Pagina 2 van 2

Re: Nokkenassen

Geplaatst: za apr 30, 2011 3:26 pm
door Willem de Zwijger
Rudolf, dat geldt voor de GTL, maar niet voor de F6, want die wordt er wel degelijk sneller van (als er tenminste een motor in gestopt wordt die genoeg vermogen kan leveren om door de lucht te ploegen...)

Re: Nokkenassen

Geplaatst: za apr 30, 2011 6:35 pm
door Rudolf2
Dat klopt, maar eerder was volgens mij sprake van het inbouwen van een GTL-bak, en dan is de snelheidswinst nihil.

Rudolf

Re: Nokkenassen

Geplaatst: ma mei 02, 2011 11:33 am
door Willem de Zwijger
Dat geldt dan wel weer voor de eindsnelheid, maar niet voor de optreksnelheid en ook niet voor de snelheid bergie op.

Re: Nokkenassen

Geplaatst: di mei 03, 2011 12:20 pm
door Tweety
Of d'r moeten grotere wielen op...

Re: Nokkenassen

Geplaatst: za jul 02, 2011 1:05 pm
door zwergje
Aangezien ik nu een f6 met 45 pk en een gtl bak, en een orginele f6 met 1100cc f6 blokje ( 34 pk ) en f6 bak heb, kan ik mooi vergelijken.
Valt op dat de orginele f6 met de korte versnellingen onbeladen lekker vlot optrekt, wat in stadsverkeer echt prettiger is met al die moderne snelle auto's.
Dat effect is in de de andere, met gtl bak, en nota bene 45 pk blok, merkbaar minder.

Aan de andere kant, komt in de orginele f6 snel het moment, dat je zou willen doorschakelen naar een rustigere versnelling, maar al in de 4 rijdt.
Een vijfde versnelling lijkt me zeer prettig op die momenten.

Mocht je dan op sommige momenten met het orginele f6 blokje moeite hebben de gang erin te houden, moeten een gtl kop en een 32 mm carb ( met passend spruitstuk! ), met volgens mij 45 pk tov 34, duidelijke verbetering opleveren.
Ook kun je een grotere hoofdsproeier in je carb zetten, of de orginele iets opboren ( check de topics).
Is het lastig om een 32 mm carb met passend spruitstuk te vinden, kom je met een 28 mm carb ook een eind met een grotere hoofdsproeier.

Wat de beste maat van die hoofdsproeier dan moet zijn, daar ben ik nog niet geheel zeker van.
Uit de info op dit forum/ ervaringen lijkt sproeiermaat 98 de juiste (en een schoon luchtfilter natuurlijk!).
De topics hoe te checken of je vergroting ook een ideale(re) verbranding heeft opgeleverd, zijn hier op het forum onder andere door Hans Vooijs en Richard beschreven.
:P

Re: Nokkenassen

Geplaatst: zo nov 06, 2011 9:37 pm
door zwergje
Willem de Zwijger schreef: En wat zou die F6 1100 kop op een 1400 automaat blok doen?
...ik zeg: het Forum knapt hier net zoveel van op als een tam F6 blokje van een scherperdere nokkenas....:D
Beetje laat, maar vielen me twee dingetjes op:
Een F6 kop op een 1400 blok geeft vermoedelijk een lagere compressie ( dan een gtl 1100 kop ), en dus minder pit.

Nou is een f6 blokje misschien niet buitengewoon pittig, maar volgens mijn info ligt dat juist niet aan de nokkenas.

Re: Nokkenassen

Geplaatst: za nov 12, 2011 11:04 am
door jansenautostyling
sorry maar ik heb geblunderd. de 1400cc volvo met de originele nokkenas liep goed maar begon ook te lekken langs de voorkant . heb dus de motor weer gedemonteerd en nu blijkt dat de nokkenas in de lagers 38 mm rond is behalve aan voorkant.daar is die 34,5 mm rond.ga nu kijken of dat met een lagerbus te repareren is voor dat ik de nokkenas laat oplassen en afdraaien .

Re: Nokkenassen

Geplaatst: za nov 12, 2011 4:44 pm
door Mark4GTL
weer wat geleerd...

Re: Nokkenassen

Geplaatst: za nov 12, 2011 6:06 pm
door jansenautostyling
weet iemand waar ik een lagerbus kan halen voor die nokkenas :binnenmaat 34,5 en buiten 38 mm.? jeffrey ??

Re: Nokkenassen

Geplaatst: za nov 12, 2011 7:44 pm
door RichardM
Bedoel je dat glijlager dat aan de poeliekant hoort te zitten?

Ik heb namelijk nokkenassen gezien waarvan de as dikker was aan de poeliekant (latere 1400 blokken), terwijl de 1100 blokken een dunnere as met een extra glijlager daar hebben zitten.

In ieder geval kan ik een poging wagen er eentje voor je te bestellen, destijds met mijn 1400 heb ik er ook 1 moeten bestellen.