lampjes en sensoren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 99719Bericht RVIER »

Het lijkt me beter die sensor in een bak water op het fornuis warm te stoken dan met een verfbrander. Meer controle, en bovendien kan je dan een thermometer in het water steken zodat je ongeveer weet wanneer er iets mee zou moeten gebeuren
heren toch,
met dat bakje water op het fornuis wordt het natuurlijk niets. Je gaat dan tot 100 graden celsius.

de thermoschakelaar voor oververhitting op het blok sluit bij 111 graden! Dan gaat het lampje branden. Die sensor zit met een boutje vast op de cilinderkop

@the expert
Ik denk inderdaad nu ook dat dat handiger is, maar ik heb net het hele koelsysteem schoongemaakt en gevuld met dure anti-vries. Als ik de sensor eruit moet halen dan loopt alles er weer uit.. :S
We praten toch wel over dezelfde sensor?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3210
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 99720Bericht Hanz »

RVIER schreef:met dat bakje water op het fornuis wordt het natuurlijk niets. Je gaat dan tot 100 graden celsius.

de thermoschakelaar voor oververhitting op het blok sluit bij 111 graden! Dan gaat het lampje branden. Die sensor zit met een boutje vast op de cilinderkop
OK, maar dan gebruik je antivries. Dat heeft niet alleen een vriespunt <0 graden maar ook nog een kookpunt >100 graden. Wel ff kijken hoe hoog want dat verschilt per soort; je hebt er geloof ik ook met een kookpunt <110. Je zou dan natuurlijk wat zout erin kunnen oplossen om het te verhogen.
thexpert
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 19, 2006 2:11 pm

Bericht: # 99722Bericht thexpert »

Hanz schreef:
RVIER schreef:met dat bakje water op het fornuis wordt het natuurlijk niets. Je gaat dan tot 100 graden celsius.

de thermoschakelaar voor oververhitting op het blok sluit bij 111 graden! Dan gaat het lampje branden. Die sensor zit met een boutje vast op de cilinderkop
OK, maar dan gebruik je antivries. Dat heeft niet alleen een vriespunt <0>100 graden. Wel ff kijken hoe hoog want dat verschilt per soort; je hebt er geloof ik ook met een kookpunt <110. Je zou dan natuurlijk wat zout erin kunnen oplossen om het te verhogen.
Voor de duidelijkheid. Ik heb het nu over de sensor van mn R4 800 cc uit 1974 met een sensor op de waterpomp. Bij mn F6 zit de sensor inderdaad op de kop bij de carb.

De sensor waar we het nu over hebben heeft een waarde van 115 graden, dat krijg je dus inderdaad nooit met water, wel met de verfbrander, maar daar gebeurd niks mee.

Ik ga maar eens kijken of ik nieuwe kan halen.

Grt Martijn
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 99723Bericht jbeekmann »

Jammer, tot 109 gr C....

Afbeelding
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3210
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 99724Bericht Hanz »

jbeekmann schreef:Jammer, tot 109 gr C....
Dat is zout opgelost in puur water. Antivries moet beter gaan, al denk ik dat je dan sowieso geen zout nodig hebt.
Overigens staat er niet bij in hoeveel water je het zout oplost, zal dus wel een liter zijn, hetgeen dan uitkomt op 35 gram zout op 1000 gram water, oftwel 3.5%, ongeveer het zoutgehalte van zeewater.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

antivries en druk

Bericht: # 99725Bericht RVIER »

Je kunt op 2 manieren de kooktempertuur verhogen:

. antivries (of een ander kookpuntverhogende stof)
. druk verhoging

Bij de koeling spelen beide zaken. Daarom zit er die drukklep in de dop van het expansievat. Die houd het systeem om 1.2 bar geloof ik.

Als je bij een hete motor de dop losneemt (weg overdruk) kan de vloeistof spontaan gaan koken.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

foto's

Bericht: # 99727Bericht RVIER »

nu de foto's,

foto 1 bimetaalstripje in het midden, geen contact met contactstripje in plastic kapje
Afbeelding


foto 2 bimetaalstripje verbogen oiv warmteinbreng, wel contact met contactstripje in plastic kapje
Afbeelding

Het probleem is niet zozeer dat het bimetaal niet meer werkt, maar dat het contactpuntje op het bimetaalstripje en het contactstripje in de plastic kap zo sterk zijn gecorrodeerd dat ze geen contact meer maken

Deze sensor lijkt me het grote verborgen gebrek in veel R4's. Ik gok dat bij 50% de sensor niet meer werkt.

vr gr FOns
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
thexpert
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 19, 2006 2:11 pm

Bericht: # 99736Bericht thexpert »

Ha die Fons,

Dat is duidelijke taal en foto's! Ik heb bij beide R4tjes de sensoren vernieuwd om alles te voorkomen. Nu ga ik ook de thermostaten maar verwijderen, deze schroef ik er in NL dan wel weer in.

Dan moet alles wel enigzins onder controle zijn denk ik zo.

Bedankt voor het meedenken en de waardevolle tips!

Groeten Martijn
Plaats reactie