Motor te heet. HELP!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119707Bericht R4fan »

Tis ook een beetje omdat mijn andere 2 auto's luchtgekoeld zijn, en je al dat geneuzel dan niet hebt...
Zal al die bouten (die dus aan de waterpomp zitten?) dan ook nog eens na checken!
Was trouwens geen benzine, maar echt koelvloeistof.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119708Bericht Mark4GTL »

dit klinkt als een losse benzinepomp, als je in de motorruimte kijkt zou je onder de benzinepomp (veel) olie moeten zien.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119709Bericht Rik H. »

Tja, als het echt koelvloeistof is zou ik alles goed droog maken., auto voor en achter op bokjes zetten (zodat ie net zo recht staat als wanner ie op z'n wielen staat) en dan motor laten draaien en met een lamp eronder gaan kijken wat er gebeurt qua lekkerij. Soms kan vloeistof gek terecht komen als het eerst over richeltjes van het chassis loopt voordat het op de grond druppelt.

Succes!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119710Bericht R4fan »

Tsja, het was lichtblauw geurloos water, dus koelvloeistof denk ik... We zullen zien :cry:
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119713Bericht Rik H. »

R4fan schreef:Er ligt een plas thv/onder de rechter chassisbalk en bevestiging verstevigingsbuis onder de motor (als je ervoor staat).....
Als ik dit zo lees heb je het dus over de bestuurderskant? Kijk de slang eens na die achter de carburateur (onder het luchtfilterhuis) door een beugeltje loopt. Misschien slang lekgeraakt door slijtage? Het beugeltje wil nog wel eens snijwonden in slang maken.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119715Bericht R4fan »

Hoi Rik,
Bedankt alvast voor al je antwoorden! Ik heb het idd over de bestuurderskant. Ik ga morgen alles goed bekijken en weer eens rijden en kijken wat ewr gebeurd. Jullie horen het wel. Hoop niet dat de waterpomp ofzo kapot is, want die zal wel weer duur zijn...
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119716Bericht Rik H. »

R4fan schreef:Tsja, het was lichtblauw geurloos water, dus koelvloeistof denk ik... We zullen zien :cry:
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw reukvermogen is maar kan het niet zo zijn dat je vaatje ruitensproeirvloeistof gewoon lek is of te vol is? (uhm)
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119717Bericht R4fan »

Dat is het volgens mij niet, want had ik ook al naar gekeken.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119719Bericht Tweety »

Vanwege de plaatsbepaling vermoed ik ook de bovenslang, hoewel dan toch vermoedelijk bij de aansluiting op de pomp... haal de slangklem en de slang eerst los (slangklem helemaal, slang hoeft niet...) en schuif de slang er goed op waarna je de slangklem weer vast zet, (neem evt. een nieuwe) mbv. een dopsleutel ! kan natuurlijk ook ergens anders een lek zitten... de thermosensor op de radiator wil het ook nog wel eens wezen, daarvoor moet er meestal wat loodgieterstape op de schroefdraad... ik snap dat je die vloeistof koeling maar niks vindt, maar er zitten ook voordelen aan... :)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119720Bericht Rik H. »

Wellicht ten overvloede maar als de motor heet is heb je een hogere druk in het koelsysteem. Het kan namelijk zijn dat je geen lek hebt met koude of lauwe motor maar wel met de motor op bedrijfstemperatuur.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119721Bericht Tweety »

Rik H. schreef:Wellicht ten overvloede maar als de motor heet is heb je een hogere druk in het koelsysteem. Het kan namelijk zijn dat je geen lek hebt met koude of lauwe motor maar wel met de motor op bedrijfstemperatuur.
Kan, klopt helemaal, andersom kan ook vreemd genoeg,en dan is er de periode waarin de thermostaat nog niet open is maar de waterpomp voluit pompt.. (vandaar de bovenslang...) bij extreme koude kan er zelfs lucht het systeem ingezogen worden.... ook irritant !
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119731Bericht R4fan »

Het is idd zo gek. Het gebeurd zelfs met koude motor. Vanmorgen lag er alweer een plasje. De plek is alleen zo gek en zie nergens nattigheid. Ga vanavond alles weer onderzoeken. :-?
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119732Bericht R4fan »

Heel misschien is het wel water van Wash en Shine van Valma. Dat is ook blauw sop, want het lekte op zo'n gekke plek (langs chassisbalk naast wielkuip), en ik nergens een lek kan vinden.... Wel dat slangetje gevonden van de afwatering, dus wie weet is het daar uit komen lekken. Dat hoop ik maar.
Morgen ga ik er weer mee rijden, dus daarna maar weer in de gaten houden. Hopen maar dat het nu over is (ehh)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119733Bericht RVIER »

Mogelijk zit het lek bij de verwarmingradiatortje en/of de aansluiting met de verwarmingskraan
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Motor te heet. HELP!

Bericht: # 119734Bericht R4fan »

Hoi,

Waar bedoel jij precies met de verwarmingskraan? Binnen is het iig droog, al heb ik de verwarmingsradiateur nog niet bekeken. Het is weer zo'n vaag bobprobleem. Heb altijd dat soort dingen.
Hoor graag van je!

Bob
Plaats reactie