Pagina 8 van 9

Geplaatst: di okt 10, 2006 8:43 am
door jbeekmann
Ziet er chique uit!
Wat is dat toch met mensen die hun nummerbord altijd onleesbaar maken? Als je met je leasebak op Zandvoort aan het gummen ben snap ik dat, maar zo...

Geplaatst: di okt 10, 2006 9:42 am
door Willem de Zwijger
Bedankt voor de complimenten, wellicht is hier ook een dankwoord op zijn plaats aan de huidige en vroegere Forumbezoekers want zonder jullie was ik er nooit aan begonnen. Wij gedenken Ron ('als je van kleurverschil af wil ontkom je niet aan overspuiten'), Bruutmans, Neelz, Mark4gtl voor de vakkennis, Folkert voor het inspirerende voorbeeldgedrag...en de mannen en vrouwen die dit hele circus in de lucht houden.

Geplaatst: di okt 10, 2006 2:51 pm
door Willem de Zwijger
Ehh, ja dat nummerbord gummen...ik weetetniepreciesehhh dat doet bijna iedereen dus ik denk dat doe ik ook want ik ben een kuddedier blijkbaar... :-?

Geplaatst: di okt 10, 2006 3:55 pm
door Mark4GTL
gefeli, ziet er strak uit

Geplaatst: di okt 10, 2006 8:23 pm
door -Trelleur-
Erg fraai resultaat, oftewel op z'n Frans: c'est nickel tout ça.
Leuke reportage ook.
Is ie nu helemaal af?

Geplaatst: di okt 10, 2006 10:05 pm
door Willem de Zwijger
Ehhh, helemaal af, hmmm, ik wil zsm de oude remleidingen eraf hebben want ik vertrouw ze niet meer, en dan na enkele jaren zullen de achterbalken wellicht aan de beurt zijn. Ben je ooit echt klaar met een R4 ?

Geplaatst: vr okt 13, 2006 10:05 am
door Mummelvrouw
N E E :P maar zo blijf je van de straat...... :wink:

Petje af, wat ziet 'ie er prachtig uit!

Geplaatst: zo okt 29, 2006 9:02 am
door Willem de Zwijger
Ik wilde de witte F6 volgend jaar spuiten, maar omdat de ruitenwisser niet goed werkte haalde ik het dashboard eraf en toen kwam er allerhande roest achter het raamrubber vandaan en toen haalde ik de voorruit eruit (ging helaas kapot), affijn, met uiteindelijk dit soort resultaat:
Afbeelding

En de ruitenwisser demontage eindigde ook in een drama, het hele mechaniek aan gort, en toen zag ik de sporen van een woest verleden...
Afbeelding

Dat schreeuwde dus om laskunst
Afbeelding

Afbeelding

En plamuren maar weer...
Afbeelding

Afbeelding

Was trouwens nog heel lastig om die achterkant van dat ruitenwisser gat weer vlak te krijgen. UIteindelijk met een Dremel met een 'grote' vlakke slijpsteen die net aan de binnenkant door het gat paste met de kopse kant de boel vlak geslepen.

En toen weer primer/filler spuiten, sputterlaagje eroverheen in andere kleur, en weer met 800 waterproof vlak geschuurd, en toen gespoten
Dat leverde trouwens nog een aardig spuitlesje: dit keer was niet het schroefje in de deksel verstopt (zie pg 1), maar de deksel zelf. Dat kostte me een keer of zes schoonmaken omdat ik dacht dat de verftoevoer verstopt zat toen het niet aan het het schroefje lag... Het ging dus eerst giga waardeloos omdat ik tussen het schoonmaken door maar heel kort kon spuiten, en ik zag aankomen dat ik dat nooit goed af zou kunnen kijgen, laat staan met strak resultaat...om even aan te geven in wat voor frenzy of ik toen terecht gekomen was, dit was ongeveer mijn state of mind
Afbeelding

Gelukkig kwam ik op tijd tot bezinning dankzij het plop geluid toen ik heel snel de nozzle eruit draaide. Ik had grote haast omdat de plaklaag al 1.5 - 2 uur aan het drogen was, en daarom spoot ik heel ruim, bijna het gevoel alsof je er met de tuinslang opgaat. Met onverwacht resultaat...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spuitlesje om nooit meer te vergeten dus: lekker veel tegelijk geeft strak resultaat.
Dit is nog maar een klein stukje, de rest doen we later

Geplaatst: ma sep 17, 2007 10:19 pm
door Willem de Zwijger
Een jaar na dato begon de verf van de rode (zie vorige pagina) nare verschijnselen te vertonen

Afbeelding

Afbeelding

Oorzaak onbekend, uitgassing van de onderlaag ? Slechte hechting door...

En ook van twee spatbord onderranden bleek het oppervlak bobbelig, die had ik vorig jaar iets te nonchalant laten zitten in plaats van het toen meteen kaal te slijpen, dus daar groeiden de roestbobbeltjes.

