Het lijkt me beter die sensor in een bak water op het fornuis warm te stoken dan met een verfbrander. Meer controle, en bovendien kan je dan een thermometer in het water steken zodat je ongeveer weet wanneer er iets mee zou moeten gebeuren
heren toch,
met dat bakje water op het fornuis wordt het natuurlijk niets. Je gaat dan tot 100 graden celsius.
de thermoschakelaar voor oververhitting op het blok sluit bij 111 graden! Dan gaat het lampje branden. Die sensor zit met een boutje vast op de cilinderkop
@the expert
Ik denk inderdaad nu ook dat dat handiger is, maar ik heb net het hele koelsysteem schoongemaakt en gevuld met dure anti-vries. Als ik de sensor eruit moet halen dan loopt alles er weer uit.. :S
RVIER schreef:met dat bakje water op het fornuis wordt het natuurlijk niets. Je gaat dan tot 100 graden celsius.
de thermoschakelaar voor oververhitting op het blok sluit bij 111 graden! Dan gaat het lampje branden. Die sensor zit met een boutje vast op de cilinderkop
OK, maar dan gebruik je antivries. Dat heeft niet alleen een vriespunt <0 graden maar ook nog een kookpunt >100 graden. Wel ff kijken hoe hoog want dat verschilt per soort; je hebt er geloof ik ook met een kookpunt <110. Je zou dan natuurlijk wat zout erin kunnen oplossen om het te verhogen.
RVIER schreef:met dat bakje water op het fornuis wordt het natuurlijk niets. Je gaat dan tot 100 graden celsius.
de thermoschakelaar voor oververhitting op het blok sluit bij 111 graden! Dan gaat het lampje branden. Die sensor zit met een boutje vast op de cilinderkop
OK, maar dan gebruik je antivries. Dat heeft niet alleen een vriespunt <0>100 graden. Wel ff kijken hoe hoog want dat verschilt per soort; je hebt er geloof ik ook met een kookpunt <110. Je zou dan natuurlijk wat zout erin kunnen oplossen om het te verhogen.
Voor de duidelijkheid. Ik heb het nu over de sensor van mn R4 800 cc uit 1974 met een sensor op de waterpomp. Bij mn F6 zit de sensor inderdaad op de kop bij de carb.
De sensor waar we het nu over hebben heeft een waarde van 115 graden, dat krijg je dus inderdaad nooit met water, wel met de verfbrander, maar daar gebeurd niks mee.
Dat is zout opgelost in puur water. Antivries moet beter gaan, al denk ik dat je dan sowieso geen zout nodig hebt.
Overigens staat er niet bij in hoeveel water je het zout oplost, zal dus wel een liter zijn, hetgeen dan uitkomt op 35 gram zout op 1000 gram water, oftwel 3.5%, ongeveer het zoutgehalte van zeewater.
foto 1 bimetaalstripje in het midden, geen contact met contactstripje in plastic kapje
foto 2 bimetaalstripje verbogen oiv warmteinbreng, wel contact met contactstripje in plastic kapje
Het probleem is niet zozeer dat het bimetaal niet meer werkt, maar dat het contactpuntje op het bimetaalstripje en het contactstripje in de plastic kap zo sterk zijn gecorrodeerd dat ze geen contact meer maken
Deze sensor lijkt me het grote verborgen gebrek in veel R4's. Ik gok dat bij 50% de sensor niet meer werkt.
Dat is duidelijke taal en foto's! Ik heb bij beide R4tjes de sensoren vernieuwd om alles te voorkomen. Nu ga ik ook de thermostaten maar verwijderen, deze schroef ik er in NL dan wel weer in.
Dan moet alles wel enigzins onder controle zijn denk ik zo.
Bedankt voor het meedenken en de waardevolle tips!