Startmotor draait niet rond
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Marjanne
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za aug 12, 2006 5:12 pm
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Startmotor draait niet rond
Al lange tijd had ik het probleempje dat de startmotor alleen maar ´tik´ zei als ik mijn R4 (1966) wilde starten. Ik kon me van een boekje herinneren dat dit te maken had met een tandwieltje in de startmotor, dat dan niet was teruggeschoten. Een tik met een hamer op de startmotor of het even heen en weer wiebelen in de versnelling biedt dan soelaas. Ik had zelf al uitgevonden dat het heel handig was om de auto op een hellinkje te parkeren (hoe klein ook). Je hoeft dan de auto niet uit om te wiebelen als hij alleen maar ´tik´ zegt.
Begin dit jaar is de startmotor vervangen door een gereviseerde, gekocht bij het RAC. Probleem opgelost..., helaas echter voor maar eventjes, want nu na een half jaar doet hij precies hetzelfde. Lastig als je op de A20 voor een open brug komt te staan en je moet op de snelweg de auto uit om even te wiebelen als je weer kunt rijden.
Daarom mijn vraag: zou dit probleem een andere oorzaak kunnen hebben dan het beruchte bendixwieltje?
Begin dit jaar is de startmotor vervangen door een gereviseerde, gekocht bij het RAC. Probleem opgelost..., helaas echter voor maar eventjes, want nu na een half jaar doet hij precies hetzelfde. Lastig als je op de A20 voor een open brug komt te staan en je moet op de snelweg de auto uit om even te wiebelen als je weer kunt rijden.
Daarom mijn vraag: zou dit probleem een andere oorzaak kunnen hebben dan het beruchte bendixwieltje?
Als de fles wijn leeg is dan kun je hem maar beter zelf gedronken hebben.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
kan de accu wel genoeg stroom leveren om de startmotor helemaal rond te draaien?
pakt het tandwieltje het andere tandwiel wat de motor ronddraait wel?
pakt het tandwieltje het andere tandwiel wat de motor ronddraait wel?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Smerige contacten van de stroomverbindingen naar de startmotor ? Dus echt die dikke die de stroom moeten leveren. Het komt wel eens voor dat bij de accu de kabels slecht contact maken. Loshalen, met koperborstel schoonmaken en met vet weer er op en aandraaien. Omdat het probleem terug komt lijkt het mij niet iets wat aan de startmotor ligt. (niet de eerste keer dat juist deze simpele storing de oorzaak is) Wie weet. Controleer dan ook massa en andere aansluitineg. Loshalen, schoonmaken en weer vastzetten.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
startmotor & accu
als je een gerevisserde startmotor hebt zal de accu wel versleten zijn. Ze gaan doorgaans maar een eental jaren mee.
voor 50 eu ben je van het gezeur af
vr gr Fons
voor 50 eu ben je van het gezeur af
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Re: startmotor & accu
Dat zou ik dan eerst maar eens met een andere accu proberen voor een nieuwe te kopen. Behalve als de accu echt heel erg oud is dan zou Fons gelijk kunnen hebben. Als het probleem zich voor doet. Auto met startkabels er naast, Op de accu aansluiten en als hij dan wel doorstart is de accu rot. Zo niet is het wat anders.RVIER schreef:als je een gerevisserde startmotor hebt zal de accu wel versleten zijn. Ze gaan doorgaans maar een eental jaren mee.
voor 50 eu ben je van het gezeur af
vr gr Fons
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
@les
De global warming (als die komt) zal de accu handel in een diepe crisis storten.
vr gr Fons
jij hebt gemakkelijk praten, In frankrijk zijn er geen koude winters, daarom gaat daar je accu lang mee. Bij ons vriest het nog wel eens.Dat zou ik dan eerst maar eens met een andere accu proberen voor een nieuwe te kopen. Behalve als de accu echt heel erg oud is dan zou Fons gelijk kunnen hebben. Als het probleem zich voor doet. Auto met startkabels er naast, Op de accu aansluiten en als hij dan wel doorstart is de accu rot. Zo niet is het wat anders.
De global warming (als die komt) zal de accu handel in een diepe crisis storten.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Hoi Fons,
Hoezo hier geen koude winters.
Dat dachten wij ook. Het eerste jaar dat we hier woonden zaten met kerst we met onze voeten in de houtoven die we open hadden gezet ( het vroor 4 graden op zolder niet gelogen). En wat de Global Warming betreft........ daar heb ik dit jaar ook hier nog niets van gemerkt
Cees
p.s, Ennnneee ik heb nergens gelezen hoe oud die accu is. Of mis ik iets
Hoezo hier geen koude winters.


Cees
p.s, Ennnneee ik heb nergens gelezen hoe oud die accu is. Of mis ik iets
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
- Marjanne
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za aug 12, 2006 5:12 pm
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Bedankt voor al jullie suggesties.
Ik zocht het zelf steeds (halsstarrig) in dat bendixwieltje. Niet in de accu. Maar voor de zekerheid ga ik de accu controleren en de massaverbinding checken.
De leeftijd van de accu (6 V overigens) weet ik niet. Ik heb m´n viertje nu bijna 2 jaar. De accu zat er in en was opvallend schoon. Ik ben er eerlijk gezegd van uitgegaan dat hij nieuw was.
