Pagina 2 van 2

Re: Klepsteel sealtjes

Geplaatst: do jan 07, 2010 5:08 pm
door Paul/
(grote) dieselmotoren hebben een indicateurkraan. Dit is een aansluiting waarop een indicateurtoestel of een piekdrukmeter aan te sluiten is. Zo kan dus het drukverloop tijdens het 4 (of 2) slagproces getekend worden. Of dus de maximale verbrandingdrukgemeten worden. Dacht dat er misschien ook zulke metingen te doen zijn via een speciale bougie of iets dergelijks, maar dat weet ik dus niet zeker. Als de geleerden nee zeggen, dan zal het ook wel nee zijn.

Succes,

Paul

Re: Klepsteel sealtjes

Geplaatst: do jan 07, 2010 7:48 pm
door Tweety
Volgens mij wel hoor... gewoon waar de Bougie hoort op 3 poten laten draaien....Toch ??

Re: Klepsteel sealtjes

Geplaatst: do jan 07, 2010 10:49 pm
door Willem de Zwijger
Inderdaad, de compressiemeter draai je in het bougiegat. Ik deed het dan door alleen even te starten met alle bougiedoppen eraf, maar inderdaad kun je hem ook op drie poten laten lopen.

Re: Klepsteel sealtjes

Geplaatst: zo jan 10, 2010 10:50 am
door hans vooijs
Er zijn 2 methoden lektest of compressiemeting.
Een lektest gaat als volgt de betreffende cilinder wordt in het bovenste punt gezet in zijn arbeidsslag dus inlaat- en uitlaatklep dicht, vervolgens wordt er luchtdruk op de cilinder gezet en wordt er gekeken wat de lek is .
Lek is er altijd aanwezig een hele goede motor heeft onder de 5% lek, is het hoger gaan we luisteren waar het probleem ligt.
Sist het in het carter dan zijn het de veren / cilinderwand /zuigers ect.
sist hij in de inlaat is het de inlaatklep zelfde verhaal voor de uilaat. Dus de lektest is een maat voor de conditie van de motor.
Compressiemeting: alle bougies eruit, draad los van de ontsteking, compressiemeter op betreffende cilinder aansluiten vervolgens volgas geven en starten, zolang tot de meter niet meer oploopt, daarna waarde noteren.
De meter weer op 0 zetten dmv ontluchtingsknop daarna het zelfde ritueel voor de andere cilinders.
Een goede conclusie trekken met een compressiemeting is moeilijk, is het een lekke in- of uitlaatklep of slechte zuigerveren of een slechte zuiger, gescheurde kop?? nobody knows.......

Re: Klepsteel sealtjes

Geplaatst: ma jan 11, 2010 9:36 pm
door RVIER
@Hans,
Een lektest gaat als volgt de betreffende cilinder wordt in het bovenste punt gezet in zijn arbeidsslag dus inlaat- en uitlaatklep dicht, vervolgens wordt er luchtdruk op de cilinder gezet en wordt er gekeken wat de lek is .
Lek is er altijd aanwezig een hele goede motor heeft onder de 5% lek, is het hoger gaan we luisteren waar het probleem ligt.
Sist het in het carter dan zijn het de veren / cilinderwand /zuigers ect.
sist hij in de inlaat is het de inlaatklep zelfde verhaal voor de uilaat. Dus de lektest is een maat voor de conditie van de motor.
Zet je de auto wel nog even in de versnelling en op de handrem? :-)

vr gr Fons

ps handige test overigens

Re: Klepsteel sealtjes

Geplaatst: di jan 12, 2010 9:27 pm
door hans vooijs
Inderdaad Fons dat had ik moeten melden je hebt helemaal gelijk!
Maar hopen dat de handrem goed werkt anders wordt je overreden door je eigen karretje.

mvrgr hans vooijs

Re: Klepsteel sealtjes

Geplaatst: wo jan 13, 2010 12:47 am
door deutz
klep lek,koppakking lek,kop gescheurd, hij zal er toch afmoeten!!!! (plrr)

Re: Klepsteel sealtjes

Geplaatst: wo jan 13, 2010 3:30 pm
door hans vooijs
Ja dat denk ik ook gewoon aan beginnen wees blij dat de R4 een onderliggende nokkenas heeft, bij de alfa's moet je bij montage van de kop de nokkenassen weer opnieuw instellen soms is dat een tijdrovend klusje....

mvrgr hans

Re: Klepsteel sealtjes

Geplaatst: wo jan 13, 2010 4:55 pm
door lordje
Heren de kpo is er al af (zie dieseltest) en ik verwacht dat de zuigers gewoon versleten zijn.Dus gewoon bij het oud ijzer. Bedankt voor de reacties Groet Lordje