geheugen radio
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
ik heb net hetzelfde voor!
mijn radio werkt wel perfect. Maar verliest ook het geheugen nadat ik gestart heb.
bvb: ik sla een zender op, ik zet het contact uit, zet het contact weer aan en de instelling is er nog steeds. Maar als ik start valt die constante 12V om een of andere reden heel even weg waardoor het opgeslane dus ook verdwenen is.
mijn radio werkt wel perfect. Maar verliest ook het geheugen nadat ik gestart heb.
bvb: ik sla een zender op, ik zet het contact uit, zet het contact weer aan en de instelling is er nog steeds. Maar als ik start valt die constante 12V om een of andere reden heel even weg waardoor het opgeslane dus ook verdwenen is.
- lesmagnacs
- Contacteer:
Trek een draadje van je radio naar de + pool van de accu. Natuurlijk alleen op de aansluiting van je radio waar constante spanning voor het geheugen op moet blijven staan. Ben je in één keer van alle sores af. Veel werk is het niet. Wil je het helemaal mooi doen dan neem je een rood draadje met een zekeringhoudertje. Wel zo netjes.
Kosten ... een paar eurootjes denk ik.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
heb ik gedaan!lesmagnacs schreef:Trek een draadje van je radio naar de + pool van de accu. Natuurlijk alleen op de aansluiting van je radio waar constante spanning voor het geheugen op moet blijven staan. Ben je in één keer van alle sores af. Veel werk is het niet. Wil je het helemaal mooi doen dan neem je een rood draadje met een zekeringhoudertje. Wel zo netjes.
en helaas fetakaas, het gaat nog steeds niet.
ik denk dat de hééél korte spanningsval bij het starten de boosdoener is
- lesmagnacs
- Contacteer:
Apart ! De accu kan toch nooit zo ver inzakken ??? Je zou bijna denken dat het wat anders is. Je zou die constante spanning eens van een andere bron (andere accu of zo) moeten halen en dan de auto starten. Kijken of het dan nog zo is. Dan is het wat anders. Die andere bron moet dan natuurlijk alleen voor die constante spanning gebruikt worden. Je zou bijna denken dat het een stoorpuls is of zo.
- lesmagnacs
- Contacteer:
Ja. Een vette diode en na de diode aan de kant van de radio een flinke 12 Volt elco. Die vangt dan de dip op. Er kan door de diode geen stroom terug vloeien naar de accu. Maar wie zegt dat het probleem dan weg is ???
Dat lampje is ook gek. Brandt het wel ??? Zo niet ga ik toch echt aan de aansluitingen bij de accu denken. Is alles goed schoon en ingevet ?
Als er geen stroom vloeit kun je wel 12 Volt meten, maar zodra er stroom getrokken wordt en je hebt slecht contact zakt alles natuurlijk in.
Dat lampje is ook gek. Brandt het wel ??? Zo niet ga ik toch echt aan de aansluitingen bij de accu denken. Is alles goed schoon en ingevet ?
Als er geen stroom vloeit kun je wel 12 Volt meten, maar zodra er stroom getrokken wordt en je hebt slecht contact zakt alles natuurlijk in.
lampje werktlesmagnacs schreef:

als ik nu jouw hypthese van die contactpunten enzo volg, waarom werkt mijn startmotor en andere lampen dan wel goed ?
- lesmagnacs
- Contacteer:
ik heb elders ook wel gelezen dat de gele (memory) de stroomvoorziening EN de geheugendinges is
en dat de rode enkel is om de radio uit te schakelen bij het starten... maar dat geloof ik niet echt... Al wil ik nu wel alles geloven
binnenverlichting: die werkte maar is gestopt met werken nadat ik de fitting gedemonteerd had om die te lijmen.
Maar nu werkt het lampje ook niet als ik rechtsreeks 1 punt op massa hang en andere punt aan het draadje....
ik denk dat er een spook in mijn kabels zit
en dat de rode enkel is om de radio uit te schakelen bij het starten... maar dat geloof ik niet echt... Al wil ik nu wel alles geloven

binnenverlichting: die werkte maar is gestopt met werken nadat ik de fitting gedemonteerd had om die te lijmen.
Maar nu werkt het lampje ook niet als ik rechtsreeks 1 punt op massa hang en andere punt aan het draadje....
ik denk dat er een spook in mijn kabels zit
- lesmagnacs
- Contacteer: