Te veel olie?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: wo jan 25, 2006 4:34 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Te veel olie?
hallo,
sinds ik mijn r4 bijgevuld heb met wat olie start hij slecht. Kan het zijn dat er iets te veel olie in zit? De pijlstok geeft wel iets meer aan dan het maximum, maar kan dat dan ook daadwerkelijk kwaad?
Of zou er iets anders aan de hand zijn. Normaliter starte hij op een koude ochtend met de shoke helemaal uitgetrokken gewoon na even vasthouden. Nu hoor je wat raar geluid en komt heel moeilijk op gang.
Als je eenmaal rijd merk je niets meer.
rara, wat zou dit kunnen zijn?
sinds ik mijn r4 bijgevuld heb met wat olie start hij slecht. Kan het zijn dat er iets te veel olie in zit? De pijlstok geeft wel iets meer aan dan het maximum, maar kan dat dan ook daadwerkelijk kwaad?
Of zou er iets anders aan de hand zijn. Normaliter starte hij op een koude ochtend met de shoke helemaal uitgetrokken gewoon na even vasthouden. Nu hoor je wat raar geluid en komt heel moeilijk op gang.
Als je eenmaal rijd merk je niets meer.
rara, wat zou dit kunnen zijn?
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
> www.JaapGeerts.nl<
Ik denk niet dat dat niet starten aan de te grote hoeveelheid olie te wijten valt. (alhoewel ik toch zou oppassen voor teveel olie. een beetje te veel is niet erg en zou aan de meetonnauwkeurigehid kunnen liggen, maar als er echt te veel olie in zit bouw je te veel druk op in je blok en dat = niet goed)
Sinds wanneer start hij niet goed? Het is de laatste dagen nml ook enorm vochtig, Maak je hele ontsteking eens goed droog en spuit het in met vochtverdringer o.i.d. Ik denk dat je dan al een stuk beter start.
Sinds wanneer start hij niet goed? Het is de laatste dagen nml ook enorm vochtig, Maak je hele ontsteking eens goed droog en spuit het in met vochtverdringer o.i.d. Ik denk dat je dan al een stuk beter start.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: wo jan 25, 2006 4:34 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn en het is een stukkie kouder geworden. Ik ga dat eens na kijken.
bedankt voor je reactie! Als er meer ideeën zijn dan hoor ik het vast.
bedankt voor je reactie! Als er meer ideeën zijn dan hoor ik het vast.
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
> www.JaapGeerts.nl<
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: wo jan 25, 2006 4:34 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
als je start is het net of iets de boel een tegen houd.
kan het ook zijn dat de shoke niet goed afgesteld staat of zou er inderdaad bijvoorbeeld iets met de accu zijn?
Waar test je een accu mee?
gr. jaap
kan het ook zijn dat de shoke niet goed afgesteld staat of zou er inderdaad bijvoorbeeld iets met de accu zijn?
Waar test je een accu mee?
gr. jaap
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
> www.JaapGeerts.nl<
iets de boel tegen houdt?
bedoel je dat je de motor bij het starten niet veel toeren maakt? (altijd lastis zo iets uit te leggen, schrijf maar een sop hoe dat geluid klinkt
!)
In dat geval zou de accu ook een optie zijn ja. Pak een multimeter een meet de spanning op de accu. Motor uit, rode kabeltje op de +, zwarte kabeltje op de -, de meter op 20Vdc. Dan zou hij 12 a 13 volt moeten aangeven. Als dit nog maar 11 is of nog lager start ie inderdaad niet goed meer.
Of: startkabels lenen en met een andere auto/accu erbij starten. Als de auto dan wel goed start weet je niet precies hoe de staat van jouw acuu is, je weet wel dat ie niet goed meer is
bedoel je dat je de motor bij het starten niet veel toeren maakt? (altijd lastis zo iets uit te leggen, schrijf maar een sop hoe dat geluid klinkt

In dat geval zou de accu ook een optie zijn ja. Pak een multimeter een meet de spanning op de accu. Motor uit, rode kabeltje op de +, zwarte kabeltje op de -, de meter op 20Vdc. Dan zou hij 12 a 13 volt moeten aangeven. Als dit nog maar 11 is of nog lager start ie inderdaad niet goed meer.
Of: startkabels lenen en met een andere auto/accu erbij starten. Als de auto dan wel goed start weet je niet precies hoe de staat van jouw acuu is, je weet wel dat ie niet goed meer is

iets tegenhoudt ??
Als "iets" hem tegenhoudt, dan denk ik aan het ontstekingstijdstip ! Namelijk een te vroege ontsteking.
Als het ontstekingstijdstip bij het starten te vroeg is, wat hij op toeren wel nodig heeft, dan wordt een zuiger te vroeg omlaag geduwd. Dwz: voordat hij het hoogste punt heeft bereikt. En dat houdt dan tegen.
Bij het starten zou hij namelijk precies op tijd (dus als de zuiger exact het hoogte moment heeft bereikt) of zelfs iets te laat moeten zijn, en door de gewrichtsvervroegingen onder in je ontsteking wordt dat gecompenseerd, als hij eenmaal loopt.
De vacuum vervroeging schuift het ontstekingstijdstip nog verder naar voren( nog eerder) tov het hoogste punt van de zuiger. Dit verschuiven is nodig door de snelheid van de zuiger, en de duur van de ontbranding in je cylinderkamer.
Het verband tussen de olie en de ontsteking is er nauwelijks:
Je kunt tegen de ontsteking aangestoten hebben. Het enige echte verband tussen de ontsteking en olie is dat de onteking draait op een as in de motor, die in olie baadt. en dat het nu goed gesmeerd wordt en eerder niet. Maar dat is niet zo waarschijnlijk. Als het zo zou zijn, zou de ontsteking opnieuw afgesteld moeten worden en staat hij nu te vroeg.
Ik meen, maar misschien dat anderen dat beter weten, dat je kunt zien of een iets te vroege ontsteking de oorzaak kan zijn. Ik dacht dat je dan even de kap van je luchtfilter er af moet halen, en na het mislukt starten kijken of er "iets" van rook terugkomt uit je carburateur. Maar dit weet ik niet zeker...........!
Als het ontstekingstijdstip echt véél te vroeg staat, dan knalt hij zelfs terug door de carburateur. Dat hoor je wel, maar merk je ook wel aan de gratis scheerbeurt die je aangezicht dan krijgt.
Als het ontstekingstijdstip bij het starten te vroeg is, wat hij op toeren wel nodig heeft, dan wordt een zuiger te vroeg omlaag geduwd. Dwz: voordat hij het hoogste punt heeft bereikt. En dat houdt dan tegen.
Bij het starten zou hij namelijk precies op tijd (dus als de zuiger exact het hoogte moment heeft bereikt) of zelfs iets te laat moeten zijn, en door de gewrichtsvervroegingen onder in je ontsteking wordt dat gecompenseerd, als hij eenmaal loopt.
De vacuum vervroeging schuift het ontstekingstijdstip nog verder naar voren( nog eerder) tov het hoogste punt van de zuiger. Dit verschuiven is nodig door de snelheid van de zuiger, en de duur van de ontbranding in je cylinderkamer.
Het verband tussen de olie en de ontsteking is er nauwelijks:
Je kunt tegen de ontsteking aangestoten hebben. Het enige echte verband tussen de ontsteking en olie is dat de onteking draait op een as in de motor, die in olie baadt. en dat het nu goed gesmeerd wordt en eerder niet. Maar dat is niet zo waarschijnlijk. Als het zo zou zijn, zou de ontsteking opnieuw afgesteld moeten worden en staat hij nu te vroeg.
Ik meen, maar misschien dat anderen dat beter weten, dat je kunt zien of een iets te vroege ontsteking de oorzaak kan zijn. Ik dacht dat je dan even de kap van je luchtfilter er af moet halen, en na het mislukt starten kijken of er "iets" van rook terugkomt uit je carburateur. Maar dit weet ik niet zeker...........!
Als het ontstekingstijdstip echt véél te vroeg staat, dan knalt hij zelfs terug door de carburateur. Dat hoor je wel, maar merk je ook wel aan de gratis scheerbeurt die je aangezicht dan krijgt.
Laatst gewijzigd door FFrood op do dec 28, 2006 7:33 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nog iets......
Ik bedacht nog een mogelijkheid.
Een kleine, en hopelijk voor jou is dat niet de oorzaak.......
Maar heb je met te weinig olie gereden ?
Olie smeert niet alleen, olie verspreidt ook de warmte over je motor.(*)
De getallen die op de motorolie staan hebben ook te maken met de bedrijfstemperatuur van je motor en de verdamping/verbranding van olie, naast nog een aantal eigenschappen.
In theorie zou het kunnen zijn, dat als je te lang met te weinig olie hebt rondgereden, door de slechte warmte afvoer iets gebeurd is in je motor.
Omdat "iets" hem tegenhoudt, denk ik dan aan een kapotte zuigerveer, en - dus- een kantelende zuiger. Dat is wel te controleren, oa door de carter onluchting bij een warme motor even los te halen en te kijken hoeveel rook er mee komt, of door de compressie in de motorkamers te controleren met speciale apparatuur. Maar zoek eerst meer eens naar andere opties. Want een kapotte zuigerveer is een enorme ingreep.
* dit alles is ook mogelijk als je oliefilter verstopt zit, of de leiding van/naar je oliefilter in de motor. Door bijvoorbeeld veel smudge (zeg maar harde drap) in je motor.
Een kleine, en hopelijk voor jou is dat niet de oorzaak.......
Maar heb je met te weinig olie gereden ?
Olie smeert niet alleen, olie verspreidt ook de warmte over je motor.(*)
De getallen die op de motorolie staan hebben ook te maken met de bedrijfstemperatuur van je motor en de verdamping/verbranding van olie, naast nog een aantal eigenschappen.
In theorie zou het kunnen zijn, dat als je te lang met te weinig olie hebt rondgereden, door de slechte warmte afvoer iets gebeurd is in je motor.
Omdat "iets" hem tegenhoudt, denk ik dan aan een kapotte zuigerveer, en - dus- een kantelende zuiger. Dat is wel te controleren, oa door de carter onluchting bij een warme motor even los te halen en te kijken hoeveel rook er mee komt, of door de compressie in de motorkamers te controleren met speciale apparatuur. Maar zoek eerst meer eens naar andere opties. Want een kapotte zuigerveer is een enorme ingreep.
* dit alles is ook mogelijk als je oliefilter verstopt zit, of de leiding van/naar je oliefilter in de motor. Door bijvoorbeeld veel smudge (zeg maar harde drap) in je motor.
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Het is voor mij een nieuw fenomeen dat de oliepomp z'n hoeveelheid druk afhankelijk maakt van de hoeveelheid olie die er in zit.
M.a.W. wat een onzin zwam verhaal, het zoveelste ...........
Zit meer in de richting te denken van een wat oudere accu en/of de verbindingen.
of een klein water lekje tussen de koppakking door.
M.a.W. wat een onzin zwam verhaal, het zoveelste ...........
Zit meer in de richting te denken van een wat oudere accu en/of de verbindingen.
of een klein water lekje tussen de koppakking door.
>> Doe mij maar een DAF <<
Ditzelfde heb ik ook gehad, niet in dezelfde vorm, maar toch...
Een motor die niet lekker in zijn vel zit zeg maar, geen gezwets, gaat heel de week al zo. Een winterstand kent de auto niet, de luchtslang van de carb zit gewoon open en bloot. De vroege start is rommelig.
Uiteindelijk toch maar de contactpunten gesteld en jawel heel het troubleshooten is opgelost.
Ik vraag me af of een contactpunt kan wijken door het vele starten op een dag of het niet of nauwelijks aanslaan van de motor.
Nu is het alleen nog zorgen dat de kachel ventilator weer gaat draaien, wel zo lekker.
Een motor die niet lekker in zijn vel zit zeg maar, geen gezwets, gaat heel de week al zo. Een winterstand kent de auto niet, de luchtslang van de carb zit gewoon open en bloot. De vroege start is rommelig.
Uiteindelijk toch maar de contactpunten gesteld en jawel heel het troubleshooten is opgelost.
Ik vraag me af of een contactpunt kan wijken door het vele starten op een dag of het niet of nauwelijks aanslaan van de motor.
Nu is het alleen nog zorgen dat de kachel ventilator weer gaat draaien, wel zo lekker.
Ik voelde me eigenlijk niet aangesproken met de opmerking "zwamverhaal". Volgens werd concreet aangegeven wat het gezwam was, en ja, ik was het er wel een beetje mee eens.
Oh ja, even je ontsteking op de motor merken met bijv een goede CD markeer stift, en je kunt je ontsteking altijd weer helemaal op de oude plek zetten, mocht dat niet het probleem oplossen.
Nou, wat een drama.
Oh ja, even je ontsteking op de motor merken met bijv een goede CD markeer stift, en je kunt je ontsteking altijd weer helemaal op de oude plek zetten, mocht dat niet het probleem oplossen.
Nou, wat een drama.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
De puntjes slijten nou eenmaal, en wel door het inbranden van de contactvlakjes alsook het afslijten van het kunststof lipje wat voor elke vonk door een nokje moet worden opgetild. Dus daarom moeten puntjes worden gesteld...Rudi schreef: Ik vraag me af of een contactpunt kan wijken door het vele starten op een dag of het niet of nauwelijks aanslaan van de motor...
veertjes
Ik kom dan ook terug (zie ergens anders op het forum) op de veertjes onderin de ontsteking. Die kunnen opeens breken, of eentje, waardoor ze in één stand blijven staan, en een andere dan waar ze eerst zaten, waarmee de auto wel goed startte. Ook kan door viezigheid de gewichtsvervroeging onderin plakken. Bij warm worden wordt het vieze vet dunner, waardoor het fenomeen zich op rare tijdstippen voordoet, met name dan bij een koude motor.
Ook heb ik gezien, dat de gewrichtjes onderin de ontsteking, versleten gaatjes voor de asjes hebben waarin ze bewegen.
Meestal wordt er alleen naar de contactpuntjes gekeken, en niet wat er onder zit. Ook wordt meestal alleen het asje gesmeerd onder het kussentje, en niet het mechanisme onder de ontstekingsplaat.
Ook heb ik gezien, dat de gewrichtjes onderin de ontsteking, versleten gaatjes voor de asjes hebben waarin ze bewegen.
Meestal wordt er alleen naar de contactpuntjes gekeken, en niet wat er onder zit. Ook wordt meestal alleen het asje gesmeerd onder het kussentje, en niet het mechanisme onder de ontstekingsplaat.