Water in de carburateur

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJ 49
Berichten: 31
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:00 am
Locatie: 's-Hertogenbosch

Water in de carburateur

Bericht: # 97393Bericht PJ 49 »

Mede vierders,

Afgelopen weekend probeerde ik mijn R4GTL uit 1984 na een week stilstand te starten, helaas zonder succes. De Wegenwacht gebeld en die kwam tot de conclusie dat er water in de benzine en in de carburateur zat.

De benzineleiding is vorig jaar door Wind volledig vernieuwd. Ik kan niet traceren waar de oorzaak ligt. Heeft iemand suggesties waar de oorzaak zou kunnen liggen en misschien tips om het op te lossen? De kans dat het aan het tanken ligt is nihil.

Alvast bedankt!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97394Bericht Willem de Zwijger »

Tja, dan ga je denken aan een oudhollandse regenbui die via de tankdop naar binnen komt, oftewel die dop is niet misschien niet helemaal jofel.
En anders heb je de condensatie uit de omgevingslucht, die zou dan ook rijkelijk de tank in moeten kunnen, lijkt me een stuk onwaarschijnlijker. Dat zou dan ook via een een zeer ruim ademende tankdop moeten.
Of tijdens tanken stond je niet onder een goed afdak en regende er een keer wat in. Of je was de auto aan het wassen en hebt de straal lang op de dop gehouden.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97396Bericht R4F6GTX Automaat »

Wanneer heb je getankt? Was pas in het nieuws, een maand of zo geleden, water bij de benzine bij een bepaald tankstation...
zou kunnen..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Jan van Cleen
Berichten: 19
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 10:44 pm
Locatie: dorpje bovenin noord-holland

Bericht: # 97613Bericht Jan van Cleen »

Een flinke scheut spiritus in je tank kieperen en het water verdwijnt

Groet jan
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97614Bericht R4F6GTX Automaat »

O ja? hoe dat zo? of bedoel je die scheut zoveel dat de tank overloopt?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

water en spiritus

Bericht: # 97616Bericht RVIER »

spiritus is een alcohol/methanolen mengsel en alcohol neemt graag water op.
Samen mengt het met benzine zogauw als je het een beetje schudt. Het laten lopen van de motor is al genoeg.

Ik heb hier al eerder beschreven dat je moeiteloos 10% spiritus (a 0,87 euro per liter) in de tank kunt doen.
Of het qua energieinhoud wat opbrengt moet ik nog een keer uitrekenen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97620Bericht Willem de Zwijger »

Volgens Wikipedia zit er een verbrandingswarmte van 33 (10^9 Jm-3) in benzine, tegen 18 in spiritus, dus als je uitgaat van Euro 1,50 voor een litertje benzine loont het onder 0,82 Euro/liter om er spiritus in te gooien. Dus nog even wachten tot de benzineprijs nog verder stijgt.
Ik dacht trouwens dat je wel iets van corrosieproblematiek krijgt bij ethanol, dat zal dan wel met dat gebonden water tem aken hebben.
Plaats reactie