Wat mij zo op dat bendixwieltje focust is dat je hem, als de startmotor alleen maar ´klik´ zegt, nog weleens aan het draaien krijgt door in z´n 3 (hoogste versnelling) even in je stoel naar voor en achter te wiebelen. Of hem (ook in z´n 3), met één been naar buiten op de grond, even naar ACHTER te duwen tegen de compressie aan. Net of iets (een zuiger?) in een dood punt zit en op deze manier daar net uit wordt geduwd, zodat de startmotor hem rond krijgt.
Als ik m´n 4-tje op een hellinkje kan stilzetten dan trap ik op de rem, motor uit, versnelling in z´n 3, koppeling en rem los en even tegen de compressie aan laten glijden. Tien tegen één dat de startmotor daarna goed ronddraait.
Ik zocht het zelf steeds (halsstarrig) in dat bendixwieltje. Niet in de accu. Maar voor de zekerheid ga ik de accu controleren en de massaverbinding checken.
De leeftijd van de accu (6 V overigens) weet ik niet. Ik heb m´n viertje nu bijna 2 jaar. De accu zat er in en was opvallend schoon. Ik ben er eerlijk gezegd van uitgegaan dat hij nieuw was.
Wat mij zo op dat bendixwieltje focust is dat je hem, als de startmotor alleen maar ´klik´ zegt, nog weleens aan het draaien krijgt door in z´n 3 (hoogste versnelling) even in je stoel naar voor en achter te wiebelen. Of hem (ook in z´n 3), met één been naar buiten op de grond, even naar ACHTER te duwen tegen de compressie aan. Net of iets (een zuiger?) in een dood punt zit en op deze manier daar net uit wordt geduwd, zodat de startmotor hem rond krijgt.
Als ik m´n 4-tje op een hellinkje kan stilzetten dan trap ik op de rem, motor uit, versnelling in z´n 3, koppeling en rem los en even tegen de compressie aan laten glijden. Tien tegen één dat de startmotor daarna goed ronddraait.
Als de fles wijn leeg is dan kun je hem maar beter zelf gedronken hebben.
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Hmmm. Als de startmotor niet draait zit ie ook eigenlijk helemaal niet in verbinding met de motor dus dat van in de derde versnelling zetten zou helemaal niks moeten doen. Als je in plaats van dat "gedoe" (heen en weer wiebelen) nou eens je deur iets harder dicht knalt, geeft dat hetzelfde effect?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
@Paul
vr gr Fons
Ik heb het probleem eens voorgelegd aan mijn buurman, die werkt bij Microsoft. Hij adviseerde om alle ramen te sluiten en daarna opnieuw op te starten.Als je in plaats van dat "gedoe" (heen en weer wiebelen) nou eens je deur iets harder dicht knalt, geeft dat hetzelfde effect?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
jajaja Fons....
Het bewuste tikje met de hamer op de startmotor doet het ding effe schrikken; zo heb ik dat ooit met een Amazone gehad en dat had hetzelfde effect als je de deur wat harder dicht deed. Maar een Amazone heeft een echte deur, wat dus ook iets doet als je die dicht knalt en bij een Riooltje 4 is dat natuurlijk meer het effect van een kartonnen doos dichtdoen....
Maar de rest van mijn verhaal was je het wel mee eens?

Het bewuste tikje met de hamer op de startmotor doet het ding effe schrikken; zo heb ik dat ooit met een Amazone gehad en dat had hetzelfde effect als je de deur wat harder dicht deed. Maar een Amazone heeft een echte deur, wat dus ook iets doet als je die dicht knalt en bij een Riooltje 4 is dat natuurlijk meer het effect van een kartonnen doos dichtdoen....
Maar de rest van mijn verhaal was je het wel mee eens?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
@ paul,
op zich was je verhaal oke (met name als het een oude startmotor betreft en de intrekmagneet (solenoide) blijft hangen).
@marjanne
De bendix is feitelijk een vrijloopkoppeling en die gaat zelden kapot
Uit het verhaal begrijp ik dat dat niet voor de hand dat de startmotor defect is omdat de startmotor gereviseerd is. Ik blijf bij de rotte accu.
Zeker een oude 6-volt heeft moeite om de grote startstromen te blijven leveren (ze zijn 2x zo groot als bij een 12 volt installatie).
@ Marianne, heb je het vloeistofniveau in de accu wel eens gecontroleerd? De vloeistof moet duidelijk boven de platen staan!
vr gr Fons
op zich was je verhaal oke (met name als het een oude startmotor betreft en de intrekmagneet (solenoide) blijft hangen).
@marjanne
De bendix is feitelijk een vrijloopkoppeling en die gaat zelden kapot
Uit het verhaal begrijp ik dat dat niet voor de hand dat de startmotor defect is omdat de startmotor gereviseerd is. Ik blijf bij de rotte accu.
Zeker een oude 6-volt heeft moeite om de grote startstromen te blijven leveren (ze zijn 2x zo groot als bij een 12 volt installatie).
@ Marianne, heb je het vloeistofniveau in de accu wel eens gecontroleerd? De vloeistof moet duidelijk boven de platen staan!
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)