thermostaatklep

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 6228Bericht Leo »

Kan iemand mij vertellen hoe ik een kapotte thermostaatklep (die in de koelwaterslang na de waterpomp zit) van een goed werkende kan onderscheiden.
Mijn 4tje wordt snel heet en blijft dan ook erg heet. Ik heb de klep er maar eens tussenuit gehaald (toch warm genoeg buiten). Met een schroevendraaier is hij in koude en hete toestand (in kokend water) moeilijk tegen de veer in (=stroomrichting) open te drukken. Ik heb geen idee of dat zo hoort, weet wel dat een defecte klep vaak open blijft staan. Kan dat ook andersom? :???:
Nou ja, tips zijn welkom, ik vertrouw het dus niet helemaal.
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 6232Bericht Jan-Geert »

zeker kan dat ook andersom , als je hem van koud in een kokend hete bak met water gooit moet ie open gaan.... anders is ie defect
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6237Bericht Goof »

Zoals ik afgelopen weekend ik al dikwijls heb gezegd en gezien, slibben de koelsystemen van viertjes nogal eens dicht. Dit komt door roest dat afkomstig is van de buitenkant van de cilinder bussen. onderschat dit niet, want het koelend vermogen van je radiator daalt behoorlijk en als je slangen dan ook nog half dicht zitten... kijk anders eens voor de gein in je koelvloeistofvat. Als dit vat helemaal bruin is (het hoort doorzichtig te zijn) en het koelwater ook, dan is het naar mijn mening tijd voor een grote onderhoudsbeurt aan je koelsysteem. Dit houdt in: alle water eraf, alle slangen eraf, radiateur eruit en dan alles met heel veel water doorspoelen, totdat alle water wat eruit komt weer helemaal zuiver is. Afwasmiddelen en dergelijken zijn hierbij welkom. De kachel kun je laten zitten, maar zou ik vanuit het motorruim wel doorspuiten, anders moet het hele dashboard er namelijk uit. Vervolgens alles weer in elkaar zetten, met een beetje kit tussen de aansluitingen van de slangen en de hele handel weer afvullen met water. Antivries zou ik er nog ff uit laten, want water koeld beter en bovendien is het aan te raden op het einde van de zomer je water nog een keer te verversen en er dan wel antivries bij te doen. Dan zou het hele koelsysteem weer schoon moeten zijn en denk ik dat je koelproblemen opgelost zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 6248Bericht Leuverink »

komt het zo vaak voor dan bij 4tjes, dat het koelsysteem dicht geslibt is?
Ik had trouwens hetzelfde probleem, maar bij mij, bleek het (na het vervangen van het thermocontact en thermostaat en het testen van de ventilator en schoonmaken van het systeem) een lekke koppakking te zijn. Dus das jammer.
A.s. Maandag gaat mij GTL weer onder de sleutels en de schroevendraaiers en gaan we (waarschijnlijk) die kop ff flakken (of is het vlakken). Er zat trouwens ook speling in de waterpomp en das ook niet je van het.
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 6249Bericht Jan-Geert »

suc6 ruud
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 6250Bericht Leo »

Als ik hem in heet water gooi gebeurt er dus niets. Op naar Brezan maar weer.
Het koelwater is helder groen (koelvloeistof). Daar is denk ik niets mis mee. Maar met een dichte klep helpt dat allemaal weinig.

Dank voor de reakties.
Plaats reactie