Pagina 2 van 2

Geplaatst: ma mei 04, 2009 2:31 pm
door Sir, Ravel
ziezo, na een "sabbat(h)-weekje" zijn we er terug ingevlogen :)

poging 2
Afbeelding

wat gewicht ingelegd, met gas-brander op de naden gewarmd, en
toen kwam ie mooi los :D (brander op de foto gaf niet genoeg warmte)

die zwarte kit is wel vuiligheid...

Afbeelding

Maar het is goed gelukt !!!!

Afbeelding


Hierna hebben we geprobeerd de motor van het chassis te lossen.
Radiator eruit, handrem-mechanisme eruit, stuur-mechanisme gelost etc...

Probleem: we weten niet hoe we de aandrijfstangen los moeten krijgen...

iemand idee?

Afbeelding

en zo blijven we maar verderprutsen aan onze baby-4

Geplaatst: ma mei 04, 2009 3:04 pm
door GijSsie
wiel eraf, bovenste en onderste fuseekogel los, dan kan het stuk waar de remschijf aan zit eraf en dan kan je zo de as eruit trekken.

borgboutje

Geplaatst: ma mei 04, 2009 3:36 pm
door yellowsub
borgboutje op de bak boven de aandrijfas niet vergeten!!!

tuut tuut

bart

Geplaatst: ma mei 04, 2009 6:08 pm
door ap
dat borgboutje hoeft toch alleen los om de keerring te vervangen of je lagers te vervangen??

Geplaatst: ma mei 04, 2009 6:10 pm
door ap
GijSsie schreef:wiel eraf, bovenste en onderste fuseekogel los, dan kan het stuk waar de remschijf aan zit eraf en dan kan je zo de as eruit trekken.
in dit geval de remtrommel gezien het een 850 is.

Geplaatst: za mei 09, 2009 11:37 am
door Sir, Ravel
whoehoew, dank voor al de snelle reacties :)

ondertussen de "naftetank" en de achterbrug eruit gehaald :)

voordat ik begin met alles langsvoor te demonteren, ...
- nu zitten daar die torsiestaven. de zoekfunctie vertelde me eigenlijk niet zoveel soeps over hoe deze te demonteren. moet ik met speciale dingen rekening houden of kan dit allemaal zomaar los?

Geplaatst: za mei 09, 2009 5:04 pm
door Mark4GTL
de torsiestaven even markeren hoe ze zitten, dit vergemakkelijkt het monteren. Is namelijk van belang voor rijhoogte v/d r4

Geplaatst: zo mei 10, 2009 1:00 pm
door Sir, Ravel
ziezo, olie laten leeglopen, en de olie uit de transmissiekast (boite) ook.

bovenste fuseekogels gelost, daardoor kantelde de trommelrem naar beneden en schoof de as uit de vitesskast (boite).
Ik hoefde dit boutje dus niet te lossen...
Daarna, links en rechts van de motor nog 4 bouten losgedraaid (de voorste ook niet vergeten) en de motor eruit gehoffen :)

ziehier een zwevende 850cc
Afbeelding


Ziezo, zo zijn we terug een stukje verder...
Afbeelding

volgende stap =
de 1100cc motor uit de blauwe 4 test laten draaien, zodat we weten of we die kunnen gebruiken of niet... ik ga een dag voordat we dit doen een klein beetje! wd40 in de cylinders spuiten, mocht er wat vast zitten....
(eerst kijken of de motor kan ronddraaien, etc etc etc...)

Geplaatst: do mei 28, 2009 4:07 pm
door Sir, Ravel
de voorinrichting is ondertussen ook al verdwenen

Dan maar gestart met de motortest. Blijkt de motor vast te zitten, we proberen hem rond te draaien aan de as van de waterpomp, maar dan begint de riem te rekken... de motor is uit vitesse, en kheb het ook al geprobeerd met de koppeling ingedrukt, geen verschil, hij zit muurvast.
Het oliepeil van de motor is nog in orde.

wd40 in de cylinders gespoten, mssh zitten ze vast, ....

iemand nog ideeen?

Geplaatst: do mei 28, 2009 5:50 pm
door brecht
Hoe lang heb je de wd 40 laten intrekken? Kan best zijn dat dat even nodig heeft.

Als het echt niet los komt... toch alles uit elkaar halen. Dan weet je daarna ook precies wat voor blok je in de auto hebt liggen.
Een snellere optie is een ander blok te regelen. Die zijn voor weinig goed te vinden. (ik heb er b.v. nog twee staan, maar dichter bij jullie zijn er vast ook wel)

De transmissiekast (boite) heet in het Nederlands trouwens versnellingsbak :-)

Geplaatst: do mei 28, 2009 7:19 pm
door Sir, Ravel
de wd40 er zondag ingespoten, woensdagavond nogmaals geprobeerd, zonder resultaat, dan nog maar wat wd40 ingespoten...

versnellingsbak, ik kon vermoedelijk niet op het woord komen ;)
hoeveel denkje dat een blokje zo kost?

Geplaatst: do mei 28, 2009 7:24 pm
door Mark4GTL
prijs valt wel mee, heb hier nog wel 1 liggen die je op mag halen voor een leuk bedragje (50 euri) (of een luxe vlaai)

Geplaatst: do mei 28, 2009 10:27 pm
door brecht
psies,

goede blokjes met een traceerbare geschiedenis zullen rond de 100 euro zijn. Mindere blokken horen echt voor een stuk minder tot gratis weg te gaan. Er gaan mooie verhalen de ronde over een renault-sloperij in Friesland die van oude blooken een omheining gemaakt schijnt te hebben!

Ik heb er ook nog twee. 1tje in een sloop F6 die ik nooit heb horen lopen. 1tje uit een auto die ik verleden jaar al uit elkaar gehaald heb. 40 per stuk 50 voor twee.

Re: Ravel's & Marijn's - 2e R4 restauratie project

Geplaatst: vr aug 14, 2009 2:00 pm
door Sir, Ravel
Ziezo,
jammergenoeg eventjes stil gelegen,

Ondertussen schiet er van de rest van de 4 niet echt meer iets over dat nog inneen steekt (behalve de motor).
En hebben we de 1100cc (in +/-3,5u tijd) uit de andere 4 gehaald.

Het chassis is net terug van het zandstralen en ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Nu zitten we eventjes vast. Kunnen we die bodem gewoon met vlakke plaat oplassen (grote stukken inlassen) of zoeken we beter een stuk bodemplaat? (ivm keuring)

De andere roestgaten zullen we wel mooi kunnen oplassen.

cherio
Wouter

Re: Ravel's & Marijn's - 2e R4 restauratie project

Geplaatst: vr aug 14, 2009 4:13 pm
door ap
met dit formaat zou ik de biede voorste hoeken vervangen door een stuk reparatieblik.
maar vlakke plaat zou voor de keuring geen verschil mogen maken.