Accu
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Accu
Hallo,
ik heb een kapotte accu voor mijn GTL, die vervangen moet worden.
De huidige accu is 12volt 45 amp/h en 190 amp.
Maar heeft zo'n accu genoeg capaciteit om ook een nieuwe radio van stroom te voorzien etc.
Ik heb geen idee of ik beter een duurdere accu kan kopen of misschien twee goedkopere en die vervolgens met elkaar in verbinding zetten.
ik heb een kapotte accu voor mijn GTL, die vervangen moet worden.
De huidige accu is 12volt 45 amp/h en 190 amp.
Maar heeft zo'n accu genoeg capaciteit om ook een nieuwe radio van stroom te voorzien etc.
Ik heb geen idee of ik beter een duurdere accu kan kopen of misschien twee goedkopere en die vervolgens met elkaar in verbinding zetten.
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Als je de radio niet de hele week aan laat staan zonder met je 4tje te rijden maakt dat niets uit. Normaal luister je toch naar muziek (of iets anders) als je onderweg bent. Je dynamo zorgt er dan wel voor dat je stroom genoeg hebt. Kun je zelfs genoeg geluid produceren om ruzie met de hele buurt te krijgen....... 

Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Vergeet die 190 Amp. Zo groot is je accu niet. Daar kun je een vrachtwagen mee starten. Jouw accu is gewoon 45 Ah.
Dat wil zeggen dat je 45 uur lang op de accu een apparaat van 1 Ampere kan laten functioneren. (h staat voor hour, uur) Of 1 uur lang een apparaat van 45 Ampere. Of hij daar blij mee zal zijn......... En natuurlijk alle rekensommetjes daar tussenin. Omdat een radio bijna geen stroom trekt geen probleem. ook niet als je die aanzet bij het wassen van je auto
Dat wil zeggen dat je 45 uur lang op de accu een apparaat van 1 Ampere kan laten functioneren. (h staat voor hour, uur) Of 1 uur lang een apparaat van 45 Ampere. Of hij daar blij mee zal zijn......... En natuurlijk alle rekensommetjes daar tussenin. Omdat een radio bijna geen stroom trekt geen probleem. ook niet als je die aanzet bij het wassen van je auto

Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
accu's
12v 45AH 190
betekent:
12 volt
45 Ampere uur (= continue belasting)
190A is de startcapaciteit van de batterij als het koud is
elke accu die (een beetje) groter is dan deze zal het goed doen.
vr gr Fons
betekent:
12 volt
45 Ampere uur (= continue belasting)
190A is de startcapaciteit van de batterij als het koud is
elke accu die (een beetje) groter is dan deze zal het goed doen.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
2 accu's aan elkaar koppelen geeft niet wat je verwacht, de ene accu zal de andere leegtrekken, vervolgens trekt de tweede weer aan de eerste en zo jojoen ze een beetje met elkaar, gevolg is dat je 2 halve accu's overhoud door interne weerstanden dat is wel op te lossen door er 2 vette vermogendiodes tussen te zetten die dat lekken naar elkaar voorkomen maar 1 grote accu werkt beter dan 2 kleinemisschien twee goedkopere en die vervolgens met elkaar in verbinding zetten.
een vette autoradio trekt zo ongeveer 10 ampere dus met 45 Ah in je volle accu, kun je dus 4,5 uur naar de radio luisteren alvorens hij vanzelf ophoudt. het dus niet onverstandig je radio te laten schakelen via je contactslot. op de zekeringhouder kun je meten of een zekering ná het uitzetten van je contact nog stroom geeft, zo ja : dan neem je een andere voor de stroomvoorziening van je radio, tevens heb je wel die zekering nodig voor het geheugen van je radio , anders moet je iedere keer al je favoriete zenders opnieuw opzoeken, das niet handig
succes
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
???? Dit is alleen zo als je de accu's steeds los van elkaar koppelt. Dit verhaal gaat op als je bijvoorbeeld een caravan achter de auto met een accu voor licht of zo zet die je parallel aan je eigen accu schakelt. Auto los van caravan, auto weer voor de caravan etc. Als de accu's continu parallel staan heb je dit probleem helemaal niet. Twee gelijkwaardige accu's zullen gewoon gezamenlijk opladen en weer ontladen. Wij bouwden hele series van zware accu's parallel in schepen om een beetje power te krijgen.2 accu's aan elkaar koppelen geeft niet wat je verwacht, de ene accu zal de andere leegtrekken, vervolgens trekt de tweede weer aan de eerste en zo jojoen ze een beetje met elkaar
Maar... waarom toch een zwaardere accu in je auto voor een autoradio ??
Hoezo 10 ampere trekken, heb jij zo'n zware Ronnie ?? dat wil zeggen dat je radio 120 Watt zou trekken. Dat is heel veel hoor. Bij de meeste radio's wordt geadviseerd om de radio op een zekering van ongeveer 5 Ampere aan te sluiten. Is 60 Watt. Meer dan zat. Een gemiddelde autoradio trekt ongeveer 2,5 Ampere en geen 10. Dus gewoon je standaard accu van je 4tje gebruiken. Geen gedoe met andere accu bakken etc. Maar.... als je per se meer power wilt dan natuurlijk gewoon doen.
Overigens iets anders R4tje, staat op je radio niet aangegeven hoeveel hij trekt ?? Dus niet het vermogen voor de speakers, maar het max. aantal Amp. wat hij verbruikt ? Weet je meteen waar je aan toe bent.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
ik heb effe gekeken
, 4 x 50 watt radio/cd-speler sony, trekt 9,5 ampere, das toch een doorsnee radio, nix bijzonders. 2,5 ampere is meer uit de tijd van 2 x 10 watt casettespeler
maar het gerammel in mijn auto trekt zo'n radio niet
verder heb ik een gewoon 45 Ah accuutje, doet het prima ook in de winter


verder heb ik een gewoon 45 Ah accuutje, doet het prima ook in de winter
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Mijn is 40 amp gezekerd met zo'n dikke rode draad van ongeveer een centimeter doorsnee. Die installatie zat eerst in m'n R4 (daarvoor had ik de R4 gekocht) totaal geeft ie 1040 watt. (staat erop). De versterker paste nét tegen de rugleuning van de achterbank maar met de subwoofers achter de achterbank was er geen laadruimte meer over. Als je de radio (of CD, of MP3) aanzette zonder dat de motor draaide kon het een kleine 10 minuten spelen en dan was de accu plat...
Nu zit het hele systeem in een echte auto
Nu zit het hele systeem in een echte auto

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Jemig.. zijn jullie van die types waar je eerst heel lang ergens een zware "boem boem" vandaan hoort komen
en dan na 10 minuten komt er een luidspeakerbox de hoek om.
.. blijkt een auto te zijn !
Past dat allemaal wel in een 4tje ?
(die dikke amerikanen tel ik niet mee, daar hoort eigen lijk een 45 toeren platenslikkertje in.)
Liefst van Bakeliet !!!!


Past dat allemaal wel in een 4tje ?
(die dikke amerikanen tel ik niet mee, daar hoort eigen lijk een 45 toeren platenslikkertje in.)
Liefst van Bakeliet !!!!

Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Boem boem, zoals een rijdende jukebox, moet mogelijk zijn maar met een goede installatie kun je heel mooi klassieke muziek afspelen.. of Jazz, waar ik nu weer mee aan de gang ben... Het hoeft mij allemaal niet zo hard maar wel fijn een goed realistisch geluid hebben.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"