Pagina 2 van 2

Re: Harde rem

Geplaatst: do nov 24, 2011 9:11 pm
door Tweety
De remdruk verdeler... eh kijk stel je remt ineens hard en je auto komt omhoog dan heb je ineens ook een harde rem, want het circuit naar achter wordt afgesloten... kan zijn dat er iets vast zit.... ik weet ook niet precies hoe dat zit met trommels rondom.... :-?

Re: Harde rem

Geplaatst: do nov 24, 2011 9:35 pm
door BVDP
RVIER schreef:je kunt de speling eenvoudig bepalen door te kijken of je het rempedaakl in de tegengestelde richting in kunt bewegen. Je trekt dus voorzichtig aan het pedaal en moet dan een beetje ruimte voelen.
Fons,
net geprobeerd en inderdaad, er zit wat speling op. Ook even met de stang bewogen die van het rempedaal naar de remcilinder gaat en daar zit ongeveer 1mm speling op. Lijkt dus goed te zijn.

mvg Bart

Re: Harde rem

Geplaatst: vr nov 25, 2011 4:39 pm
door Goof
Weet je zeker dat alle remolie is vernieuwd? Met name oude remolie bevat relatief veel water. Dit is niet alleen slecht voor het remsysteem, maar bovendien gevaarlijk als er gedurende langere tijd prestaties van de remmen worden gevraagd (bijvoorbeeld tijdens afdalingen in de bergen) Door het lage kookpunt van water kun je dan gasvorming in het remsysteem krijgen, waardoor de remdruk geheel of gedeeltelijk wegvalt. Het zou me niks verbazen als dit (zoals reeds geopperd) toch een vorm van ijsafzetting is ergens in je remsysteem. Ik denk dan in eerste instantie aan de remdrukverdeler achter.
Misschien een keer proberen of het helpt als je de remdrukverdeler met een föhn verwarmt.

Re: Harde rem

Geplaatst: zo nov 27, 2011 4:10 pm
door BVDP
Gisteren de remmen ontlucht. Eerst de hoofdremcilinder ontlucht. Het eerste deel van mijn ontluchtingsslang is zwart maar ik meen dat hier een belletje uit kwam. Uit de remmen niets. Ik heb er daarna mee gereden en de rem lijkt wat harder. Zou kunnen dus dat er een belletje lucht nog in de hoofdremcilinder zat. De eerst keren dat ik remde had dat weinig effect maar daarna dus wel. Wat ik hierboven beschreef als de 'normale slag' zou dus wel eens de abnormale kunnen zijn en visa versa. Ff afwachten nog.

mvg Bart

Re: Harde rem

Geplaatst: wo nov 30, 2011 9:35 am
door BVDP
Voorlopig nog niets abnormaal gemerkt. Na het ontluchten voelde de rem echt hard aan: ff intrappen en de wielen blokkeerden al. Nu is er terug wat meer met gevoel te remmen. De remmen doen het prima. 's Morgens als ik vertrek is er niets aan de hand. Ik wacht nog even op kouder weer om definitief te besluiten dat er niets meer aan de hand is.

mvg Bart

Re: Harde rem

Geplaatst: zo dec 11, 2011 10:09 am
door BVDP
Vanmorgen de eerste maal terug met de R4 gereden nadat het 's nachts gevrozen heeft. Niets abnormaal gemerkt aan de rem. Het lijkt dus opgelost. Vraag is alleen wat er aan de hand was. Ik vermoed wat met water dat bevroos maar daar houd het op.

mvg Bart

Re: Harde rem

Geplaatst: zo dec 11, 2011 11:36 am
door roberto
Bart kijk even wat je gedaan hebt sinds het probleem zicht voor deed, aan het vocht in de remvloeistof kan het bijna niet liggen want dan zouden 90% van de vier rijders er last van hebben immers zij vernieuwen dit nooit.

Re: Harde rem

Geplaatst: zo dec 11, 2011 12:31 pm
door BVDP
Enkel de remmen ontlucht dus. Aan de hoofdremcilinder leek er een belletje lucht uit te komen, aan de wielen niet. Geen idee hoe dat belletje bij koude voor het probleem kon zorgen maar wel blij dat het weeral opgelost is.

mvg Bart