Plof in de pot

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97910Bericht Willem de Zwijger »

Als je rijdt zonder de vacuumvervroeger aangesloten dan zuig je valse lucht aan (of had je het aanzuiggat dichtgemaakt?) Als hij dan meer trekkracht geeft ga je haast denken (ook in combinatie met het hoge benzine verbruik) aan een totaal lousy afstelling van de carb, want normaal zou je verwachten dat het bij valse lucht slechter moet worden. Of je luchtfilter zit dicht en is hij blij is dat er weer adem gehaald kan worden. Een nieuw luchtfilter erin, kun je dat ook uitsluiten.

Aan de andere kant, hij ploft als je normaal rijdt en dan alleen als ie warm is. Dat zou kunnen duiden op valse lucht via het spruitstuk want het uitlaatspruitstuk wil wel een beetje krom trekken als het heet wordt, en als de spruitstuk moeren niet goed vastzitten trekt hij het inlaatgedeelte van het spruitstuk mee. Ik spreek wederom uit ervaring, bij mij ontbrak er ooit een moer op het spruitstuk, en de motor liep onregelmarig als hij warm was. Controleren dus.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 97930Bericht Rudi »

De plof in de pot is er nog steeds.
Aan het luchtfilter ligt het niet, dat is in november j.l. vernieuwd, nu zo'n 4.000 km geleden.
Ik ga zelf ook voor een slecht afgestelde carburateur, al reed ik vandaag weer bijzonder lekker op Neerlands binnenwegen, maar in de stad lijkt de motor tegen te pruttelen.

Overigens is de wagen verkocht en de nieuwe eigenaar legt er gas in, dus het inbouwstation mag zich buigen over het carburateur vraagstuk.

Maar bij deze toch iedereen bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 98264Bericht Rudolf2 »

Een tipje van de sluier is al op te lichten: inmiddels is een onvoldoende isolerende verdelerkap geconstateerd. Hierdoor kregen alle vier de cylinders tegelijk een stroomstoot toegediend.

To be continued.

Rudolf
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 98516Bericht Rudolf2 »

...en na een lange wachttijd wegens tijdgebrek is inmiddels mijn F4 genezen verklaard, oftewel de plof is uit de pot. Was een kwestie van alles goed afstellen, waarschijnlijk ook de kleppen. De truc wordt me niet uit de doeken gedaan, want dan gaat er een klant met interessante ouderwetse autootjes lopen...
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 98803Bericht Rudi »

Gelukkig, ik begon me al zorgen te maken, maar na een opmerking bij 'gespot' door Boerammetje kreeg ik net na mijn altijd-te-korte-vakantie weer vertrouwen in de garagist.

Veel plezier met de F4. :wink:
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 98822Bericht Rudolf2 »

ik heb ook vertrouwen in de garagist: zo'n mannetje van in de vijftig dat zijn bedrijf allenig runt, en nog ouderwetse analysespullen heeft voor auto's met contactpuntjes, en daarnaast voor een heel schappelijke prijs de motortjes heel leuk afstelt en er gelijk een compressierapport bijdoet.
Wil hier niet direkt reklame neergooien, dus laat ik naam en telefoon er even uit. Is echter uiteraard op verzoek beschikbaar.

Rudolf
Plaats reactie