contactpunten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 13955Bericht Jan-Geert »

klopt dat er 4 verschillende zijn , oa ducellier , femsa, magneti marelli. ducellier is t makkelijkste en goedkoopste.. kijk even op je verdeler om te zien welke je hebt..
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13959Bericht Folkert »

Als je auto het toch niet meer doet, kan je net zo goed het oude spul er ff vanaf slopen en meenemen. Als je auto het wel doet, kan je dat op de parkeerplaats van de Brezan altijd nog doen...
keessie
Berichten: 79
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 13963Bericht keessie »

De firma Brezan vind ik maar een zaak van lik-me-vestje. Tenminste hier in Delft dan.
Ten eerste sta je eindeloos te wachten eer je geholpen wordt. Ze staan lekker rustig met elkaar te babbelen, terwijl ze ondertussen een shaggie staan te rollen en als je wat wil kopen voor je R6 uit 1970, dan krijg je zo'n reactie van, daar heb-ie er weer een met zo'n oud barrel. Een kleppendekselpakking daarvoor hebben ze niet meer. Begrijpelijk, maar ze nemen ook de moeite niet meer om er een voor je te bestellen. Als je bougies wilt kopen, dan komen ze met BPR6HS aan van NGK en als ik dan zeg; doe mij de BP6HS, dus zonder de R, want die staat voor radio-ontstoord, dan zeggen ze: wij hebben alleen BPR6HS. Als ik dan zeg: Alles leuk en wel, maar die zijn een knaak per stuk duurder, dan zijn ze nog gebelgd ook. Het is toch logisch dat ik geen tientje meer ga uitgeven voor 4 bougies?
Ik ben naar een andere zaak gegaan en die had de gewone BP6HS in ruime mate op voorraad. En ook de klepdekselpakking.
keessie met zijn zessie
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 13969Bericht Bauke »

Jullie hebben gelijk over dat eruit slopen, maar de auto staat dus in Aalten (achterhoek) waar hij op een avond besloot te blijven staan. Ik woon in Nijmegen en das nogal meer dan drie-en-een-half uur heen en weer voor wat puntjes. mmmmm. ik ga nu met wat ik heb daarginds aan de slag en als het niet past zoek ik in de buurt wel een dealer o.i.d. de me op zaterdag aan punten en condesator kan helpen.

vraagje: Moet ik altijd de ontstekingshoek afstellen of kan ik er ook op gokken dat ie nog goed is en een keer samen met een echte monteur alles goed afstellen?

Natuurlijk! Wind clas... heeft natuurlijk wel punten liggen, da's nog wel te berijden vanaf daar mooi!
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 13971Bericht Tommy »

misschien rare vraag maar enig idee of die toko in woerden nog bestaat kom namelijk uit harmelen
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 13978Bericht Willem de Zwijger »

Hier nog even de tekst uit het topic waar ik op doelde:
"Eh, nou ik kon me bedwingen en ben dus gisteren toch even naar Brezan gegaan alwaar ik overging tot de diepte investering van een stroboscoop met ingebouwd een contacthoekmeter, toerenteller en voltmeter !!! Zoiets als 75 Euro's, en je voelt jezelf een professionele monteur, ik was toch altijd jaloers op mensen die zo'n ding hadden en konden gebruiken. Vandaag dus in gebruik genomen en ik moet zeggen: geweldig. Eerst de puntjes op contacthoek 57 graden, toen de ontsteekhoek tot de streepjes tegenover elkaar stonden en dan 2 graden vervroegd. Loopt weer als een tiet."
Dus als je het zelf wilt kunnen doen koop je voor 75 Euro bij Brezan multifunctioneel ding: een stroob die ook contacthoeken meet (evenals toerental en spanning).
Als je de auto weg van Aalten (leuke plaats, daar woonde mijn eerste vriendin) wilt krijgen: draai die nieuwe puntjes er in, en check of ze open gaan (door de auto in de vierde versnelling vooruit te duwen totdat het nokje van de as precies het contactpuntje maximaal open duwt (dit is altijd een beetje geklooi). Als hij open gaat en je hebt geen voelermaat dan gewoon proberen te starten, de kans is groot dat hij loopt. Ik heb dit zelf gedaan in de periode waarin ik niet over voelermaatjes en een contacthoekmeter beschikte, en ik heb er een jaar probleemloos mee gereden.
Als je wel voelermaatjes hebt dan moet je zorgen dat er een spleet van 0.4 mm tussen de puntjes staat in de hoogste stand. En dan rijden met die hap.
Overigens is mijn ervaring dat de contacthoek dan voor geen meter klopt (de spleet moet veel kleiner zijn), maar een R4 is bjzonder ongevoelig voor allerhande verkeerde afstellingen.
Mocht je door dit verhaal enthousiast geworden zijn en de stroob gaan kopen nog 1 goede tip: als je de ontsteking afstelt en je met je handen aan de verdelerkap zit terwijl de auto loopt, altijd dikke handschoenen aan !
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 13983Bericht Bauke »

