Sinds een paar weken de gelukkige bezitter van een R-4 GTL uit '89. Voor de insiders: zij luistert naar de naam Sophietje.
Zoals zoveel viertjes uit dat bouwjaar heeft Sophietje inmiddels behoorlijk last van spataders aan haar chassisbalken (achter). Dat betekent dat de wielophanging eraf moet en nieuwe stukken in de chassisbalken gezet moet worden. Dat zal allemaal wel lukken. Maar ik liep tegen een onverwacht probleem aan met de schokbrekers. Er zitten originele verende schokbrekers onder van Renault nr. 7700511045 bestemd voor 'bonnes routes'. Deze dingen staan behoorlijk onder spanning en zelfs als je die spanning overwint krijg je ze niet zover ingedrukt dat ze uit de wieldraagarmen te wippen zijn. Wie weet hier een foefje op? Zelf had ik inmiddels bedacht de achterwielophanging maar gewoon te demonteren, dan 'vallen' ze er vanzelf wel tussen uit, maar met montage onstaat m.i. hetzelfde probleem. Krijg ik ze er wel weer tussen? Wie heeft hier iets op gevonden?
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
je kunt het zo doen, moet je alleen bij de montage zorgen dat je er iest om bindt (touw) zodat je ze in de gewenste stand kunt binden en als ze vast zitten snij je het touw gewoon los
Automobielen: Blauwe Volvo 245 uit 1979 Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967 Renault FUEGO GTL 1983 Grijs Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Ik begrijp wel dat Jbeekman zich mijn probleem niet kan vorostellen. Op de afgebeelde foto zit de schokbreker aan de voorzijde aan de buitenkant van het bevestigingspunt gemonteerd.
In mijn situatie zit hij opgesloten in een bevestingspunt de voorzijde.
Zeg maar u-vormig.
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Dit is waarschijnlijk een gas/olie gevulde schokdemper, door een extra gasbel wordt de olie onder druk gehouden in de schokdemper en daardoor wordt de zuigerstang omhooggedrukt uit de schokdemper.
Blijft een vreemde constructie. Wat ik begreep is dat de vering vanuit de torsiestangen moet komen en de demping vanuit de schokbreker. Kennelijk ondersteunen deze schokbrekers iets van de vering, hoewel....Eigenlijk in tegenovergestelde richting, want zij drukken de vering al een beetje in. Merkwaardig.....
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Nee hoor, dat zijn gewoon de schokbrekers die onder de F6 horen, iets uitduwend om het top-zware van de wagen tegen te gaan, oftewel 'm dichter naar de weg te duwen. Betere wegligging dus; niet zo overhellend. Ik heb er ooit een soort klem voor gemaakt die ik strakker kan draaien en waardoor het gemakkelijk te verwijderen is en uiteraard ook weer terug te zetten. Het gemaakte gereedschap begon zijn leven als dakgootbevestiging...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat schreef:Nee hoor, dat zijn gewoon de schokbrekers die onder de F6 horen, iets uitduwend om het top-zware van de wagen tegen te gaan, oftewel 'm dichter naar de weg te duwen. Betere wegligging dus; niet zo overhellend. Ik heb er ooit een soort klem voor gemaakt die ik strakker kan draaien en waardoor het gemakkelijk te verwijderen is en uiteraard ook weer terug te zetten. Het gemaakte gereedschap begon zijn leven als dakgootbevestiging...
Maar in eerste instantie ging het toch om een 4gtl schokdemper dacht ik
helemaal bovenaan te zien.