vacuumvervroeging

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Dirk R4Gendarmerie
Berichten: 157
Lid geworden op: di okt 10, 2006 8:59 pm
Locatie: Enschede

vacuumvervroeging

Bericht: # 86539Bericht Dirk R4Gendarmerie »

Hoi medegebruikers van dit forum,

Af en toe lees ik op dit forum i.v.m. de ontsteking wel eens iets over vacuumvervroeging.
Ik vraag mij af wat dit precies is en wat het doet.
In het grote kluwerboek kon ik er ook niet veel over vinden.
Is het bijvoorbeeld van grote invloed op het rijgedrag en kan het ook veranderen als je een electronische ontsteking hebt gemonteerd?
Ik lees het wel. groet Dirk.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 86543Bericht schoapke »

de naam zegt het eigenlijk al. een dingetje dat door vacuum iets vervroegt. in dit geval de ontsteking.
Als je een puit gas bij geeft, is het beter als het mengsel iets eerder onsteekt. Als je meer gas geeft, wordt het mengsel sneller in de cilinders gezogen. In het slangetje van je spruitstuk naar je vervroeger ontstaat er dan onderdruk wat aan een membraam in de vervroeger trekt. Aan dat membraam zit dan weer een palletje wat het onstekingspunt bijstelt.
Hoe meer je accelereerd, hoe meer onderdruk, hoe meer vervroeging.
Electrische ontsteking heeft volgens mij geen invloed op de vervroeger of andersom.
Een kapotte vervroeger zou in principe alleen problemen moeten geven bij optrekken / accelereren. tenzij er door een kapot membraam valse lucht wordt gezogen.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 86551Bericht Willem de Zwijger »

Als je een TL hebt hoef je niet slechter te slapen van vraagstukken rond de vacuumvervroeging want die zit alleen op de 1100 motoren.
Echt enorm is de invloed niet, als het ding kapot is rijdt de auto nog prima, kan zijn dat je wat geknal hoort uit de uitlaat bij remmen op de motor.
Ik ben het met Schoapke niet eens mbt zijn uitspraak: Hoe meer je accelereert, hoe meer onderdruk. Mijn mening is: als je zo hoog mogelijke toeren draait en dan je voet van het gas haalt is de onderdruk maximaal. Veel lucht met weinig brandstof geeft een heel arm mengsel, en dat ontsteekt moeilijker, vandaar dat het ontstekingstijdstip vervroegd moet worden.
De elektronische ontstekingen die ik ken zitten op het plaatje gemonteerd wat door zowel de centrifugaal- als de vacuumvervroeging bewogen kan worden (hetzelfde plaatje waar eerst de puntjes op zaten).
Dirk R4Gendarmerie
Berichten: 157
Lid geworden op: di okt 10, 2006 8:59 pm
Locatie: Enschede

Bericht: # 86556Bericht Dirk R4Gendarmerie »

Willem de Zwijger schreef:Als je een TL hebt hoef je niet slechter te slapen van vraagstukken rond de vacuumvervroeging want die zit alleen op de 1100 motoren.
Echt enorm is de invloed niet, als het ding kapot is rijdt de auto nog prima, kan zijn dat je wat geknal hoort uit de uitlaat bij remmen op de motor.
Ik ben het met Schoapke niet eens mbt zijn uitspraak: Hoe meer je accelereert, hoe meer onderdruk. Mijn mening is: als je zo hoog mogelijke toeren draait en dan je voet van het gas haalt is de onderdruk maximaal. Veel lucht met weinig brandstof geeft een heel arm mengsel, en dat ontsteekt moeilijker, vandaar dat het ontstekingstijdstip vervroegd moet worden.
De elektronische ontstekingen die ik ken zitten op het plaatje gemonteerd wat door zowel de centrifugaal- als de vacuumvervroeging bewogen kan worden (hetzelfde plaatje waar eerst de puntjes op zaten).
Aha,prima ik rij het laatste model tl met de 956 cc motor dus dan zou het bij mij niet van toepassing zijn.
Ik vroeg het mij alleen af omdat ik er hier op het forum wel eens iets over gelezen had en omdat ik mijn ontsteking heb vervangen door een electronische.( waar hij overigens heel goed op loopt.)
Bedankt maar weer voor de informatie. Groet Dirk.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 86558Bericht R4F6GTX Automaat »

de 956 heeft weer wel een vaccuumvervroeger. Dat is een kleinere 1108 motor, niks met de ouwe 845 te maken....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie