Pagina 2 van 3
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: vr jul 08, 2011 2:25 pm
door Erik
Dag beste mensen,
Het verhaal van okidoki uiteindelijk gevolgd. Dit lukte allemaal prima . Ontstekings naar links en bij lampje net uit vast gezet.
Nu gestart wil mijn startmoter amper meer rond? Accu is vol. Wat kan ik doen? Dus auto staat helaas ook stil.
Euhm Rotor staat trouwens niet naar cilinder 1 toe? Moet ik hier een paar rondjes krukas verder voor draaien?
gr erik
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: vr jul 08, 2011 6:21 pm
door Okido
Erik schreef:Dag beste mensen,
Het verhaal van okidoki uiteindelijk gevolgd. Dit lukte allemaal prima . Ontstekings naar links en bij lampje net uit vast gezet.
Nu gestart wil mijn startmoter amper meer rond? Accu is vol. Wat kan ik doen? Dus auto staat helaas ook stil.
Weet je zeker dat de accu vol is, bij dit soort klussen heb ik wel 's het contact aan laten staan.
Misschien helpt het als een klap op de startmotor geeft?
Erik schreef:
Euhm Rotor staat trouwens niet naar cilinder 1 toe? Moet ik hier een paar rondjes krukas verder voor draaien?
gr erik
Je kan het vliegwiel nog een rondje draaien of je laat 'm naar cilinder 4 staan. Cilinder 2 of 3 kan niet. Dan staat de verdeler een kwart slag verkeerd.
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: vr jul 08, 2011 10:59 pm
door RVIER
heren,
toch wel belangrijk in het verhaal is dat voor het goed positioneren van het verdelerhuis:
1) de zuiger van cilinder 1 (en 4) in de bovenste stand staat (merkteken vliegwiel)
2) cilinder 1
(de eerst cilinder aan de vliegwielzijde) aan de arbeidsslag wil beginnen. Dat wil dus zeggen dat beide kleppen dicht staan.
NB: De zuiger in cilinder 1 staat nl bij de volgende omwenteling ook boven in maar nu is de uitlaatklep open
Als je nu een vonk geeft doet hij niets
De verdeleras heeft aan de onderzijde een lip uit het centrum van de as. Hij (het) kan dus maar op een manier gemonteerd worden.
Vanaf hier gaat de eerder bescjrijving weer verder.
vr gr Fons
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: za jul 09, 2011 12:47 am
door zwergje
er zijn wel ontstekingen die 2 keer vonken, ook een keer aan het eind van de uitlaatslag. Deze hebben geen rotor maar 2 bobines die elk 2 cilinders bedienen
Hmm, aan het
einde van de uitlaatslag: dus niet om de uitlaatgassen nog eens extra te verbranden, waarom dan wel?
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: za jul 09, 2011 9:34 am
door Willem de Zwijger
Ik dacht dat dat te maken had met de wens tot nauwkeuriger bepalen van het ontsteektijdstip. In onze ' oude' motoren zit het onsteekhuis op de nokkenas die weer met een ketting van de krukas wordt gehaald, dus er zit de nodige speling tussen de positie van de zuiger en de positie van de rotor voor de ontsteking. Als je direct van de krukas positie uitgaat ben je nauwkeuriger bezig. Moet je wel zo'n fijne getande ring op het vliegwiel zetten zoals je bij Jefftey gezien hebt. Consequentie is dan wel dat je precies dezelfde positie hebt aan het eind van de uitlaatslag als aan het eind van de compressieslag, dus krijg je ook daar een vonk. Kan geen kwaad behalve misschien wat sneller slijten van de bougie.
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: za jul 09, 2011 11:41 am
door RVIER
@zwergje.
aan het einde van de uitlaatslag is er geen gas meer dat je kunt ontbranden. De cilinder is "leeg"en gaat direct daarna aanzuigen.
Dat dubbel vonken is al oud. De eend had al een bobine met 2 aansluitingen
Voordeel is dat je een hoogspanningsverdeler uitspaart, en het doet geen kwaad

Het heeft geen enkel ander voordeel. (Dit is dus wat andes dan de twin spark waarbij twee bougies per cilinder vonken!)