Afbeelding

Dus werk aan de winkel

Afbeelding

En de spuit weer uit de kast gehaald

Afbeelding
(de camera is even van streek met de kleur)

Geplaatst: di sep 25, 2007 10:12 pm
door Willem de Zwijger
En toen de finale en hopelijk ultieme conservering: het vet van de moeder aller vetten, onze held 'der Testsieger' Mike Sanders. Ik had 3 blikken van 4.5 kg gekocht van van der Pols, 1 blik is voldoende voor 1 auto, dus twee auto's is twee blikken. 1 reserve voor de toekomst.
Verder de complete drukbeker aangeschaft met de twee spuitslangen.
En een frituurpan om het vet te smelten. Verder had ik nog een fohn, en heb zo'n metalen rekpijp gekocht bij de Gamma. De langste injectieslang is ongeveer 1.20 meter, dus zolang moet je omhullende pijp ook zijn. De opstelling ziet er dan als volgt uit:
Afbeelding
Afbeelding

Ervaringen:
1. Belangrijkste is om niet te bang te zijn voor een hoge temperatuur. Mijn frituurpan had een knop vanaf 130 C tot 180 C, en eerst hield ik die angstvallig op 130 C vanwege de waarschuwing: maak het vet niet te heet. Dat leidde tot een vrij kliederig leerproces: het vet komt dan niet gelijkmatig uit de slang, lekt soms na, stolt in de slang etc. Enorme bende op de grond (gelukkig had ik wel een zeil). Later draaide ik de temp naar 170 C, dan gaat het veel beter. Ik heb een multimeter met thermokoppeltje, die gaf met open deksel een temperatuur aan van 110 - 120 C, dat is fijn werken.
2. De compressordruk moet op 4 bar
3. De 4.5 kg extra aanschaffen is wel fijn omdat je dan niet de frituurpan leeg hoeft te gieten oid in de drukbeker, dit lijkt me niet simpel.
4. Hiervoor nieuwe lashandschoenen kopen, de handgreep kan loeiheet worden, en je wilt het spul niet op je handen
5. De achterbalken kun je prima van achter in, en van de gaatjes in de zijkant. Voor de voorbalken moet je gaatjes boren.
6. Om die gaatjes weer dicht te krijgen zijn er mooie dopjes in de handel (10 mm). Van der Pols gaf me er 10 mee, maar bij Brezan zijn ze niet te krijgen, alleen 8 mm. Ik ga met de tweede auto proberen of 8 mm gaten genoeg is.
7. Ik heb het overal gespoten waar het maar kon, naar beneden in de deuren, de holle ruimtes binnen, in de wielkasten (met name de naden), de B-stijl, achter de onderste rand van de carosserie, de zijkanten van de achter- en voorbalken, de remdrukverdeler, de schokbreker en bevestigingen. Ik heb het spul ook met de hand aangebracht bij de in de sponningen van de ruiten voordat het rubber erin ging en aan de binnenkant van de bumpers.
En nu maar 20 jaar wachten...

Geplaatst: wo sep 26, 2007 9:20 am
door lesmagnacs
Ziet er goed uit !!!! Waar had je nou precies die Gammaslang voor nodig ???? Warmteschild of zo ?
En.. met dat dikke spuiten geen last van zakkers (druipers ???)

Geplaatst: wo sep 26, 2007 4:21 pm
door -Trelleur-
Erg interessant, zo'n praktijverhaal over dit wondermiddel(?). Een superVET idee. Maar voor de doorsnee doe-het-zelver lijkt het me wel wat hoog gegrepen om dit hete spul zelf te verwerken.
Nog wat vragen:
-Hoe krijg je de te behandelen delen vooraf goed schoon en droog?
-Het is vooral geschikt voor in de holle ruimtes, maar wat doe je met de oppervlakken die aan de buitenkant zitten? Of hoef je daar niets aan te doen, behalve schoonhouden en beschadigingen bijwerken? Het lijkt me dat je het plakkerige vet bijvoorbeeld niet aan de bodemplaat wilt hebben waar het vuil gaat vangen en zo.
-Kun je de volgende auto alleen aan de LINKERkant behandelen zodat we eerder weten wat de werkzaamheid van het vet is?

Geplaatst: wo sep 26, 2007 5:41 pm
door lesmagnacs
-Trelleur- schreef: Maar voor de doorsnee doe-het-zelver lijkt het me wel wat hoog gegrepen om dit hete spul zelf te verwerken.
Hé Trelleur, er zijn bij de 4 eigenaren toch geen doorsnee doe hetzelvers :lol:
Goed idee, alleen één kant. Of onze 'zwijgende' opknapper daar echter blij mee is........ (ehh)

Geplaatst: do sep 27, 2007 9:31 am
door Willem de Zwijger
De Gammaslang is nodig om de injectieslang voor te verwarmen, anders stolt het vet in de slang.
Goed droog en schoon: met de afwaskwast afgeveegd, en in de tent blijft het droog. De bodem heb ik niet helemaal gedaan, alleen wat randjes. Ik heb roestige plekken in de wielkasten ingesmeerd met dit spul, ik ben benieuwd of dat goed genoeg is.
Ik kan jouw auto wel even links behandelen

Voor de doorsnee doe het zelver is denk ik een R4 sowieso te hoog gegrepen. Als het om conservering gaat moet je meestal naar gespecialiseerde stations. Waxoil kun je zelf doen, is makkelijker. Maar het mooie van Mike Sanders vet vindt ik dat het een klein merk is, geen bombarie, maar ondertussen wel als beste getest in een heel zware test. En je kunt het toch nog zelf doen voor weinig geld vergeleken met de behandeling die je bij de professionele stations krijgt.

Geplaatst: do sep 27, 2007 9:51 am
door lesmagnacs
Nee mijn viertje graag helemaal, niet alleen aan één kant !!! Maar uh.. je mag het komen doen hoor. Neem de hele handel mee en blijf lekker een weekje ! (voor kortere tijd is het wat te ver rijden....). Eerst moet ik overigens de nieuwe bodem er nog onder zetten. Daarna hou ik me aanbevolen :lol: .