Voor Willem, bedankt voor de tip, (geld eigenlijk ook voor de rest) gaat wel lukken nu denk ik. (tijdens een weekend kunnen we het nog wel eens over de eventuele plussen van Aalten hebben, dat wordt nu wel erg off-topic)

voor Tommy, die zaak bestaat nog en is alleen maar beter geworden. Je vindt dit walhalla aan de nieuwe "meubelboulevard" Als je van Harmelen komt, over dat ouwe bruggetje heen, gelijk links, naar de snelweg rijden en dan vlak ervoor links (Mc DonXXXX) Gelijk rechts en weer links (parallel aan de "grote" weg en dan na een meter of 200 aan je linkerhand, kan niet missen.
Voorbeeldje: Alle losse stukken plus klemmen plus bevestigingsrubber voor mijn F6 hadden ze gewoon in het magazijn liggen. Veel plezier daar, maar reken op zaterdag wel op een flinke wachttijd. :wink:
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 13993Bericht Bauke »

Toch raar, verdelerkap ziet er nog goed uit, punten vervangen, condensator vervangen, maar geen reactie. Als ik wil kijken of ik überhaupt wel een vonk heb, kan ik dan gewoon een bougie deruit draaien, in de kap steken en tegen het blok houden voor de aarding? Heb ik namelijk net gedaan, maar geen teken van leven. Mmmmm
kan het de bobine zijn?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 13998Bericht Ron »

Alles kan.
Heb je al het contact aangzet, de contactpunten tegen elkaar aan en weer van elkaar af, en zag je toen een vonk tussen de contactpunten? Dan is de condensator kapot.
Ook iets wat makkelijk te testen valt.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 14006Bericht Folkert »

Ik dacht van: een ander laten starten in dat geval en kijken of er mooie blauwe vonkjes van de bougie komen...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 14007Bericht Ron »

Ik dacht dat dat het niet deed?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 14009Bericht an3s »

Dat zeg je goed, Ron. Dat DACHT je. Of liever: dat neem je aan. Het staat er namelijk niet. Je moet de motor wel even laten draaien om te kijken of er een vonk uit de bougie komt.

Waarschijnlijk weet Hobbema dat wel en heeft ie het ook gedaan, maar het staat er niet. Als ie daar niet aan gedacht heeft en wij denken allemaal van wel, dan lopen we met z'n allen heel hard het echte probleem voorbij.

'assumption is the mother of all fuck-ups'
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 14012Bericht Ron »

De veronderstelling is de moeder van de chaos. Klopt.
Ik veronderstelde dat Hobby-Mobby niet zonder meer een bougie tegen een metalen deel hield. Ik ben gezakt.

Zijn er al vorderingen?
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 14040Bericht Bauke »

bedankt voor jullie interesse, ik heb inderdaad iemand in de auto gehad die voor mij het contact aanzette (en de starttte(althans probeerde)), mais pas de vonk. Zelf een testlampje gemaakt en het hele cirquit doorgelopen volgens HET boek. De nieuwe Bobine (die nodig zou zijn) en een nieuwe (baat-het-niet-dan-schaadt-het-zeker-niet-en volgens-mij-is-ie-nog-nooit-vervangen) verdelerkap veranderden niks aan de situatie. Toen werd het raadsel me te groot. nieuwe bobine, kabels, condensator, contactpunten, bougies, verdelerkap en rotor en geen vonk. Getest met de bougie op een schoongemaakt stuk van het blok anders aard ie niet.

Aangezien ik stage loop en van zeven tot zeven weg ben en geen zin heb om nog twee weken te wachten heb ik mijn probleem aan de garage overgedragen. Vanmiddag staat mijn auto al op de agenda dus ik ben benieuwd... ik hoop dat ik iets heel doms vergeten ben, eigenlijk. :sad:
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 14069Bericht Willem de Zwijger »

Helemaal geen vonk met zoveel nieuw spul..., dat ruikt naar ontbreken van spanning op het 12Volt gedeelte van de bobine (heb je dat met je lampje nog bekeken, meten tussen de contacten voor de 'dunne draadjes'en de massa ?) of de puntjes openen niet (maar dat heb je vast wel met het blote oog gezien)of het draadje van de bobine naar de puntjes maakt niet goed contact.
Als er geen 12V op de bobine staat ligt het aan de draad direct vanaf het contactslot (corrosie in stekkertjes of zo) of het contactslot zelf (onwaarschijnlijk). Ik ben benieuwd wat de garage heeft gevonden.
Met al die verse spulletjes erop zal die vast weer lopen als een naaimachine.
Plaats reactie