Pagina 2 van 4

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: zo dec 25, 2011 11:23 am
door R4F6GTX Automaat
Een 1300 i.c.m. een GTL bak is een prima keuze. het enige aanpaswerk is eigenlijk alleen de linkermotorsteun een centimetertje ophogen (of een stuk rubber tussen de huidige steun frotten) zodat het spruitstuk de stuurstang niet raakt... is ook al veel over geschreven hier dus dat vind je wel.

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: zo dec 25, 2011 8:11 pm
door zwergje
Volgens het lijstje van Willem, is de totale einoverbrenging van de f6 in de 4e versnelling bak 4.2,
die van de r5 bak in de 4e 4.0.
Bijna gelijk dus (uhh) .

Als ik Willem goed begrijp, en die is ervaringsdeskundige, is een tussenliggende versnelling tov de gtl bak, toch wel prettig.
Heb in zijn F6 gereden, en dezelfde ervaring.
In de spaanse F6, met gtl bak en 45 pk blokje, heb ik het idee dat kleinere tussenstappen tussen de versnellingen inderdaad prettig zouden zijn.
Vooral een kleinere eerste, ondanks 45 ipv 34 pk trekt hij duidelijk minder vlot op dat mijn tweede f6 met orginele bak en blok.
Dat merk je vooral in de stad: de f6 met orginele bak komt beter mee met het verkeer.
Vandaar dat behalve een 1400 in de tweede F6 toch een Ts bak komt: de 1 is met een overbrenging van 13.2 toch meer in de buurt van de 15.8 van de orginele 1 dan de gtl met 11.9, de 1400 compenseert hopelijk de rest van het verschil.
Op die manier kun je hopelijk het vlottere optrekken van het orgineel combineren met het voordeel van de gtl bak, beter verbruik, en, met voldoende power, meer snelheid.
Wel is het natuurlijk makkelijk, dat je met en gtl bak niets aan de voorste chassisbalk hoeft aan te passen.

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: zo dec 25, 2011 11:16 pm
door jandeman63
R4F6GTX Automaat schreef:Een 1300 i.c.m. een GTL bak is een prima keuze. het enige aanpaswerk is eigenlijk alleen de linkermotorsteun een centimetertje ophogen (of een stuk rubber tussen de huidige steun frotten) zodat het spruitstuk de stuurstang niet raakt... is ook al veel over geschreven hier dus dat vind je wel.
Op mijn 4 komt een alles in een spruitstuk met een 32 mm. Ik heb wel een spruitstuk voor een twee traps weber maar ik zoek eigenlijk nog een goede weber.
Als je de 32 mm gebruikt moet je het blok dan ook hoger zetten?

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: zo dec 25, 2011 11:38 pm
door jandeman63
De 5 bak waar mijn verhaal mee begon is niet bruikbaar omdat het bak voor vloerschakeling is.
Ik zoek dus nog een oude 5 bak. Als iemand er eentje heeft laat maar weten,

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: ma dec 26, 2011 12:16 am
door Willem de Zwijger
jandeman63 schreef:Ik denk ik het beste mijn GTL bakje erin kan zetten als ik dat zo hoor. Je haalt een hoop aan en krijgt er niet veel voor terug. Ik denk dat een 1300 i.c.m. een GTL bak ook prima werkt.
Ik heb gekozen voor de 5-bak en de 1400 motor om in de bergen onder Keulen en Parijs met een volgepakte auto zo goed mogelijk mee te kunnen komen. Als het je alleen om topsnelheid op de vlakke weg gaat kun je je de moeite sparen en is een GTL bak prima.

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: ma dec 26, 2011 3:35 am
door zwergje
jandeman63 schreef:Op mijn 4 komt een alles in een spruitstuk met een 32 mm. Ik heb wel een spruitstuk voor een twee traps weber maar ik zoek eigenlijk nog een goede weber.
Als je de 32 mm gebruikt moet je het blok dan ook hoger zetten?
Bij een zenith 32 niet.
Solex: geen idee

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: ma dec 26, 2011 8:10 am
door boerBon
Eindoverbrenging van 4.2 of 3.2, hoe moet ik me dat voorstellen in de praktijk?
Hoeveel tpm draai je dan met 4.2 harder bij bv 100km/u?

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: ma dec 26, 2011 10:19 pm
door zwergje
3.2 is de langste versnelling, want de 4 van de gtl.
Om het simpel te houden, dus zonder afstand wielomwenteling e.d. erin te betrekken, kun je dus zeggen dat je met een f6 bak 4.2 gedeeld door 3.2= 1.31 keer honderd procent= 131% van het aantal toeren moet draaien, om dezelfde snelheid te rijden als met een gtl bak.
31% meer toeren dus: stel je rijdt 100 km per uur met 3000 toeren met een gtl bak, dan moet je bijna 4000 (300 maal 1.31 = 3930) toeren draaien met een f6 bak.

Natuurlijk bij benadering, maar aangezien de gtl motor zijn maximum vermogen bij 4000 toeren heeft, zou de max snelheid dan 100 maal ( 4000: 3000) = 133,5 km per uur zijn.
Dat klopt wel ongeveer.

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: di dec 27, 2011 9:48 am
door boerBon
OK Bedankt.
Dat is een groot verschil zeg! En dat betekent meer herrie en hoger verbruik :(
Misschien tzt grotere wielen erop om dit te compenseren (F4 met F6 motor & bak)

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: wo dec 28, 2011 1:07 pm
door harbourseal
Dag Jan de Man,

Een jaar geleden heb ik een versnellingsbak uit een R5 in mijn F6 gemonteerd. Dit was origineel ook een vloergeschakelde versnellingsbak.

Voor de ombouw hebben we het deksel van de oude F6 bak op de R5 bak gezet. En het koppelingshuis en de prisee-as overgezet van de F6 bak.

Het koppelingshuis van de R5 is 1 cm langer dan die van de R5 het zal dan ook niet meer passen in de R4.

Aanpassingen aan de voorbalk kun je goed zien op de engelse R4 site.

Succes met je ombouw.

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: wo dec 28, 2011 2:50 pm
door jandeman63
Arvo heeft alleen de bak van een alpine en daar kun volgens mij niets aan overzetten. Dit scijnt een hele andere manier van schakelen te zijn. Als dit ook aan te passen is hoor ik het graag

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: do dec 29, 2011 12:21 am
door harbourseal
Jan de Man.
Kijk eens hier. http://www.renault4.co.uk/gordini-gearbox.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Stap voor stap uitgelegd wat te doen. inclusief de aanpassing aan het koppelingshuis, de voorbalk en het versnellingsbak deksel.

nogmaals succes.

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: do dec 29, 2011 7:15 pm
door ap
als je een andere ophanging voor je bak maakt hoef je je voorbalk niet aan te passen..

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: do dec 29, 2011 7:23 pm
door Willem de Zwijger
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Re: Hoe 5 versnellingsbak aanpassen

Geplaatst: do dec 29, 2011 11:36 pm
door jeffr4
Zoals te lezen in de topic 1400cc monopoint injectie super5, heb ik ook de mogelijkheid overwogen om een 5 bak te plaatsen, waarbij de Alpine bak in iedergeval afviel, maar blijft met de overzetmogelijkheden de R5 bak een optie en is er wellicht winst te boeken,( 1 cm) in de voorste steun, door deze in te korten
Afbeelding

Dat moet toch een optie zijn, die ik ga proberen