Pagina 2 van 2

Re: startprobleem

Geplaatst: zo sep 20, 2009 11:09 am
door Willem de Zwijger
Als je alleen een klik hoort kun je ook nog even de aansluitingen op de accu checken, ik heb wel eens gehad dat die geen goed contact maken en dan kan hij wel kleine stroompjes leveren voor de lampjes er relais, maar niet de enorme stroom die de startmotor vraagt.

Re: startprobleem

Geplaatst: ma sep 21, 2009 10:33 am
door Okido
Inderdaad moeten de aansluitingen brandschoon zijn. Starten op 6 volt blijft soms een moeilijke kwestie.
Een Dauphine (met dezelfde Ventoux motor) had na reviseren startmotor, nieuwe accu, dikkere kabels etc. achteraf het meeste baat bij het vervangen van de motorolie. Dit kwam tot uiting bij lagere temperaturen dan werd de olie te dik en daardoor net teveel weerstand.

Toen dat speelde vertelde mijn vader me dat hij vroeger in zijn auto een accu erbij had gezet. Tijdens het starten werd deze met een relais in serie gezet. Dat scheen erg goed te hebben gewerkt.

Succes.

Re: startprobleem

Geplaatst: di sep 22, 2009 10:32 pm
door Rik H.
En om ook maar even een duit in het zakje te doen: ik heb eens gehad dat een 6 Volt startmotor de motor niet rond kreeg. Alles geprobeerd, andere startmotor, andere accu,bedrading helemaal nagelopen alles was goed. Toen de v-snaren maar eens van spanning gehaald. Dat bleek een juiste keuze want het was starten en lopen. Bleek de waterpomp versleten waardoor die met gespannen v-snaar teveel weerstand had. :roll:
Wat ik maar wil zeggen: soms blijkt een electrisch probleem geen electrisch probleem. :wink:

Succes!

Re: startprobleem

Geplaatst: zo sep 27, 2009 12:47 pm
door Tweety
Boerammetje schreef:
1. de as van de rotor moet in de starterkrans gedrukt worden, en
2. de wikkelingen van de startmotor zelf moeten bekrachtigd worden, waardoor de startmotor gaat draaien.


- Het kan ook zijn dat de as wel in de krans geduwd wordt, maar dat rotor vervolgens niet gaat draaien. Dat meest banale reden hiervoor is een losse kabel, iets minder banaal zijn versleten koolborstels, of een lege accu. Dat laatste kun je eenvoudig vaststellen wanneer na de tik het rode en groene lampje op het dashboard uitgaan of zwak worden. De startmotor trekt dan meer stroom dan de accu kan leveren. Blijven de lampjes branden dan is het de vraag of de rotor wel bekrachtigd wordt, of dat de wikkeling nog wel deugt. Da's een kwestie van uit elkaar halen.
Eh ik heb net ook een probleempje gehad... sleutel draaien... niks wel geklik, maar op gas klikt er altijd wel wat.... dus ik een andere startmotor halen... 3x op m'n scooter naar me werk..%$@@% d'r in gezet (in 2 1/2 uur das voor mij een nieuw record, ik moet tenslotte ook m'n handremhefboom weghalen...) en rijden maar... haal ik die ouwe uit mekaar (was niet zo heel oud trouwens...) Borstels waren goed, relais net getest (zonder balast)....Doet 't.... zonder balast doet ie 't gewoon... zou ie het balast ook gewoon doen en zou er een draadje losgezeten hebben ??? of is er nog iets wat ik kan testen....

Re: startprobleem

Geplaatst: do dec 10, 2009 12:36 am
door Hypocrates
mijn 4 start ook niet meer. aanduwen werkt wel gewoon. als ik de sleutel omdraai hoor ik meer dan alleen een tik. lijkt meer op hard relais geklik. alsof hij inderdaad net te weinig spanning heeft om de startmotor rond te krijgen. Er beweegt verder wel wat dus hij wil opzich wel of dat ie niet over een dood punt heenkomt ofzo?