Renault 4 met de roller doen...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Mijn baas maakt o.a. autoreparatieplamuur (en -verf), zal ik onze info eens geven?
Het gaat hier om het opvullen van gaatjes en deuken met een plamuur, de afwerking gebeurt dan als volgt: samenvatting onderaan
ONDERGRONDEN EN VOORBEHANDELING
Oude laklagen:
Reinig en ontvet de ondergrond zorgvuldig.
Reinig het te spuiten oppervlak altijd eerst met warm water en zeep en spoel vervolgens met voldoende schoon water na. Voorkom contact tussen water of watergedragen ontvetter en polyester plamuur.
Alvorens een schuurfiller kan worden aangebracht dient de ondergrond te worden geschuurd met als laatste schuurstap P220. Ontvet de ondergrond voor aanbrengen van de filler zorgvuldig.
U kunt oude laklagen eventueel nat schuren waarbij P1000 als laatste schuurstap moet worden aangehouden eventueel voorafgegaan door grovere korrel waarbij de onderlinge schuurstappen niet groter mogen zijn dan 200.
Staal, Aluminium, Verzinkt staal
Reinig en ontvet de ondergrond zorgvuldig. Alvorens een schuurfiller kan worden aangebracht dient de ondergrond te worden geschuurd met als laatste schuurstap P220. Ontvet de ondergrond voor aanbrengen van de filler zorgvuldig.
Spuit voor optimale systeemeigenschappen altijd eerst een laag Washprimer 1K CF op kaal staal voordat de filler wordt gespoten.
In geval van Aluminium of Verzinkt staal is het aanbrengen van een laag Washprimer 1K CF noodzakelijk om hechting van het laksysteem te waarborgen, houd een minimale uitdamptijd aan van 15 minuten bij 20°C alvorens de filler hierop aan te brengen.
Polyester plamuur;
Uitgeharde plamuur moet volgens aanbevolen schuurstappen worden geschuurd. Gebruik als eerste stap P120 (eventueel P80 gevolgd door P120) en als laatste stap P220 voor aanbrengen van de filler. Gebruik een schuurblok (schuurkurk) voor deze stap, machinaal schuren levert geen glad resultaat op. Wat je wilt, is dat de plamuur in hetzelfde vlak komt te liggen als het paneel, met een machine is dat niet te doen.
Gebruik voor elke schuurstap een controlepoeder om de schuurkrassen zichtbaar te maken.
Schuurkrassen in de bestaande laklaag rondom de reparatieplek dienen te worden verwijderd door middel van schuren P220 gevolgd door P320. Dit is tevens de laatste schuurstap in geval van het spuiten een groter oppervlak (panelrepair) In geval van spotrepair dient de omgeving te worden nageschuurd met P400 ter voorkoming van “eilandvormingâ€
Het gaat hier om het opvullen van gaatjes en deuken met een plamuur, de afwerking gebeurt dan als volgt: samenvatting onderaan
ONDERGRONDEN EN VOORBEHANDELING
Oude laklagen:
Reinig en ontvet de ondergrond zorgvuldig.
Reinig het te spuiten oppervlak altijd eerst met warm water en zeep en spoel vervolgens met voldoende schoon water na. Voorkom contact tussen water of watergedragen ontvetter en polyester plamuur.
Alvorens een schuurfiller kan worden aangebracht dient de ondergrond te worden geschuurd met als laatste schuurstap P220. Ontvet de ondergrond voor aanbrengen van de filler zorgvuldig.
U kunt oude laklagen eventueel nat schuren waarbij P1000 als laatste schuurstap moet worden aangehouden eventueel voorafgegaan door grovere korrel waarbij de onderlinge schuurstappen niet groter mogen zijn dan 200.
Staal, Aluminium, Verzinkt staal
Reinig en ontvet de ondergrond zorgvuldig. Alvorens een schuurfiller kan worden aangebracht dient de ondergrond te worden geschuurd met als laatste schuurstap P220. Ontvet de ondergrond voor aanbrengen van de filler zorgvuldig.
Spuit voor optimale systeemeigenschappen altijd eerst een laag Washprimer 1K CF op kaal staal voordat de filler wordt gespoten.
In geval van Aluminium of Verzinkt staal is het aanbrengen van een laag Washprimer 1K CF noodzakelijk om hechting van het laksysteem te waarborgen, houd een minimale uitdamptijd aan van 15 minuten bij 20°C alvorens de filler hierop aan te brengen.
Polyester plamuur;
Uitgeharde plamuur moet volgens aanbevolen schuurstappen worden geschuurd. Gebruik als eerste stap P120 (eventueel P80 gevolgd door P120) en als laatste stap P220 voor aanbrengen van de filler. Gebruik een schuurblok (schuurkurk) voor deze stap, machinaal schuren levert geen glad resultaat op. Wat je wilt, is dat de plamuur in hetzelfde vlak komt te liggen als het paneel, met een machine is dat niet te doen.
