Pagina 2 van 5

ja helaas wel

Geplaatst: za jan 31, 2009 9:19 pm
door dick holtrop
ja op de gebruikelijke plekken natuurlijk, maar voor de leger versie valt het toch ook wel weer enorm mee, dit is de beste r4 die ik tot nu toe heb gehad.

dick

Geplaatst: zo feb 01, 2009 3:25 pm
door Roen
Hé dat is de grote broer van mijn leger R4tje :)
Die Belgen hebben er goed aan gedaan een dikke kwak verf overal op te smeren !

gaatje nummer 1

Geplaatst: zo feb 01, 2009 6:32 pm
door dick holtrop
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: zo feb 01, 2009 11:18 pm
door Paul/
Roen schreef:Hé dat is de grote broer van mijn leger R4tje :)
Die Belgen hebben er goed aan gedaan een dikke kwak verf overal op te smeren !
en de tweelingbroer van mij F4tje. inclusief zn slechte balkjes achter.

terschelling

Geplaatst: ma feb 02, 2009 8:54 pm
door dick holtrop
misschien komen de broers elkaar nog eens tegen op terschelling

dick

ps wat heb jij met terschelling?

Geplaatst: di feb 03, 2009 1:29 pm
door Paul/
kleine kans dat mijn gebakje nog op terschelling komt. Ik heb er 4 jaar op school gezeten maar daar ben ik bijna mee klaar dus dan zal ik niet vaak meer met de auto op terschelling komen. Is misschien maar goed ook, zout is niet zo heel goed voor n viertje. Maar ze doen het zonder vierwielaandrijving ook fantastisch op het strand. Gang is alles!!!

succes met de ombouw.

Gr.,

Paul

Geplaatst: di feb 03, 2009 1:47 pm
door cees en jantine
@paul/ heb je op de zeevaart school gezeten??

Geplaatst: di feb 03, 2009 2:45 pm
door Paul/
ja idd. Ik moet nog tot september ongeveer en dan ben ik, als het goed is, klaar met de zeevaartschool.

Geplaatst: di feb 03, 2009 3:04 pm
door Daan
Ben gister een vriend van me wezen bezoeken die in Rotterdam van boord mocht, hij is MO3 op een containerschip van Maersk.

Wat is zo'n schip groooooooooooooooot...! (335 m met 8500 containers) Heb echt ongeloof staan kijken naar de motor.. MAN 12cil met zuigers van 98 cm diameter... echt bizar.. Dat ding is een 2stroke lange slag (de slag is dik 2,5 meter..!!!)

Maar nog steeds een kleintje vergeleken wat naast ons aan kwam leggen, dat was de Emma Maersk, met ruim 400 m en 12.000 stuks containers.. :S

Op zo'n schip passen heel wat r4tjes.. heb al lopen vissen of ik niet een paar weekjes mee mocht (met mijn 4tje) zodat ik in de werkplaats wat onderhoud aan mijn wagentje kon verrichten... :D

R4 en boten

Geplaatst: wo feb 04, 2009 9:19 pm
door RVIER
heren,

Het zal menigeen zijn opgevallen dat de achterbalken eigenlijk altijd aan de buitenzijde doorrotten.
Het lijkt ook duidelijk waarom, de bevestigingsplaten van de achteras zitten met bouten tegen de balk bevestigd. En in de holte die zo ontstaat begint het rotten door het opspattende water. Daarnaast is er ook nog sprake van spanningscorrosie en electro-chemische corrosie.

Nu de boten: Stalen boten liggen in het water en rotten van nature ook. Om dat nu een beetje in de hand te houden bevestigen ze grote stukken zink aan de buitenkant. Opofferingsanoden, die sneller oplossen dan ijzer (heeft te maken met de spanningsreeks).

Het lijkt eigenlijk voor de hand te liggen om na de reparatie van de achteras een dun plaatje zink tussen balk en achterasophanging te leggen.
Ik ga het volgende keer toch maar eens proberen.

vr gr Fons

Geplaatst: do feb 05, 2009 12:45 am
door jbeekmann
Heeft een laagje zinkspray niet hetzelfde effect?

Geplaatst: do feb 05, 2009 11:02 pm
door Willem de Zwijger
Hoe meer zink, hoe meer opoffering. Maar ik zou er (ook) lekker vet tussen smeren.

Geplaatst: vr feb 06, 2009 1:29 am
door RVIER
Ik bespeur enige huivering voor het gebruik van zink. :P

Zinkspray op zich werkt als afdekking maar niet als opofferingsanode. Het zink is namelijk door de lakdrager omsloten. In theorie zou je het licht moeten schuren, zoals je vroeger de bronsbottompaint (als antie-aangroei voor algen onder je zeilboot) licht moest opschuren om het brons bloot te stellen aan het water. Als jer dat niet deed groeide de boot net zo hard aan als zonder bronsbottompaint.

Ik denk dat een plaatje zink (o,5 mm) handiger is. Vet aan de bouten en moeren is nooit slecht als het tenminste na verloop van tijd ook niet oplost of verzeept. Molykote is daar eigenlijk het best voor.

Misschien moet ik zelf maar beginnen met een plaatje zink aan een kant van de as, heb ik vergelijkingsmateriaal: een experiment!

vr gr Fons

Geplaatst: vr feb 06, 2009 10:36 am
door Willem de Zwijger
Goed idee. En aan de andere kant het hele contactoppervlak insmeren met kopervet. Dan na 10 jaar losdraaien. En de resultaten in dit topic posten... :)

Geplaatst: vr feb 06, 2009 11:44 am
door roberto
Of het proces versnellen 2 stalen plaatjes op elkaar vast schroeven met een zink plaatje en een met kopervet in zwavelzuur dompelen buiten laten drogen weer dompelen ex.ex. da het resultaat bekijken naar een maand of zo.