Geplaatst: di mar 17, 2009 3:30 pm
Dolf, ben het geheel met je eens. Ook ik heb als voorbeeld een motorfiets (Honda CB550) die kan na het monteren van staal omvlochten leidingen stoppies maken en is véél beter doseerbaar met een 'harde' remhendel, dat ging hiervoor echt niet!
Bij de Trophy (F4) waarvan we de leidingen gingen vervangen konden we de oude rubber slangen voelen uitzetten als één van ons op de rem ging staan en de ander met z'n hand om de slang heen voelde.
Remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus vocht op. Was dat niet zo dan zal het water dat binnendringt (via diffusie door de flexibele remslangen) druppels vormen die vervolgens in de winter bevriezen. Je kunt je voorstellen dat dat niet wenselijk is. Daarnaast zal water in het systeem het kookpunt verlagen. Iets dat bij veelvuldig remmen ook niet goed gaat. Zodra het kkokpunt bereikt is vormen zich gasbellen. Die zijn samendrukbaar en ziedaar: alle pedaaldruk gaat niet meer naar het samenknijpen van de klauwen, maar naar het samendrukken van dit gas. Water in het systeem werkt ook corrosie in de hand en zal met stalen leidingen dus eerder problemen geven. Alhoewel ze eerder van buitenaf doorrotten en dan voornamelijk op plaatsen waar ze beschermd worden met een kunststof of rubber manteltje. Daar kruipt voch tussen en voila...
Bij de Trophy (F4) waarvan we de leidingen gingen vervangen konden we de oude rubber slangen voelen uitzetten als één van ons op de rem ging staan en de ander met z'n hand om de slang heen voelde.
Remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus vocht op. Was dat niet zo dan zal het water dat binnendringt (via diffusie door de flexibele remslangen) druppels vormen die vervolgens in de winter bevriezen. Je kunt je voorstellen dat dat niet wenselijk is. Daarnaast zal water in het systeem het kookpunt verlagen. Iets dat bij veelvuldig remmen ook niet goed gaat. Zodra het kkokpunt bereikt is vormen zich gasbellen. Die zijn samendrukbaar en ziedaar: alle pedaaldruk gaat niet meer naar het samenknijpen van de klauwen, maar naar het samendrukken van dit gas. Water in het systeem werkt ook corrosie in de hand en zal met stalen leidingen dus eerder problemen geven. Alhoewel ze eerder van buitenaf doorrotten en dan voornamelijk op plaatsen waar ze beschermd worden met een kunststof of rubber manteltje. Daar kruipt voch tussen en voila...