Pagina 2 van 2
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: wo aug 01, 2012 1:16 am
door Rutger-peer
Remmenreiniger is overigens een heel gangbaar middel, niet zo'n modern lapmiddel als engine-cleaner wat je door je benzine/olie gooit ofzo, dat is mijns inziens troep. Heb dat spul vandaag nog gebruikt en t werkt als een malle, komt in een spuitbus en is bij elke autoshop verkrijgbaar.
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: wo aug 01, 2012 11:19 am
door Tweety
Werkt ook erg goed als Quick-start, mocht je auto wat moeilijk starten na lange tijd niet gebruikt te zijn... en als je ziet hoe 't werkt zou je denken dat 't erg aggressief spul is, maar dat valt erg mee...
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: wo aug 01, 2012 12:48 pm
door RVIER
Heren,
ontvetten van de remvoeringen kan met bv thinner of wasbenzine. Het is ook zitvol om de oplopende kant van de schoenen schuin af te vijlen (alleen bij asbestvrije schoenen! anders krijg je na 40 jaar mogelijk de gevreesde ziekte).
@tweety. Niet om te zeuren maar, de moer waarmee je het lager opsluit heet officieel naafmoer en is dus geen wielmoer.
De lagerspeling is nog precies goed als je de onderliggende dikke ring nog met enige moeite met een schroevendraaier kunt bewegen. Daarna natuurlijk een nieuwe splitpen monteren.
vr gr Fons
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: wo aug 01, 2012 11:15 pm
door deutz
Fons, PB.
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: wo aug 08, 2012 11:01 pm
door Rutger-peer
Raar maar waar: de draad van mijn naafmoer (woord net geleerd door voorgaand bericht van Fons) is naar zijn grootje (gelukkig merkte ik het voor mijn wiel er af lag). Iemand een idee watvoor spoed die moer heeft? T is een M16 en hij is 8 mm dik, maar t is geen 1.5 metrisch. 1,25 wellicht? Heb nog geen geluk gehad bij de lokale ijzerhandel (die wel echt veel hebben en ook vreemde maten), waar haal je zoiets vandaan? Lasaulec of Fabory o.i.d.? De Renaultdealer had ze niet op voorraad.
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: wo aug 08, 2012 11:38 pm
door harbourseal
Gewoon een goede mechanisatiehandel.
Bij ons in Breda APS, TechnoBrabant of Ackermans. In Groningen zul je best wel iets dergelijks hebben.
Draai de andere kant eraf als voorbeeld dan meten ze meteen de spoed.
succes
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: do aug 09, 2012 12:17 am
door carelhj
Hoi Rutger Peer,
Een half jaar geleden heb ik 2 van die moeren bij de Renault dealer besteld,samen met de D ringen voor een paar euro.
Ze komen uit Belgie of Frankrijk en liggen max 2 dagen later klaar. Inclusief verzendkosten
Misschien kan ik het renault nummer nog wel vinden voor het geval je belangstelling hebt.
Carel
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: do aug 09, 2012 7:20 am
door Rudi
Ik haal dat soort zaken tegenwoordig bij Verhoef in Wagenberg, die kunnen ook nog remvoeringen verlijmen voor oudere voertuigen (uit mijn zoektocht naar een Goelette).
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: do aug 09, 2012 1:57 pm
door Jerome
Waarschijnlijk heb je ook wel een Eriks Service center bij jou in de buurt. Anders gewoon een goede machine handel.
Maar de optie om een paar moeren te bestellen is misschien ook nog niet zo gek. Een goed stukje gereedschap is meestal niet zo goedkoop, zeker als het om afwijkende maten gaat.
Re: Achterremmen vervangen.
Geplaatst: do aug 09, 2012 3:37 pm
door Boerammetje
Even over de slijpgeluiden die de reden van deze operatie geweest lijken te zijn, en aannemend dat dat geen bijzonder vreemd gesleten lager is:
Remtrommels zijn vaak niet helemaal rond van binnen, zodat ze een nauwste punt hebben dat tegen een remschoen kan lopen. De remschoenen worden door twee veren naar elkaar toegetrokken, maar hoe ver ze naar binnen kunnen wordt beperkt door een verplaatsbare nok. Die kun je (met een klungelig klein vierkant stelorgaan) aan de achterzijde van de ankerplaat bedienen. Je kunt de stelorganen gewoon door blijven draaien, de nok is er excentrisch mee verbonden en gaat dan dus heen en weer.
't Is handig om de schoenen helemaal naar binnen te laten komen voor je de trommel plaatst, en na plaatsing even te testen hoever je ze kunt verdraaien totdat ze net niet aanlopen. Dat is de stand waarop ze horen te staan, zodat ze direct zodra de cilinder bekrachtigd wordt aangrijpen op de trommel.
Soms is er aan gerommeld om ongelijkheid in de remwerking te verhelpen of om andere oneigenlijke redenen die veelal hun oorsprong in de cylinder of het oppervlak van de voering vinden.