vliegroest op de remmen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

vliegroest op de remmen

Bericht: # 90667Bericht r4f8 »

ons viertje heeft nu een aantal weken droog onder een beschut afdak gestaan, maar nu hoor ik de remmen lekker schuren als ik `m verplaats...

We gaan er volgende week vrijdag mee naar de keuring, kan ik zelfs nog iets 'oppoetsen' aan de remmen of is het credo 'gewoon een paar keer goed hard remmen en dan is het ook wel goed/over'?

Ik heb hier (nog) geen ervaring mee, m`n Citroen CX staat eigenlijk altijd in een dichte/droge stallig (maar daar kan helaas maar 1 auto in en dan moet je keuzes maken ;) ).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Robert
Dirk R4Gendarmerie
Berichten: 157
Lid geworden op: di okt 10, 2006 8:59 pm
Locatie: Enschede

Bericht: # 90668Bericht Dirk R4Gendarmerie »

Heb je schijven en of trommels? Een paar keer flink hard remmen helpt meestal wel.
Als het euvel blijft is het toch wel verstandig de trommels even te openen en goed schoon te maken.
Schijven worden vanzelf wel schoon als je even flink op je pedaal trapt.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 90669Bericht Mark4GTL »

Ik zou de remmen gewoon es schoonmaken.
Dan kun je die meteen es nakijken of je er mee bezig moet.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 90672Bericht 4TL »

Ik zit eerder te denken aan hangende remzuigers...
Clio '98
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 90674Bericht brecht »

want van hangende remzuigers krijg je roest op je remschijven? (ehh)

Als je weinig tijd hebt is goed remmen voldoende, een voordeel boven remen ten opzichte van zelf doen is behalve tijdsbesparing ook dat je remschijven netter af vlakken dan jij dat met een schuurpapiertje kan doen. Een een keer alles open halen en goed bekijken kan geen kwaat natuurlijk, maar lijkt me voor de apk niet noodzakelijk.
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Bericht: # 90680Bericht r4f8 »

Nou, bedankt voor het meedenken... we gaan gewoon een paar keer goed (hard) remmen en zien dan wel hoever we daarmee komen (figuurlijk gesproken dan :-? )
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 90682Bericht Rodeo-6 »

Motor starten en warm laten worden
Motor uit zetten

Links of rechts voor opkrikken en wiel verwijderen.
Motor starten en in z'n 1 zetten (op de krik)
Schuurpapiertje korrel 40 60 of 80 gebruiken, weg roest, denk om je vingers :-?
>> Doe mij maar een DAF <<
Dirk R4Gendarmerie
Berichten: 157
Lid geworden op: di okt 10, 2006 8:59 pm
Locatie: Enschede

Bericht: # 90718Bericht Dirk R4Gendarmerie »

En hem dan van de krik laten lazeren? Lijkt me nogal een linke manier van je remmen schoonmaken!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 90730Bericht Mark4GTL »

Dirk R4Gendarmerie schreef:En hem dan van de krik laten lazeren? Lijkt me nogal een linke manier van je remmen schoonmaken!
Klopt, daarom moet je ook er ff 2 bokje onder zetten (onder een stevig punt)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 90736Bericht 4TL »

Toch ben ik van mening dat bovenstaande manier gevaarlijk en onnodig is.
Wat vliegroest rem je er in no-time van af.
blijven de remmen slepen, dan moet je de oorzaak toch meer zoeken in remstof dat tussen de zuiger en klauw zit en roest in het remsysteem (remolie trekt vocht aan). verder wil het stuk waar de remblokken over de remklauw heenschuiven roestig zijn waardoor ze beginnen te slepen.
Clio '98
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 90796Bericht Rodeo-6 »

Dirk R4Gendarmerie schreef:En hem dan van de krik laten lazeren? Lijkt me nogal een linke manier van je remmen schoonmaken!
Iemand enig idee wat de functie van een differentiel is ?

Stelletje amateurs #@#@#
>> Doe mij maar een DAF <<
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 90797Bericht Mark4GTL »

Rodeo-6 schreef:
Dirk R4Gendarmerie schreef:En hem dan van de krik laten lazeren? Lijkt me nogal een linke manier van je remmen schoonmaken!
Iemand enig idee wat de functie van een differentiel is ?

Stelletje amateurs #@#@#
Dat heeft volgens mij niks met het differentieel te maken maar met het feitr dat de auto op 1 krik een beetje instabiel is...

dus geen amateur maar puur logisch redeneren.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

differentieel

Bericht: # 90827Bericht RVIER »

als je een R4 met een ingeschakeld sperr differentieel hebt heeft Rodeo-6 gelijk. Bij mijn weten zijn er geen R-4's met sperdiff gemaakt.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie