koppakking vervangen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jaapgeerts
Contacteer:

koppakking vervangen?

Bericht: # 87674Bericht jaapgeerts »

Mijn 4tje start niet meer.

Na een periode moeizaam starten doet ze nu niets meer. Een half jaar geleden is er een nieuwe radiator opgezet omdat die lek bleek te zijn. ER liep steeds koelvloeistof weg en moest wel 1 x per 2 weken bijvullen. Dat werd steeds erger. Nu staat de 4 al een paar weken stil te wachten op centjes voor zijn baasje.
Ik peilde net de olie even, daar zat wel 10 cm op de pijlstok en het leek ook wel verdunt. Ook als je de dop van het expansievat haalt sist en borrelt het flink. Ik heb dus het vermoeden dat de koppakking lek is o.i.d.

Wat kost het om een koppakking te vervangen;
1. qua werk
2. qua uren
3. qua geld ongeveer inclusief onderdelen?

of heeft er iemand een andere oplossing voor mij als student?

groetjes

jaap
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
4TL
Contacteer:

Bericht: # 87677Bericht 4TL »

Je bent er zo'n 5 a 6 uur mee bezig.
Koppakkingset (koppakking, inlaatpakking, waterpomppakking en pakking loos deksel aan de andere zijde) kost zo'n 50 tot 80 euro, kop vlakken 30 euro + nieuwe olie & filter.
Als je koppakking lek is, zie je o.a dit aan de witte smurrie aan je vuldop en of / peilstok.
Clio '98
RVIER

alternatieven koppakking

Bericht: # 87700Bericht RVIER »

@jaap.

Ik zie de relatie moeizaam starten en het waterverlies en de defecte koppakking eigenlijk niet.

Moeizaam starten kan ik verklaren met een defecte koppakking. Tussen twee cylinders is het stukje koppakking weggebrand. Dit heeft geen relatie met het waterverlies. Liep hij (ze) wel nog op 4 cilinders? Als dat zo is sluiten we deze oorzaak uit

Het borrelen in het expansievat kan een relatie hebben met een defecte koppakking (maar kan ook een defecte thermostaat zijn). Doet de fan het nog?

Als er nu plotseling veel water in het carter zit (en veel minder in het koelsysteem??) zou er dus zowel water naar de olie kanalen moeten lopen, en vandaar naar het carter, als gas naar het expansievat? Merkwaardig.
Als de koppakking lekt moet het niveau van het water in de radiator gezakt zijn tot het niveau van de koppakking. Als het waterniveau lager staat en er geen uitwendige lekkage is, ben ik bang dat er een voetpakking lekt is.

Goedkoopste alternatief Als hij voorheen nog op 4 cilinders liep
Kopbouten allemaal 3/4 slag los en vervolgens opnieuw aantrekken met momentsleutel
Olie vervangen
Thermostaat controleren en goed ontluchten.
Als hij blijft lekken
Een (radiator) pil in het koelwater.

Als dat allemaal niet werkt heb je pech en moet je de koppakking vervangen

succes Fons

Kop vlakken is mi. zelden nodig
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 87701Bericht R4F6GTX Automaat »

Heel verhaal maar niet mee eens...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jaapgeerts
Contacteer:

Bericht: # 87710Bericht jaapgeerts »

@ RVIER

hoe weet je of je auto nog op 4 cilinders loopt? Ze deed het altijd goed met rijden, alleen starten was een probleem. Eenmaal warm, starten prima.

De kachel heeft het altijd nog gedaan, nooit problemen. Voorheen lekte het onder de auto omdat de radiator lek was. Die is vervangen door een nieuwe.
Het expansie vat is ook wel eens bijna helemaal leeg. Het is niet zo dat het op een bepaald niveau blijft hangen. Door dat er wel 10 cm op de pijlstok zat gister, leg ik de relatie met koel water in het blok. Want er kan niet meer olie / vloeistof inkomen als je de auto een paar weken laat staan.

toch?
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
RVIER

Bericht: # 87734Bericht RVIER »

@ jaap

Als hij goed loopt als hij (moeizaam gestart is) loopt hij op vier cilinders.
Eventueel kun je dat ook echt vaststellen.
Neem een GOED GEISOLEERDE tang, en trek een voor een de bougiekabels los. Als je een kabel losneemt zal het toerental zakken (hij loopt dan immers op drie cilinders). Als je alle bougiekabels een voor een losneemt en het toerental zakt overal ongeveer evenveel, dan doen alle cilinders mee.
(Als hij slecht start denk dan eens aan bougies, punten, klepspeling)

Als er water in het carter zit zal dat onderin het carter zitten, ik kan me niet voorstellen dat het lijkt alsof de olie dunner is.
Het niveauverschil tussen het min en max streepje is ongeveer 1 liter. Hoeveel liter water zit er volgens jouw in het carter?

Weet je ook zeker dat dat het koelsysteem nergen lekt (bv bij de verwarming, achterzijde cilinderkop, slangen?
Heb je al gekeken op welk niveau de vloeistof in de radiator staat? Als het lager staat dan de koppakking moet er (nog) een lek zijn

succes Fons

@ R4F6etc
Waar niet mee eens, en waarom niet, ik wil graag leren
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie