problemen choke/carburator

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

vergissing

Bericht: # 96091Bericht RVIER »

ik dacht dat special K rob was.

special K moet wel nog steeds zijn carb schoonmaken

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Pop-up
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am

Ik heb hetzelfde probleem als Rob had

Bericht: # 96822Bericht Pop-up »

Sinds enige weken ben ik aan de sukkel: ik moet 'op de choke' rijden en dan is het inderdaad óf vol gas op maximaal toerental óf de motor slaat af.
Aangezien mijn vriendin meldde dat ze een 'krak' hoorde toen ze de choke uittrok, meende ik dat daar de oorzaak van het probleem zat. Ik heb vervolgens mijn R4 naar een Renault garage gebracht met de melding dat ik dacht dat er iets met de gaskabel was. Ik heb nu een nieuwe gaskabel, maar ik heb ook nog steeds het probleem.

Ik zal eens kijken of ik met jullie tips vooruit kan.

Beste groet,
Hans
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 96823Bericht R4F6GTX Automaat »

Stel je eerst eens voor en vertel er meteen welk type R4 je hebt... je popt hier zomaar ineens op...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Pop-up
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am

Jij je zin :-)

Bericht: # 96824Bericht Pop-up »

Ik ben Hans en ik heb een blauwe R4 GTL (afgegeven 20-01-1986). Die R4 heb ik sinds 10-10-1997 in mijn bezit.
Ik ben reeds enige jaren lid van de R4-club (ik was oa bij het event in Tubbergen) en ik heb mij lang geleden ook aangemeld voor het forum.
Tot voor kort had ik een heel goed mannetje in de buurt die bijzonder goed voor mijn viertje zorgde. Dat beste mannetje is even niet meer in de buurt en vandaar dat ik 'aan de sukkel ben'. Voilà!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 96825Bericht R4F6GTX Automaat »

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Pop-up
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am

Bericht: # 96826Bericht Pop-up »

Dag Paul.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Willem?

Bericht: # 96833Bericht R4F6GTX Automaat »

Dag Hans


(ken ik jou?)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 96853Bericht brecht »

Haha, lekkere discussie dit. om een poging te doen je te helpen:

Kan die "krak" bij het uittrekken van de choke niet gewoon je dashbord zijn? Ik zeg maar wat. Ook vreemd dat er aan de gaskabel moet gebeuren terwijl je het eerst over de choke hebt :-)

Maar als ie alleen bij een choke uit lekker rijdt betekend dat dat normaal je mengsel te arm is oftewel: te veel lucht. dit compenseer je weer door de choke open te doen. Zuig je ergens valse lucht aan? (door b.v los spruitstuk, los luchtfilter, los....)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 96855Bericht R4F6GTX Automaat »

of de carburateur staat los (veel voorkomend)... of de carbvoet is krom
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Pop-up
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am

In (de buurt van) de carburateur dus.

Bericht: # 96866Bericht Pop-up »

brecht schreef:Haha, lekkere discussie dit. om een poging te doen je te helpen:

Kan die "krak" bij het uittrekken van de choke niet gewoon je dashbord zijn? Ik zeg maar wat. Ook vreemd dat er aan de gaskabel moet gebeuren terwijl je het eerst over de choke hebt :-)

Maar als ie alleen bij een choke uit lekker rijdt betekend dat dat normaal je mengsel te arm is oftewel: te veel lucht. dit compenseer je weer door de choke open te doen. Zuig je ergens valse lucht aan? (door b.v los spruitstuk, los luchtfilter, los....)
Ja Brecht, dat van die gaskabel & choke is mij ook niet geheel duidelijk, moet ik je bekennen... De kabel was wel kapot. Dat kon ik wel zien. Voor de rest heb ik bar weinig kaas gegeten van De Carburateur & aanverwante zaken. Ik heb hier een Vraagbaak van Olyslager en ik ga maar eens proberen te achterhalen wat voor carburateur ik heb en waar ik dat ding dan precies zit. Dan zal ik moeten checken of er iets los zit (of krom, zoals Paul suggereerde).

In ieder geval alvast bedankt, Brecht en ook Paul, voor het meedenken en ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,
Hans
Pop-up
Berichten: 13
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am

Probleem verholpen :-)

Bericht: # 97368Bericht Pop-up »

Beste forumleden,

Zoals toegezegd hou ik jullie op de hoogte:

Na enige drukke weken heb ik eindelijk tijd (en moed) gevonden om zelf nog eens onder de motorkap te kijken. Daar moet ik bij aantekenen dat ik eerst nog bij een oud-klasgenoot en mede R4-clublid te rade ben gegaan voor de betere tips & tricks!
Nadat ik de trommel van het luchtfilter er afgesleuteld had, viel me op een gegeven moment op dat er een slangetje onder bij de carburateur loszat. Terugzetten bleek voldoende om de klachten te verhelpen.
Degenen die mij wisten te melden dat ik een probleem had met valse lucht, die hadden gelijk!
Het viel me nog op dat het slangetje niet alleen los zat, maar ook gescheurd is, dus ik denk dat ik het beter zo snel mogelijk vervang. Weet iemand of dit slangetje een speciale naam heeft of dat ik zo bij een automaterialenhandel een ander stuk slang kan halen?

Nogmaals dank & groet,
Hans
Plaats reactie