Vacuum?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Vacuum?

Bericht: # 82287Bericht Michelke »

Hallo,

ik ga een cruise control in mijn r4 bouwen, echter een vraagje. In de handleiding staat dat de vacuum op een constante vacuum moet worden aangesloten.
Waar vind ik dat?
Eerst dacht ik nog 'n t-stukje tussen vervroegingsdoos en carb te plaatsen, maar de handleiding zegt dat je NOOIT het vacuum van het motormanagement mag gebruiken. Nu heeft 'n r4 niet veel motormanagement, maar daar rekent mijn handleiding de ontsteking ook toe! Waar vind ik nog ergens een goed vacuum?

groet
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 82288Bericht Jan-San »

ik zou het eerder aansluiten op dezelfde manier als je een rembekrachtiger aansluit. Op het inlaastpruitstuk dus.
Er zal natuurlijk geen standaard aansluiting opzitten, maar misschien is dat wel te lassen? Gaatje boren, pijpje erinlassen en hoppa!

Succes ermee.

P.S. slangetje naar "vacuumdoos" zou ik idd ook niet doen.
Gebruikersavatar
Ervier
Berichten: 57
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 9:53 pm
Locatie: Putten

Bericht: # 82292Bericht Ervier »

Wel stoer, een R-4 met cruisecontrol.
Zijn er nog meer van dit "opleukjes" bekend bij R-4 rijders?
Je kunt denken aan ABS, EBD, 4WD, airco, spiegelverwarming etc.
Laat eens horen en zien wat je van je 4-tje gemaakt hebt.
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 82294Bericht brecht »

Willem de Zwijger heeft ook een cruisecontrol op zijn F6 gebouwd, zag er erg netjes uit. Ik kan me alleen niet herinneren waar hij zijn vacuum vandaan had (en of hij die eigenlijk wel nodig had?) Hij zal vanzelf wel reageren hier, anders ff een mailtje sturen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 82304Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb mijn vacuum direct van het spruitstuk afgehaald, die zit er bij de 1400 op voor de rembekrachtiging of zo.
Ik zou het gewoon eens proberen op de vacuumvervroeger, motor management is daar wel een erg zware term voor.
De vacuumvervroeging werkt alleen met de gasklep dicht om ervoor te zorgen dat het arme mengsel dan wat vroeger in brand wordt gestoken omdat het moeilijk brandt; de cruise control werkt vrijwel altijd met half tot heel geopende gasklep.
Krijg je toch onverwachte problemen, dan kun je nog de vacuum van de carterafzuiging pakken, aan de achterkant van de carb. Even opletten dat je aan de vacuumkant van de restrictie blijft die daar in die afzuigleiding zit.
Lukt dat ook niet goed, dan zou ik denken aan een gaatje boren / draad tappen in het spruitstuk.
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 82354Bericht Michelke »

Hallo,

kan ik hier m'n vacuumaansluiting ook tussen zetten? Komt volgens mij helemaal aan de onderkant van de carburateur uit, bijna inlaatspruitstuk dus.
Ik heb begrepen dat het iets zou zijn i.v.m. emissie eisen die gesteld zijn. (franse import, 956cc, 1988) komt uit in 'n 'kamer' ter hoogte van de vlotterkamer.
Misschien dat ook iemand in 'n sleutelboek op kan zoeken wat het is, in mijn boek staat het namelijk niet, ik neem aan dat er alleen lucht doorkomt.

groet

Afbeelding
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 82360Bericht Michelke »

En dan nog iets.
Er zitten op de Zenith 28IF altijd 2 rubberen slangen, gaan met 'n t stuk de carb in. Een dikke slang naar kleppendeksel (carterventilatie) en 'n dunnere naar de carburatuer voet tussen carburateur en blok op het spruitstuk.
Daar kan ik dus ook mijn vacuum vandaan halen, maar waar? Of hebben ze beide een vacuum? in die 'dunne' zit de restrictie, maar moet de aansluiting dan aan de carb kant van de restrictie of aan de spruitstuk kant van de restrictie?

Bedankt voor jullie meedenken!!!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 82364Bericht Willem de Zwijger »

Ja, op dat slangetje kun je het ook proberen, daar kun je mooi makkelijk bij.
Zoals ik zei: opletten dat je aan de vacuumkant gaat zitten, dat is dus de spruitstukkant.
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 82422Bericht The_Underd0g »

Volgens mij, is de vacium van een motor niet echt constant. Bij een cruisecontrol van een R25 word er een extra vacium pompje gebruikt voor het leveren van de constance vacium

(De vacium van een motor varieert volgens mij van hoge vacium wanneer men de gas loslaat, tot lage vacium bij volle gas)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 82424Bericht Willem de Zwijger »

Het vacuum van het spruitstuk is ongetwijfeld niet constant, maar bij mij werkt het prima dus deze cruise control kan er mee uit de voeten
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 82440Bericht Michelke »

Ok dan!

M'n cruisecontrol is ingebouwd en werkt. Leuk knutselwerkje!

GRrtz
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 82443Bericht Willem de Zwijger »

Goed gedaan man. Welk slangetje heb je nou gebruikt ? Fotootje misschien ?
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 82444Bericht Michelke »

ik heb idd het slangetje van de 'carterventilatie' bij het spruitstuk genomen.
Ik heb wel een andere optie gebruikt voor de magneetsensor bij de as. ik heb hem vastgemaakt aan het chassis, bij de bevestiging van de bumper. Morgen met daglicht maak ik wat foto's. Moet wel de kabel nog even stellen, heb m wat strak, loopt bij warme motor nu te hoog stationair.

Dankjewel voor je info!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 82476Bericht Willem de Zwijger »

De bevestiging van de sensor van het magneetje aan het chassis kan misschien ooit een probleem geven, het blok + bak hebben wat vrijheid tov het chassis (ophanging in rubber, kan wiebelen, kan losraken (ophanging bak voorzijde)) dus is nu de afstand van de opnemer naar de magneet niet 'hard'.
Heb je die tweede gaskabel direct aan de carb bevestigd of aan de gewone gaskabel ?
Plaats reactie