Pagina 2 van 4

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: wo aug 29, 2012 5:45 pm
door harbourseal
R4F6GTX Automaat schreef: Op de bakdeksel zit een ontluchting (als 't goed is)...

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: wo aug 29, 2012 10:02 pm
door Bertje
Grmblbllmb! De bak is eraf, maar het is niet de priseaskeerring! De priseas en de behuizing daarvan zijn namelijk droog, volgens mij heeft het gewoon langs de nokkenas af gelekt. Het lijkt erop alsof de keerring daar totaal ontbreekt?! Ik kon een papiertje langs de as af steken, dit liep pas na 1,5-2cm ergen op aan.

Heeft er iemand documentatie waarin-ie kan checken dat mijn blok inderdaad een nokkenaskeerring moet hebben? En moet die keerring inderdaad van buitenaf zichtbaar zijn zoals bij een R4 blok? Het betreft dus een 1400 R5 blok, nr 847m7/12

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: wo aug 29, 2012 10:03 pm
door Bertje
O ja, bakbeluchting was trouwens in orde, dat hoorde ik toen ik de olie aftapte. Waar-ie zit weet ik nog steeds niet ;P
Er zat trouwens keurig 1,8l in, zoals ik had afgemeten.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: do aug 30, 2012 7:27 am
door Okido
Bertje schreef:Heeft er iemand documentatie waarin-ie kan checken dat mijn blok inderdaad een nokkenaskeerring moet hebben? En moet die keerring inderdaad van buitenaf zichtbaar zijn zoals bij een R4 blok? Het betreft dus een 1400 R5 blok, nr 847m7/12
Ik heb 'm van een dergelijk blok al wel een paar keer vervangen, dus moet ie er wel zitten. Ik denk dat ik nog een paar nieuwe heb liggen.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: do aug 30, 2012 8:02 am
door Bertje
Als ze onderdeelnummer 77 03 087 104 hebben, dan heb ik er zelf ook een liggen.

Maar zo'n keerring kan er dus gewoon van buitenaf in geperst worden? Ik zal eens een fotootje maken.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: do aug 30, 2012 8:13 am
door Okido
Ik heb ze destijds bij Eriks gehaald, die verkocht ze alleen per 5 om aan het minimale orderbedrag van 10 euro te komen. Ik heb dus geen onderdeelnummer.

Ja de keerring kan van buitenaf ingeperst worden.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: do aug 30, 2012 3:23 pm
door Tweety
Bertje schreef:O ja, bakbeluchting was trouwens in orde, dat hoorde ik toen ik de olie aftapte. Waar-ie zit weet ik nog steeds niet ;P
Er zat trouwens keurig 1,8l in, zoals ik had afgemeten.
aan de voorzijde van de Bak zit als je er tegenaan kijkt... links de snelheidsmeterkabel (3x woordwaarde...) en rechts de ontluchting, een soort plastic dopje asl ik me goed herinner... dat een beetje met een veertje vast zit ofzo... op de bakdeksel dus... kan je het verschil tussen motor en bak olie nu wel ruiken trouwens..?

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: do aug 30, 2012 9:56 pm
door Willem de Zwijger
IK heb ook het 847/m7 blok, en daar moet zeerzeker een afdichtingsring in, die is hetzelfde als die voor het 1100 blok.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: vr aug 31, 2012 9:41 am
door Willem de Zwijger
Bertje schreef:....de motor heb ik van een kennis die zegt hem prima lopend uitgebouwd te hebben (en dat geloof ik wel)..... .
Toch wel een beetje dubieus achteraf als er geen nokkenaskeerring in zat, hoewel.....
er is nog wel iets met die afdichting: als ik me goed herinner zit hij hartstikke diep en kun je hem eigenlijk alleen vervangen door de nokkenas eruit te halen. Kan zijn dat hij zo diep ligt dat jij al voelend tot de conclusie bent gekomen dat hij er niet is?
Gelukkig kun je je er ook makkelijk vanaf maken door er gewoon een afdichting in te duwen vanaf de buitenkant, zo heb ik het ok gedaan en dat zit al vele jaren lekvrij.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: vr aug 31, 2012 9:42 am
door Bertje
Tweety schreef: kan je het verschil tussen motor en bak olie nu wel ruiken trouwens..?
Ik hoop het :D
Denk dat het ermee te maken had dat de motorolie al warm was en dan wat sterker gaat ruiken.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: vr aug 31, 2012 9:45 am
door Bertje
Willem de Zwijger schreef:
Bertje schreef:....de motor heb ik van een kennis die zegt hem prima lopend uitgebouwd te hebben (en dat geloof ik wel)..... .
Toch wel een beetje dubieus achteraf als er geen nokkenaskeerring in zat, hoewel.....
er is nog wel iets met die afdichting: als ik me goed herinner zit hij hartstikke diep en kun je hem eigenlijk alleen vervangen door de nokkenas eruit te halen.
Maarrrrr gelukkig kun je je er ook makkelijk vanaf maken door er gewoon een afdichting in te duwen vanaf de buitenkant, zo heb ik het ok gedaan en dat zit al vele jaren lekvrij.
Kijk! Dit verheldert het één en ander! Ik ben gisteren nog eens bij de beste kerel langs geweest en hij was echt verbaasd dat dekeerring weg zou zijn. Hij beweert zelf nooit lekkage gehad te hebben bij dat blok. Maar misschien dat de keerring er dus wel gewoon zat (alleen dan vrij diep) en door het stilstaan wat verdroogd is. Maar goed, dat moet dus op te lossen zijn door een 2e keerring te plaatsen.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: vr aug 31, 2012 9:49 am
door Willem de Zwijger
Psies. En als je toch de boel open hebt liggen, vervang dan ook gelijk de krukaskeerring en als het even kan ook die van de prise as, dan ben je er voor jaren vanaf. Tenzij je erg van sleutelen houdt natuurlijk...

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: vr aug 31, 2012 10:29 am
door Bertje
Krukaskeerring: daar heb ik er nog een van liggen, maar krijg je het vliegwiel wel een beetje goed los? Kan goed dat dit koud water vrees is, hoor, maar ik was eigenlijk niet van plan dat ding los te halen...

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: za sep 01, 2012 9:16 am
door Willem de Zwijger
Het vliegwiel gaat prima los, en je kunt geen fout maken met het erop zetten want hij past maar op 1 manier, dus het streppje voor de ontsteking komt weer op de goede plek.

Re: Lekkende keerring priseas?

Geplaatst: ma sep 03, 2012 6:54 pm
door Bertje
Goed, gaan we doen. Heb een momentsleutel geleend om de aanhaalmomenten van de vliegwielbouten bij montage weer goed te krijgen, volgens Haynes 50 Nm