co-meting
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Ok. Venturiwerking:
Een venturi werkt als volgt: Een venturi is een vernauwing. Wanneer een hoeveelheid lucht door een vernauwing moet, zal het daar ter plaatse sneller moeten stromen dan voor en na die vernauwing. Dat levert een onderdruk op, die de brandstof aanzuigt. De venturi zit voor de gasklep, zodat het motorvacuum geen invloed heeft en de hoeveelheid langsstromende lucht de hoeveelheid onderdruk bepaald.
Sluit men nu de chokeklep, dan heerst er in het gehele inlaattraject, dus ook voor, na en ter plaatse van de venturi al een onderdruk, zodat er meer brandstof wordt aangezogen.
Een venturi werkt als volgt: Een venturi is een vernauwing. Wanneer een hoeveelheid lucht door een vernauwing moet, zal het daar ter plaatse sneller moeten stromen dan voor en na die vernauwing. Dat levert een onderdruk op, die de brandstof aanzuigt. De venturi zit voor de gasklep, zodat het motorvacuum geen invloed heeft en de hoeveelheid langsstromende lucht de hoeveelheid onderdruk bepaald.
Sluit men nu de chokeklep, dan heerst er in het gehele inlaattraject, dus ook voor, na en ter plaatse van de venturi al een onderdruk, zodat er meer brandstof wordt aangezogen.
Hopelijk kan je Ad3 met bovenstaand antwoord op Ad4 zelf oplossen. Het draait bij Ad3 om de verschillende plaatsen waar dingen optreden. Meer lucht doorstroming geeft ter plaatse van de venturi meer onderdruk, dus meer brandstof, doch heeft niets met motorvacuum te maken. Onderdruk die door de chokeklep al voor de venturi gemaakt wordt, zorgt voor meer onderdruk ter plaatse, dus meer brandstof, maar zorgt ook voor een hoger motorvacuum, dus minder lucht naar de motor (= minder motorvermogen).
Ja, dat is nu duidelijk. Die venturiwerking kan ik me herinneren van bij stromingsleer: C1*A1=C2*A2 (dat ik daar niet eerder op kwam...). Zo'n gesloten chokeklep is dus dubbel slecht: hoger verbruik door venturiwerking boven in de carburateur en minder motorvermogen door een verhoogd motorvacuum! Het werkt wel als noodoplossing, maar ik heb dus een grotere sproeier nodig om mijn probleem op te lossen!
Zeer hartelijk bedankt voor dit verhelderende verhaal Folkert! Maar weet jij misschien ook nog waar losse sproeiers verkrijgbaar zijn? (een motorzaak ofzo!??)
Dat roeten tot slot. Da's bij nader inzien toch normaal: kijk maar eens naar de uitlaten van geparkeerde auto's, die zijn bijna allemaal zwart. Nou is er wel een verschil tussen een beetje zwart en echt roetig, maar dat daargelaten. Ron's theorie over het zwarte achterwiel tijdens de start klopt wel volgens mij. Ik heb in Frankrijk wel eens een f4 zien rijden met een pikzwart achterwiel, dus dat zal wel zo horen! En in de zomer is het minder als in de winter...
Zeer hartelijk bedankt voor dit verhelderende verhaal Folkert! Maar weet jij misschien ook nog waar losse sproeiers verkrijgbaar zijn? (een motorzaak ofzo!??)
Dat roeten tot slot. Da's bij nader inzien toch normaal: kijk maar eens naar de uitlaten van geparkeerde auto's, die zijn bijna allemaal zwart. Nou is er wel een verschil tussen een beetje zwart en echt roetig, maar dat daargelaten. Ron's theorie over het zwarte achterwiel tijdens de start klopt wel volgens mij. Ik heb in Frankrijk wel eens een f4 zien rijden met een pikzwart achterwiel, dus dat zal wel zo horen! En in de zomer is het minder als in de winter...
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Tja, da's ook een optie....En dan met zo'n mooi chromen dopje zeker? Die heb ik laatst voor 10 Euro op de kop getikt, gaatje in de velg maken, moertje erop lassen en mooie dopjes zijn een feit!!
Ik dacht aan een motorzaak voor die sproeiers, dat zei een gast op school tenminste (goed idee!). Er rijden namelijk superveel moderne motoren rond met een heuse carburateur
(yamaha R6) met 3 hoofdsproeiers voor 3 toeren-gebieden (0-6000min-1, 6000-9000min-1 enz) Zal vast mee geklooid worden dus ik wip eens zo'n zaak binnen deze week.
Ik dacht aan een motorzaak voor die sproeiers, dat zei een gast op school tenminste (goed idee!). Er rijden namelijk superveel moderne motoren rond met een heuse carburateur

Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Folkert en chromen dopjes...? Maar goed.
Zeg wel tegen die motorboer dat de term R4 slaat op een automerk. Anders staat hij zo lang te zoeken in de bakjes van de BMW motorfietsonderdelen...
En dat ik in een giffabriek rondrij zal best wel, ik ga je stukje over de venturi nog eens lezen, Folkert. Ik moet het toch eens gaan snappen hoop ik.
Zeg wel tegen die motorboer dat de term R4 slaat op een automerk. Anders staat hij zo lang te zoeken in de bakjes van de BMW motorfietsonderdelen...

En dat ik in een giffabriek rondrij zal best wel, ik ga je stukje over de venturi nog eens lezen, Folkert. Ik moet het toch eens gaan snappen hoop ik.
Lol... Tuurlijk hebbik geen doppies. R5AT wielen! http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/
In principe is iedere auto die zonder katalysator of waarvan de bestuurder volgas geeft, of in een hoog toerengebied zit een giffabriek, dus ik zou je dr niet al te druk om maken... Je verbruikt uiteindelijk beduidend minder brandstof dan het gros van de voertuigen, dus werk je wel mee aan de zo gewenste beperking van de kooldioxine uitstoot... Nog iets: Als een koolstofmolecuul verbrandt tot koolmonoxide, verbrandt die niet tot kooldioxine, dus vermindert dat weer die gewraakte kooldioxine uitstoot...
In principe is iedere auto die zonder katalysator of waarvan de bestuurder volgas geeft, of in een hoog toerengebied zit een giffabriek, dus ik zou je dr niet al te druk om maken... Je verbruikt uiteindelijk beduidend minder brandstof dan het gros van de voertuigen, dus werk je wel mee aan de zo gewenste beperking van de kooldioxine uitstoot... Nog iets: Als een koolstofmolecuul verbrandt tot koolmonoxide, verbrandt die niet tot kooldioxine, dus vermindert dat weer die gewraakte kooldioxine uitstoot...
Ik heb niks gezegd over glimmende dopjes als ik dat zo zie... Wel vet, alleen had ik die wielen zilverkleurig gespoten, vallen ze meer op! Lijkt me trouwens vet rijden in een auto met 110+pk en 700kg leeggewicht... Maar jij zal wel goeie maatjes zijn met je (voor)bandenboer Folkert!! Ach, ik kom ook waar ik zijn wil hoor, met iets meer geduld...
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Even terugschoolmeesteren: Ron doelt op het zogenaamde broeikaseffect dat door de CO2 uitstoot verergerd zou kunnen worden.
Dan stel ik eerder voor om alle dieselmotoren maar eens te verbieden en daarna kunnen we wel eens kijken of het uberhaubt nog wel nodig is om die relatief schone ottomotoren te verbeteren....
Dan stel ik eerder voor om alle dieselmotoren maar eens te verbieden en daarna kunnen we wel eens kijken of het uberhaubt nog wel nodig is om die relatief schone ottomotoren te verbeteren....