Gebruik voor elke schuurstap een controlepoeder om de schuurkrassen zichtbaar te maken.
Schuurkrassen in de bestaande laklaag rondom de reparatieplek dienen te worden verwijderd door middel van schuren P220 gevolgd door P320. Dit is tevens de laatste schuurstap in geval van het spuiten een groter oppervlak (panelrepair) In geval van spotrepair dient de omgeving te worden nageschuurd met P400 ter voorkoming van “eilandvormingâ€
Een quatrelle is het wel!
Achtereenvolgens 80,120,220! Met 80 haal je snel veel materiaal weg, maar heb je grove krassen, met de volgende stappen haal je per "haal" minder materiaal weg, daardoor camoufleer je de eerdere krassen.Olivier schreef:Schuren totdat de verf uit de deuk weg is. Vullen met plamuur, plamuur strak maken met een blok! (P80-120-220).
Je zou het theoretisch ook met P400 kunnen doen, maar dan ben je heel lang bezig, bovendien wordt je plamuur dan warm (kauwgom), waardoor die niet meer te schuren is.
Ehm, daar ging het niet om. En het vullen van krassen hangt NIET af van de manier van aanbrengen, maar van het percentage vaste bestanddelen van de verf.Olivier schreef:Fijn bedankt, heb ik toch gelijk.
Een quatrelle is het wel!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
terpentine bevat olieresten. Beter zijn wasbenzine, spiritus, thinner, cleaner, bijvoorbeeld van Sikkens (M600 of M700) of Bison etc. Als het maar op oplosmiddelbasis is en een laag vlampunt heeft: ca. onder de 25 graden.
Uiteraard goed ventileren bij het schoonpoetsen!
En nog iets: door boenen met een ontvetter op een polyester oppervlak (plamuur!) heb je kans op opbouw van statische electriciteit. Statistische electriciteit ontlaadt met een vonk. Vonk+ontvetter = NIET GOED.
Zeker in de winter komt het nog wel eens voor dat er een poetsdoek tijdens het schoonmaken in de fik vliegt. Volg daarom bij voorkeur onderstaande werkwijze:
Voor al het schuur en plamuurwerk eerst het te behandelen paneel goed afwassen met warm water met Biotex of St.Marc. goed naspoelen met water en met een schone doek droogwrijven. Dan slechte lak wegschuren en stof wegborstelen, en dan ontvetten met oplosmiddel-ontvetter. Dan al het schuur en plamuurwerk doen en dan weer afnemen met ontvetter.
Neem een lapje dat goed nat is van het oplosmiddel, en haal dat rustig over het oppervlak heen:uiteraard eerst met een schone borstel stofvrij maken. Een keertje eroverheen gaan moet goed zijn (als je maar eerst het stof goed wegborstelt en schone doeken en schone ontvetter gebruikt). Zit de doek helemaal vol met stof na een keertje eroverheen gaan? Dan nog eens met ontvetter er overheen. Vervolgens niet te lang wachten met er overheen verven (bij voorkeur zelfde dag).
Nog meer vragen?
Uiteraard goed ventileren bij het schoonpoetsen!
En nog iets: door boenen met een ontvetter op een polyester oppervlak (plamuur!) heb je kans op opbouw van statische electriciteit. Statistische electriciteit ontlaadt met een vonk. Vonk+ontvetter = NIET GOED.
Zeker in de winter komt het nog wel eens voor dat er een poetsdoek tijdens het schoonmaken in de fik vliegt. Volg daarom bij voorkeur onderstaande werkwijze:
Voor al het schuur en plamuurwerk eerst het te behandelen paneel goed afwassen met warm water met Biotex of St.Marc. goed naspoelen met water en met een schone doek droogwrijven. Dan slechte lak wegschuren en stof wegborstelen, en dan ontvetten met oplosmiddel-ontvetter. Dan al het schuur en plamuurwerk doen en dan weer afnemen met ontvetter.
Neem een lapje dat goed nat is van het oplosmiddel, en haal dat rustig over het oppervlak heen:uiteraard eerst met een schone borstel stofvrij maken. Een keertje eroverheen gaan moet goed zijn (als je maar eerst het stof goed wegborstelt en schone doeken en schone ontvetter gebruikt). Zit de doek helemaal vol met stof na een keertje eroverheen gaan? Dan nog eens met ontvetter er overheen. Vervolgens niet te lang wachten met er overheen verven (bij voorkeur zelfde dag).
Nog meer vragen?

Een quatrelle is het wel!