Kan bij een R4 ook. Als je een tweede set contactpunten monteert kun je twee bobines aansturen voor de cilinders 1-4 en 2-3.
er zijn wel ontstekingen die 2 keer vonken, ook een keer aan het eind van de uitlaatslag. Deze hebben geen rotor maar 2 bobines die elk 2 cilinders bedienen
Hmm, aan het einde van de uitlaatslag: dus niet om de uitlaatgassen nog eens extra te verbranden, waarom dan wel?
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: zo jul 10, 2011 12:17 am
door zwergje
Dank voor jullie info, sleutelcracks, ga het op een rustig moment herlezen om de info in me op te nemen, met dat grieperige hoofd dat ik sinds gisteren heb ( jullie zijn gewaarschuwd, want het heerst, in de taxi moest ik zo hard niezen vandaag, dat ik bang was de macht over het stuur te verliezen), kan ik niet bepalen of ik "de stof "echt punt voor punt begrepen heb.
Maar ik beloof dat ik jullie moeite de inspanning zal geven die het verdiend!
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: ma jul 11, 2011 8:32 am
door zwergje
Okee, gelezen en begrepen.
Kan bij een R4 ook. Als je een tweede set contactpunten monteert kun je twee bobines aansturen voor de cilinders 1-4 en 2-3.
Dit daarentegen vind ik de grootste doordenker: twee bobines, die dus per volledige cyclus van 4 (tact) slagen van de motor 1 vonk geven ( op BDP-voorontsteking van elke van de 4 cylinders), en geen stroomverdeler, zo heb ik het begrepen.
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: ma jul 11, 2011 10:39 pm
door schoapke
zo even de ontsteking uit het kruidvat gehaald, kunnen we weer verder ontopic en de rest 1 op 1 in de chat / mail

Re: ontsteking eruit
Geplaatst: di jul 12, 2011 1:00 am
door RVIER
Kan bij een R4 ook. Als je een tweede set contactpunten monteert kun je twee bobines aansturen voor de cilinders 1-4 en 2-3.
Dit daarentegen vind ik de grootste doordenker: twee bobines, die dus per volledige cyclus van 4 (tact) slagen van de motor 1 vonk geven ( op BDP-voorontsteking van elke van de 4 cylinders), en geen stroomverdeler, zo heb ik het begrepen.
@ zwergje,
ik ging even wat kort door de bocht. Bij twee dubbele boubines moet je de puls van het vleigwiel halen. De verdeler draait de helft te langzaam.
vr gr fons
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: do jul 21, 2011 11:27 am
door Erik
Het hele verhaal nu drie keer gevolgd. Maar wat doe ik fout? geen idee maar krijg de auto niet aan de praat.
Ik heb voor de duidelijkheid het verhaal van okidoki gevolgd.
als ik nu wil starten gaat de startmotor zwaar rond. Heb om te kijken als het niet aan accu ligt draaiende motor ander auto met r4 verbonden. Geen resultaat.
Euhm waar kan ik aan denken?
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: do jul 21, 2011 12:52 pm
door Mark4GTL
ontstekings volgorde staat goed om?
dat je niet de vekeerde kant als 1 hebt?
cillindervolgorde: voorkant 1 2 3 4 achterkant auto
en nog heel andere optie: is de massa van je motorblok nog goed? Trek eens extra massakabel van bout waarmee startmotor vastzit naar de (-) pool.
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: do jul 21, 2011 8:38 pm
door Tweety
Tja of startmotor stuk ?
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: di aug 09, 2011 8:17 pm
door Erik
Inderdaad startmotor stuk!
Auto aangeduwd en loopt. Krijg hem alleen niet lekker lopend.
Ik moet nog kleppen stellen en oliewisselen. Ik zag op oliefilter was met merkstift januari 1995 geschreven. Dus wel weer eens nodig dacht ik zo.
Wat het lopen betreft hij houdt wat in hort en stoot wat. niet veel vermogen.
wat te doen?
erik
Re: ontsteking eruit
Geplaatst: di aug 09, 2011 10:36 pm
door Tweety
Ontsteking ietsje vroeger zetten....