Water in de carburateur
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Water in de carburateur
Mede vierders,
Afgelopen weekend probeerde ik mijn R4GTL uit 1984 na een week stilstand te starten, helaas zonder succes. De Wegenwacht gebeld en die kwam tot de conclusie dat er water in de benzine en in de carburateur zat.
De benzineleiding is vorig jaar door Wind volledig vernieuwd. Ik kan niet traceren waar de oorzaak ligt. Heeft iemand suggesties waar de oorzaak zou kunnen liggen en misschien tips om het op te lossen? De kans dat het aan het tanken ligt is nihil.
Alvast bedankt!
Afgelopen weekend probeerde ik mijn R4GTL uit 1984 na een week stilstand te starten, helaas zonder succes. De Wegenwacht gebeld en die kwam tot de conclusie dat er water in de benzine en in de carburateur zat.
De benzineleiding is vorig jaar door Wind volledig vernieuwd. Ik kan niet traceren waar de oorzaak ligt. Heeft iemand suggesties waar de oorzaak zou kunnen liggen en misschien tips om het op te lossen? De kans dat het aan het tanken ligt is nihil.
Alvast bedankt!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Tja, dan ga je denken aan een oudhollandse regenbui die via de tankdop naar binnen komt, oftewel die dop is niet misschien niet helemaal jofel.
En anders heb je de condensatie uit de omgevingslucht, die zou dan ook rijkelijk de tank in moeten kunnen, lijkt me een stuk onwaarschijnlijker. Dat zou dan ook via een een zeer ruim ademende tankdop moeten.
Of tijdens tanken stond je niet onder een goed afdak en regende er een keer wat in. Of je was de auto aan het wassen en hebt de straal lang op de dop gehouden.
En anders heb je de condensatie uit de omgevingslucht, die zou dan ook rijkelijk de tank in moeten kunnen, lijkt me een stuk onwaarschijnlijker. Dat zou dan ook via een een zeer ruim ademende tankdop moeten.
Of tijdens tanken stond je niet onder een goed afdak en regende er een keer wat in. Of je was de auto aan het wassen en hebt de straal lang op de dop gehouden.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- Jan van Cleen
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo jan 20, 2008 10:44 pm
- Locatie: dorpje bovenin noord-holland
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
water en spiritus
spiritus is een alcohol/methanolen mengsel en alcohol neemt graag water op.
Samen mengt het met benzine zogauw als je het een beetje schudt. Het laten lopen van de motor is al genoeg.
Ik heb hier al eerder beschreven dat je moeiteloos 10% spiritus (a 0,87 euro per liter) in de tank kunt doen.
Of het qua energieinhoud wat opbrengt moet ik nog een keer uitrekenen.
vr gr Fons
Samen mengt het met benzine zogauw als je het een beetje schudt. Het laten lopen van de motor is al genoeg.
Ik heb hier al eerder beschreven dat je moeiteloos 10% spiritus (a 0,87 euro per liter) in de tank kunt doen.
Of het qua energieinhoud wat opbrengt moet ik nog een keer uitrekenen.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Volgens Wikipedia zit er een verbrandingswarmte van 33 (10^9 Jm-3) in benzine, tegen 18 in spiritus, dus als je uitgaat van Euro 1,50 voor een litertje benzine loont het onder 0,82 Euro/liter om er spiritus in te gooien. Dus nog even wachten tot de benzineprijs nog verder stijgt.
Ik dacht trouwens dat je wel iets van corrosieproblematiek krijgt bij ethanol, dat zal dan wel met dat gebonden water tem aken hebben.
Ik dacht trouwens dat je wel iets van corrosieproblematiek krijgt bij ethanol, dat zal dan wel met dat gebonden water tem aken hebben.