Ontsteking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Alf
Berichten: 13
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 2:00 am
Locatie: Schoonebeek

Bericht: # 8451Bericht Alf »

Renault 4, 1967 (6 Volt)
Ik heb het ontstekingstijdstip af proberen te stellen, ik heb het merkteken tegenover het wijzerplaatje, en daarna ben ik met de verdelerkop aan de slag gegaan. Nou heb ik gemerkt dat, ook al zit de kop vast, er een beetje speling in zit. Hoe schadelijk is dat? Ik heb ook begrepen dat er onderaan in de kop ergens een tandwieltje op een as ligt. Het schijnt belangrijk te zijn dat dit tandwiel exact op dezelfde manier weer wordt aangebracht, maar deze kan wel op iedere willekeurige manier geplaatst worden. Hoe kan ik zien wat de juiste positie is? Mijn R4 start overigens helemaal niet, startmotor draait wel.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 8478Bericht Ron »

Het niet starten kan aan een hoeveelheid dingen liggen.
Speling? Op de verdeler-as bedoel je? Dat is wat mij betreft normaal. Althans, die van mij hebben dat ook en eigenlijk elke auto die ik tot dat niveau open heb gemaakt. Ik heb geen dure auto's gehad overigens.
Maar is heel de boel losgeweest dan?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2002-08-20 23:35 ]</font>
Gebruikersavatar
koningozzo
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jan 14, 2002 2:00 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht: # 8481Bericht koningozzo »

hmm, ik heb geen verstand eigenlijk maar heb weleens zo'n probleempje met een r21 gehad (niet starten, terwijl de startmotor wel draait).
Toen was er iets mis met de bobine-kabels. Vonken de bougies wel?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 8490Bericht Goof »

weet je wel zeker dat je ontstekingsvolgorde goed staat
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Alf
Berichten: 13
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 2:00 am
Locatie: Schoonebeek

Bericht: # 8506Bericht Alf »

5 nieuwe bougie kabels, nieuwe bobine (6 Volt), nieuwe bougies. Bougies vonken wel. Ik heb de bougie kabels in volgorde 1 3 4 2, waarbij cilinder 1 aan de voorkant van de auto is, cilinder 4 dus het dichtst bij de voorruit (voor alle zekerheid). De bougiekabel van cilinder 4 zit op de verdelerkap aan de zijde van de motor, en dan met de klok mee is de volgorde dus 4 2 1 3. Ik heb echter wel eens gehoord dat er iets veranderd is in 1982 met de aansluitvolgorde, dus wellicht moet ik stiekem de volgorde net andersom hebben ?? Ik heb de verdeler nog niet uit elkaar gehad, ik weet wel dat de contactpunten niet 100% meer zijn, maar deze heb ik wel helemaal gladgeschuurd, vervolgens de afstand op 0.4 met een voelermaat. Daarbij het driehoekspijltje precies (plus of min 1 cm) op het merkteken van het vliegwiel.
marco
Berichten: 103
Lid geworden op: vr mar 22, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 8519Bericht marco »

"De ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 en de eerste cilinder is de rechter als je aan de passagierskant van de auto staat bij r4tjes van voor de grote vakantie van '82 en de linker bougies als je aan de passagierskant staat bij 4tjes van na de grote vakantie van '82. De eerste cilinder moet worden aangesloten op de aansluiting het dichtst bij het motorblok en de volgorde is met de klok mee."

Bron: Da-Goof
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 8535Bericht Goof »

zo heb ik het inderdaad ervaren, maar het kan natuurlijk altijd zijn dat je in een "nieuwe" r4 een oude verdelerkop hebt zitten en dan wordt het weer lastig denk ik, maar goed, omgekeerde volgorde zowieso proberen en als ie dan nog niet werkt, dan is het de ontsteking in ieder geval niet.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie