R5 doet het niet meer

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ifris
Berichten: 82
Lid geworden op: di aug 02, 2005 12:23 am
Locatie: Putten
Contacteer:

R5 doet het niet meer

Bericht: # 93119Bericht Ifris »

We hebben een kleine uitdaging, wellicht kan iemand ons helpen.

Stel je voor:

Je hebt een R5 uit '89
Deze loopt wat hoog stationair
Je vervangt het complete inlaatspruitstuk
Vervolgens slaat de auto niet meer aan
Je probeerd vanalles zoals
Andere computer
Andere schakelaars
Andere sensoren
Alle kabels doorgemeten tot aan de computer
etc etc etc
Er staat wel druk op de brandstofleiding
Als je direct in de carburateur benzine gooit loopt de auto wel

Heb zelf het idee dat de computer een variabele spanning moet geven aan de brandstof inspuiting maar weet het niet zeker, het is een continu van 3,5 V DC (gelijkspanning).

Ohmages gemeten en volgens het boekje allemaal in orde.

Hoor het wel of er iemand een idee heeft of iets ...

Alvast bedankt.

Groetjes,

Sebas
>>> Keep the rubber side down <<<
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 93121Bericht R4F6GTX Automaat »

R4 kopen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 93132Bericht Renault Classique »

Terug van alle 'randvoorwaarden' naar het oorspronkelijke begin van het euvel: het vervangen inlaatspruitstuk. Daar zal waarschijnlijk iets mis zijn.
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 93136Bericht Willem de Zwijger »

Waaarom heb je het inlaatspruitstuk vervangen vanwege hoog stationair lopen ? Dan piel je toch wat aan een aanslag-nokje of zo ? Of kan dat niet met die fijne computer ?

Tijdens het verwisselen van het inlaatspruitstuk misschien een sensordraadje losgetrokken ?

Anyway, de enige goede oplossing is inderdaad om er een R4 blok in te bouwen en die computer in de sloot te gooien. Helaas.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 93183Bericht Rudi »

Ik heb tegenswoordig OOK een R5 en wel uit '85.
Deze loopt ook hoog in toerental bij stationair draaien.
Om de km bijgesteld aan de carburateur, maar dit mag niet baten.

Het is een 1100 cc blok, ook gebruikt in de oer 4, 166.000 km.
Maar valt dit nu onder pingelen?
De motor loopt nu op ongelood ron98.


In het geval van de schrijver van dit topic, heb je de computer al eens laten uitlezen door Renault zelf, misschien dat heel het spruitstuk niet vervangen hoefde te worden.
Misschien eens kijken naar vervuiling en massa, benzine toevoer, benzinepomp, filter. Onder het spruitstuk zitten inderdaad diverse kabelboompjes met grappige stekkertjes, beetje WD40 erin en aansluiten die handel.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 93195Bericht Willem de Zwijger »

Nee pingelen is het knorrende geluid wat je hoort als de motor effe te hard moet trekken, alsof er wat knikkers in het vooronder rammelen.

Mbt hoog stationair: En als draaien aan de stationair stelschroef niet helpt is er iets raars aan de hand, ik zou denken valse lucht. Tip: trek alle spruitstukbouten eens aan. En kijk eens naar de carterontluchtingsslangetjes achter de carb, die kunnen vergaan.
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 93247Bericht Supersuus »

Hoog stationair en zwarte rook uit de uitlaat had ik laatst ook met een 5 bij de apk, de zwarte rook was weg na het vervangen van de MAP-zender en werd mij toen verteld dat de ECR-klep(?of ECG weet niet meer)afgedopt moest worden voor het stationair.
Michiel weet jij het nog?
Gebruikersavatar
Ifris
Berichten: 82
Lid geworden op: di aug 02, 2005 12:23 am
Locatie: Putten
Contacteer:

Bericht: # 93254Bericht Ifris »

Allemaal bedankt voor de reacties.

Het uiteindelijke euvel was dat bij het andere spruitstuk (de nieuwe) de aanvoer en retour slang van de brandstofleiding precies andersom zat dan op de originele. :-?

Tja klinkt heel lullig ja ... maar goed 3 weken prutsen en dan dit als oplossing ... je verzint het niet hoor hahaha :lol:

Hij doet het dus weer. Bedankt allemaal
>>> Keep the rubber side down <<<
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 93255Bericht lesmagnacs »

Maar dan hebben we het toch over een carburateur ??????
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 93279Bericht Willem de Zwijger »

Klinkt naar injectie...
Gebruikersavatar
Ifris
Berichten: 82
Lid geworden op: di aug 02, 2005 12:23 am
Locatie: Putten
Contacteer:

Bericht: # 93293Bericht Ifris »

Juist ja carburateur zit op het complete spruitstuk en is idd een met injectie.

Maar hij loopt weer als een trein gelukkig.

Was al bang dat ik er heel veel geluid in had gemaakt zonder dat de auto het zou doen :lol:
>>> Keep the rubber side down <<<
Plaats reactie