee. Is dit makkelijk terug te monteren ivm opspannen? En de hoogte?

hier nog fotojes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: di aug 06, 2013 12:41 pm
door Bertje
Over het demonteren en terugzetten van de voorwielophanging: viewtopic.php?f=2&t=14830" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: di aug 06, 2013 8:23 pm
door silvio
Hey Bertje,

ik had het topic reeds doorgenomen, maar zat nog met een vraagje,

Jij hebt dus eerst de voorwielophanging losgedaan, schiet deze dan niet los door de torsie? Of moet ik die ook eerst opspannen? Ik heb er vroeger nog eens eentje gedemonteerd, en heb toen eerst de schroeven onder de zetel losgedaan, en dan springt er dus vanaf los, en dat wil ik vermijden.

moet ik ergens een (hoogte)stand aantekenen op de torsiebaar vooralleer ik hem demonteer?

mvg, silvio

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: wo aug 07, 2013 10:08 am
door Bertje
Hoi Silvio,

Chassis op z'n wielen laten rusten en de ophanging aan de voorkant losmaken (moeren los, onderste bouten laten zitten om de boel bij elkaar te houden). Chassis zal dan iets omhoog komen. Dan vooraan opbokken zodat de spanning volledig van de torsiestaaf is, je kunt dan de ankerplaat onder de balk bij de voorstoelen losmaken. Het enige dat je hoeft aan te tekenen is op welke gaten de ankerplaat vastzat, bij mij zaten er overigens maar 3 gaten, dus die ankerplaat kon maar op 1 manier vast, maar ik meen wel eens iemand te hebben horen zeggen dat daar soms meerdere gaten zitten, zodat je daar ook een afstelmogelijkheid hebt.
Op deze manier hoeven de torsiestaven dus NIET losgehaald te worden van de ophanging!

Succes!

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: vr aug 16, 2013 10:32 pm
door silvio
vandaag even de voorste ophanging en torsie gedemonteerd zoals Bertje het beschreven had en het ging eigenlijk heel vlotjes, heb van iedere stap fotos genomen:

wagen met de voorste wielen op de grond
Afbeelding

onderste bouten losmaken, enkel de moeren verwijderen

Afbeelding

bovenste bouten losmaken, dan zie je dat de ophanging bovenaan open komt te staan en de wagen naar boven komt
Afbeelding


Afbeelding

3 bouten achteraan losmaken in de balk achter de voorstoelen
Afbeelding

dan gewoon afnemen, en klaar!
Afbeelding


dan maar ineens heel het chassis verder gestript en dit is het resultaat, nu alles opkuisen en ontvetten en dan kunnen we eraan beginnen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: di okt 01, 2013 5:35 pm
door silvio
na veel tuinwerk is het weet tijd om aan de GTL door te werken, volgende stap is het plaatsen van een andere vloerplaat, iemand ervaring of tips voor het verwijderen van de oude? Gewoon de puntlassen uitboren of zijn er andere opties?

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: wo okt 02, 2013 12:11 pm
door Bertje
Uitboren. Voorboren met een klein boortje zodat je goed gecentreerd zit, dan met een groter boortje de hele puntlas uitboren. Er schijnen speciale boortjes te zijn om puntlassen uit te boren, ze hebben een iets andere kop, ik heb ze nooit gebruikt.

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: do okt 03, 2013 12:37 am
door Rudolf2
Dat speciale boortje is voorzover ik weet een frees

Rudolf

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: do okt 03, 2013 10:13 am
door Rob4tl
Heb zo'n boortje/frees liggen en gebruikt. Zit een punt aan waardoor voorboren met klein boortje niet nodig is. Behalve het uitboren van de puntlassen is een scherpe beitel en hamer ook zeer handig...

Groet, Rob

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: vr okt 04, 2013 6:40 pm
door silvio
vandaag zo een boortje gaan halen, tis idd een stompe boor met een scherp puntje

fotootje :D

Afbeelding

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: vr okt 11, 2013 2:50 pm
door silvio
Druk bezig de kelder/garage op te ruimen....zal van de week even foto nemen als hij overzichtelijk is :D

nu even de onderdelen voor de gtl aan het sorteren en heb toch al wat mooie nieuwe onderdelen gespaard, vooral de binnenschermen ben ik blij om :D

Nieuwe achterspatborden
Afbeelding

Nieuwe voorspatborden
Afbeelding

nieuwe binnenspatborden
Afbeelding

nieuwe bodemplaat
Afbeelding

en nog een heeeele hoop nieuw kleinmateriaal zoals koplampen, achterlichten, remonderdelen, motoronderdelen,.... fijn als je na een paar jaar onderdelen zoeken alles een keer samen ziet.

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: za okt 12, 2013 10:01 pm
door silvio
Voila, na 3 dagen sorteren en opruimen is de kamer met onderdelen voor R4 en R5 in orde,
nu rest van de garage nog, en alles labels nog hangen...

Afbeelding

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: zo okt 13, 2013 6:15 pm
door Bertje
Wow!

Ik weet wie ik ga pb'en als ik een onderdeel zoek...

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Geplaatst: za okt 19, 2013 3:07 pm
door silvio
garage/sleutelruimte is opgeruimd dus we kunnen weer verder aan de GTL werken van de week

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding