Schurend/zingend geluid bij gas loslaten?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Schurend/zingend geluid bij gas loslaten?

Bericht: # 82473Bericht s_k »

Dag dames en Heren,

Excuses voor mijn afwezigheid. Het zijn drukke dagen waarin helaas veel te weinig tijd is voor mijn viertje.
Enfin, heb er wat minder in gereden de laatste tijd wegens een raar geluidje.
Als hij koud is, nergens last van. Maar als hij warm wordt (na een half uur rijden), komt er een apart geluidje bij.
Het is er zowel in de 3e als 4e versnelling, maar vooral in de 4e.
Als ik namelijk in die versnelling het gas los laat, hoor ik 'whuuuuuuuUUUUUUUUU!'. Behoorlijk hard. Als ik het gas in trap OF de koppeling in trap is het weg.
Iemand enig idee?
Ik zal er binnenkort een geluidsopname van maken.
We all live in a white Renault 4 :)
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 82474Bericht Roel van Pinxten »

Slippende koppeling? Geen idee anders.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 82477Bericht Willem de Zwijger »

Onvoldoende olie in de versnellingsbak misschien ? Kan natuurlijk ook een meetrillend plaatdeel, veer oid zijn.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 82484Bericht Mark4GTL »

hoog schel irri geluid?
Misschien raakt de motor versleten
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 82488Bericht Le Car »

Druklager is stuk.

Althans daar lijkt het op.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Mustangsally
Berichten: 50
Lid geworden op: za jun 05, 2004 2:00 am
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht: # 82493Bericht Mustangsally »

Ik denk niet dat het het druklager is.
De naam zegt het al, dit lager wordt pas belast als er druk op uitgeoefend wordt door middel van het intrpapen van het koppelingspedaal.

Maar ik ben het met je eens dat het vermoedelijk een lager is. Is het alleen met gas loslaten? Ik zou zeker even controleren of je versnellingsbak droog is aan de onderkant, zo niet, dan gauw even oliepeilen van de bak.

Ik heb ooit zoiets gehad met een oudere Opel geloof ik dat het was, dat bleek het toplager in het vleigwiel te zijn die verrot was. Bijm mijn beste weten heeft een 4-tje dit lager niet, althans alleen in glijlager vorm.
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 82506Bericht Rinootje »

Kan wel het druklager zijn als bv. de koppeling niet goed is afgesteld. Het lager loopt dan altijd tegen de veren van de drukgroep aan.
En zo raakt het lager dan ook snel versleten en gaat whuuuuuuuwen :)

Toplager is idd. in vorm van bronzen glijlager aanwezig. Deze zal niet gaan whuuuuwen.
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 82587Bericht s_k »

Willem de Zwijger schreef:Onvoldoende olie in de versnellingsbak misschien ? Kan natuurlijk ook een meetrillend plaatdeel, veer oid zijn.
Dat was ook onze eerste gok. Vandaar dat ik nu even wacht totdat ik e tijd heb om er eens onder te kruipen. Heb hier geen smeerput/brug :(
We all live in a white Renault 4 :)
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 82588Bericht s_k »

Mark4GTL schreef:hoog schel irri geluid?
Misschien raakt de motor versleten
Da's wel heel ruim, hè? :p.
Neuh, motortje is zeker prima. Het is een 'midderntoner' geluid. Beetje schurend geluid, 'huuuuu'.
We all live in a white Renault 4 :)
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 82589Bericht s_k »

Mustangsally schreef:Ik denk niet dat het het druklager is.
De naam zegt het al, dit lager wordt pas belast als er druk op uitgeoefend wordt door middel van het intrpapen van het koppelingspedaal.
Je hoort het druklager wel. Als je de koppeling intrapt hoor je heel zachtjes 'wssjjjjjjj...'. Niet echt verontrustend.

[quote[
Maar ik ben het met je eens dat het vermoedelijk een lager is. Is het alleen met gas loslaten? Ik zou zeker even controleren of je versnellingsbak droog is aan de onderkant, zo niet, dan gauw even oliepeilen van de bak.
[/quote]
Dat is inderdaad het volgende idee dat we hebben. Maarja, zie boven ;-).
Het geluid is er vooral in de 4e versnelling als ik het gas los laat. Als ik het gas intrap OF de koppeling, is het weer weg. Gas vrij ver loslaten (dus niet helemaal los) geeft het geluid ook iets. Gas hoeft dus niet 100% los te zijn.
Ik heb ooit zoiets gehad met een oudere Opel geloof ik dat het was, dat bleek het toplager in het vleigwiel te zijn die verrot was. Bijm mijn beste weten heeft een 4-tje dit lager niet, althans alleen in glijlager vorm.
Dan hoop ik dat 't dat al niet is.
Ik gok het nog even op de bakolie, maarja... Ik meot echt langs Rino... Maar je wil niet weten hoe lastig dat is in mijn leven :(
We all live in a white Renault 4 :)
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 82590Bericht s_k »

Rinootje schreef:Kan wel het druklager zijn als bv. de koppeling niet goed is afgesteld. Het lager loopt dan altijd tegen de veren van de drukgroep aan.
En zo raakt het lager dan ook snel versleten en gaat whuuuuuuuwen :)

Toplager is idd. in vorm van bronzen glijlager aanwezig. Deze zal niet gaan whuuuuwen.
Whuuuuwen is het goeie geluid ;-).
Ik moet sowieso nog bij jou langs komen. Het lijkt nu alsof ik geen interesse heb, maar ik zit hier met heel wat shit, dus het komt er steeds niet van :(.
uitnodiging staat hopelijk nog? :)
We all live in a white Renault 4 :)
Plaats reactie