Pagina 2 van 3
Re: spaakwielen
Geplaatst: vr jun 24, 2011 8:00 pm
door Rudolf2
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Reken maar even na met bekende maten. Ik heb hier op een F6 175/70R13. Dit past nog net langs de swingarm.
Breder kon wel eens een narrow miss (of net raak) zijn met de carosserie.
Rudolf
Re: spaakwielen
Geplaatst: vr jun 24, 2011 9:18 pm
door gerrit v
Mark4GTL schreef:ik ben benieuwd naar het resultaat.
Het vorige project kostte wel wat meer dan een jaar..

Dus even geduld graag

Re: spaakwielen
Geplaatst: vr jun 24, 2011 9:22 pm
door gerrit v
Rudolf2 schreef:http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Reken maar even na met bekende maten. Ik heb hier op een F6 175/70R13. Dit past nog net langs de swingarm.
Breder kon wel eens een narrow miss (of net raak) zijn met de carosserie.
Rudolf
De diameter is bij deze maat nauwelijks groter dan de standaard band. Ik zoek de maximaal mogelijke diameter!
Een breedte van 145 is prima wat mij betreft.
Re: spaakwielen
Geplaatst: vr jun 24, 2011 9:29 pm
door jeffr4
En komt dan de kit er ongeveer hetzelfde uit te zien? als de Voglietta ?
Re: spaakwielen
Geplaatst: vr jun 24, 2011 11:16 pm
door gerrit v
jeffr4 schreef:En komt dan de kit er ongeveer hetzelfde uit te zien? als de Voglietta ?
Ik hou je nog even in spanning

Re: spaakwielen
Geplaatst: za jun 25, 2011 6:52 am
door Goof
gerrit v schreef:
Vandaar mijn vraag om ervaringen...
Tja, dat zal een lastige worden aangezien de 3-bout steek van renault nooit in groter als 13" geleverd is. Wellicht dat je dan denkt aan de r14, maar die heeft weer een andere steekmaat, volgens mij van Matra of Simca. En ook de steek van de 2CV, AX of Smart passen niet.
Re: spaakwielen
Geplaatst: zo jun 26, 2011 7:53 pm
door gerrit v
Vandaag een viertje met nieuwe banden gezien... 155/80 x 13
Deze heeft bij de schommelarm nog een 6-7 millimeters over..kennelijk genoeg.
Dit lijkt me wel de maximale diameter!

Re: spaakwielen
Geplaatst: zo jun 26, 2011 8:14 pm
door roberto
Je kunt ook de zwingarm (plaatstaal) 5cm verlengen wel héél goed doen of laten doen, het is een dragend deel en dat is niet toegestaan (RDW) bij keuring RDW meten ze de as afstand van de wielen
Re: spaakwielen
Geplaatst: zo jun 26, 2011 8:26 pm
door Mark4GTL
maar als je de zwingarm verlengt, verleg je de as ook naar achteren lijkt me..
anders gaan de wielen sporen... wat je niet wilt...
en dus blijft de afstand tot de zwingarm gelijk...
...correct me if i`m wrong...
Re: spaakwielen
Geplaatst: zo jun 26, 2011 8:32 pm
door roberto
Als je de arm verlengd dan is er meer ruimte tussen de band en de zwingarm bevestiging dus zou er een groter wiel op passen.
Re: spaakwielen
Geplaatst: zo jun 26, 2011 8:35 pm
door Mark4GTL
ah nu snap ik je roberto
klopt idd, moet je wel goed strak kunnen lassen.
Let dan wel op dat je niet met je wiel tegen de vulpijp van de benzinetank aan gaat komen bij drempels ed.
Re: spaakwielen
Geplaatst: zo jun 26, 2011 8:44 pm
door roberto
Dat lassen kun je beter door een bedrijf laten doen het moet ook goed uitgelijnd worden, als je er dan toch bent vraag of ze 4 platen van 1 cm dik maken met de gaten van de wielen van de vier, deze bouten laten lassen en afslijpen, laat er 4 nieuwe gaten in boren dan is je keuze van velgen wat groter moet kunnen volgens mij
Re: spaakwielen
Geplaatst: zo jun 26, 2011 8:47 pm
door gerrit v
roberto schreef:Je kunt ook de zwingarm (plaatstaal) 5cm verlengen wel héél goed doen of laten doen, het is een dragend deel en dat is niet toegestaan (RDW) bij keuring RDW meten ze de as afstand van de wielen
Ik heb zelf ook met de gedachte zitten spelen om de schommelarmen te verlengen.
Ook heb ik gepeinsd over het inkorten van het chassis (gebeurt bij VW chassis ook sinds jaar en dag...)
Beide opties zijn mogelijk.
De RDW gaat dat echter niet zonder slag of stoot goedkeuren; de wijzigingen moeten nogal grondig worden onderzocht en het prijskaartje wat daaraan hangt is ...laten we zeggen.pittig!
gaan we dus niet doen.

Re: spaakwielen
Geplaatst: zo jun 26, 2011 8:51 pm
door gerrit v
roberto schreef: dan is je keuze van velgen wat groter moet kunnen volgens mij
De keuze is wat dat aan gaat wel gevallen....echte spaakwielen.
Deze dingen worden op losse naven gemonteerd. Die naven kun je blind kopen en de gaten aanbrengen volgens de Renault steek (wat is die eigenlijk?
Ik denk, dat ik voor 15" velgen ga, met 135/70 banden
Re: spaakwielen
Geplaatst: zo jun 26, 2011 8:59 pm
door roberto
Ik weet natuurlijk niet wat voor een auto het gaat worden maar als het een type "Tilbury" gaat worden dan is het beste een F6 en alles zo maken dat je op de achterbank plaats neemt, dan heb je een prachtige lange neus