problemen na 15 jaar stilstand
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
problemen na 15 jaar stilstand
Graag wil ik weten wat voor problemen ik kan verwachten van een viertje die al 15 stilstaat ergens in een schuur.
groeten,
marcel
groeten,
marcel
van alleen maar een lekke band tot schroot op wielen.
Na 15 jar stilstand zullen rubbers en zo wel wat verweerd zijn. v-snaren willen ook wel eens wat minder worden en de olie zal ook wel aan verversing toe zijn. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat je al die dingen rustig thuis kan vervangen na een prettige rit van laten we zeggen Zuid Frankrijk tot Noord Groningen
Na 15 jar stilstand zullen rubbers en zo wel wat verweerd zijn. v-snaren willen ook wel eens wat minder worden en de olie zal ook wel aan verversing toe zijn. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat je al die dingen rustig thuis kan vervangen na een prettige rit van laten we zeggen Zuid Frankrijk tot Noord Groningen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hangt enorm af van de conditie van de schuur en het weer erbuiten lijkt me. Iets wat bij mij in de loods te lang stilstaat zal onherroepelijk aan vocht ten onder gaan, maar bij een mooi edroge schuur gaat bovenstaande positieve verhaal wel op denk ik.
Ook de conditie van de auto toen die stilgezet werd oet mee natuurlijk. Als hij toen aan het roesten was is dat gewoon doorgegaan...
Motor zou ik in ieder geval van nieuwe olie voorzien en van nieuwe koelvloeistof na het schoonmaken van het koelsysteem. En dan rustig aanduwen zodat je de olie eerst wat rond laat gaan voordat je hem met een startmotor nogal erg ruw uit zijn schoonheidsslaapje wekt.
Ook de conditie van de auto toen die stilgezet werd oet mee natuurlijk. Als hij toen aan het roesten was is dat gewoon doorgegaan...
Motor zou ik in ieder geval van nieuwe olie voorzien en van nieuwe koelvloeistof na het schoonmaken van het koelsysteem. En dan rustig aanduwen zodat je de olie eerst wat rond laat gaan voordat je hem met een startmotor nogal erg ruw uit zijn schoonheidsslaapje wekt.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
En vergeet de accu niet.
Ook die is (mogelijk) leeggelopen.
{kan dat, ja dat kan}
Ook die is (mogelijk) leeggelopen.
{kan dat, ja dat kan}
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
de accu weggooien?
Soms niet nodig. Na opladen doet ie het weer.
Maar een nieuwe is idd wel beter
Soms niet nodig. Na opladen doet ie het weer.
Maar een nieuwe is idd wel beter
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Nouou... als een accu 15 jaar niets heeft gedaan is het klaar hoor. Daar valt niets meer aan op te laden...
Ik zou even de bougies eruit halen en wat WD40 naar binnen spuiten. Best kans dat het allemaal wat vastkoekt zit.
Dan een voorwieltje van de grond, in z'n vier en rustig kijken of je de motor rond kan draaien (door aan het wiel te draaien uiteraard).
Ik zou even de bougies eruit halen en wat WD40 naar binnen spuiten. Best kans dat het allemaal wat vastkoekt zit.
Dan een voorwieltje van de grond, in z'n vier en rustig kijken of je de motor rond kan draaien (door aan het wiel te draaien uiteraard).
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
en als ie op de handrem heeft gestaan dan is de kans groot dat ze muurvast zitten....en de koppeling wil meestal ook niet meer
is mijn ervaring met een ouwe mini's in het verleden maar die stonden dan ook bijna altijd al een fikse tijd in een vochtig hok weg te roesten
is mijn ervaring met een ouwe mini's in het verleden maar die stonden dan ook bijna altijd al een fikse tijd in een vochtig hok weg te roesten
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
(koude)Olie aftappen, nieuwe olie +filter erop, eerst minuut ofzo doorstarten zonder dat de bougies erinzitten zodat je overal weer olie hebt + oliedruk.
verder nieuwe punten/luchtfilter/bougies/kabels etc.
motor rustig warm laten lopen en de eerste 1000 km het rustig aan doen.
Verder had ik de remolie vervangen, kritisch naar de rest van je remmen gekeken en evt. schoongemaakt / reviseren.
Verder is het eigenlijk allemaal APK werk.
verder nieuwe punten/luchtfilter/bougies/kabels etc.
motor rustig warm laten lopen en de eerste 1000 km het rustig aan doen.
Verder had ik de remolie vervangen, kritisch naar de rest van je remmen gekeken en evt. schoongemaakt / reviseren.
Verder is het eigenlijk allemaal APK werk.
Clio '98
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
en kijkend onder de motorkap is het misschien handig om te besluiten er overal es met de hogedrukdpuit door te blazen om het schoon te krijgen.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl