wanneer hoort de fan aan te slaan?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jannes
Berichten: 17
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 4:52 pm

wanneer hoort de fan aan te slaan?

Bericht: # 59775Bericht jannes »

hallo,

tja een poos geleden stond ik in de file en begon het toch ineens te borrelen vooronder. nu is mijn vertrouwen een beetje kwijt in mijn 4tje.
ben steeds bang dat ie weer te heet wordt. moet toch in orde zijn wegens vakantie naar italie.

nu is mijn vraag wanneer slaat die fan aan?

is dat erg snel of pas echt als ie gloedje heet wordt, heb de fan wel getest door twee stekkertjes aan te sluiten en die draait als een gek. de fan van de ford scorpio draait meteen bij het starten al. (moedersauto)

ik heb er een nieuwe temperatuur voeler opgezet, maar het ding begint nooit te draaien. ik heb met de hitte niet super grote stukken gereden maar hij werd toch wel erg warm, maar het begon niet te borrelen en de fan sloeg niet aan? oh ja ik heb wel extra sleuven in de motorkap, kenteken zit op de bumper, krijgt ie daardoor al genoeg koeling?

kan het nog iets anders zijn?

groet,

Jan beige R4 GTL 1983
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 59780Bericht Bruutmans »

Laat em na een ritje eens stationair draaien en ga lekker op een voorschermpje zitten kijken met een cigaretje erbij. :D
Bij mij slaat ie constant aan en af dus kan zijn dat je net kijkt als ie alweer gestopt is.
In principe moet ie het doen als je er een nieuw contact in hebt zitten.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 59782Bericht Hugo »

Gebruik een moderne zekering ( heel, +/_ 10 Amp ) om de schoentjes van het thermocontact door te verbinden, dan moet de ven draaien als de sleutel op contact staat.

( Gewoon tegen elkaar houden mag ook, maar als de ven werkt is het verstandig een tijdelijk permante verbinding te maken i.v.m. de huidige buiten temperaturen. ) Doorrijden kan dan geen kwaad, omdat de radiateur door de rijwind gekoeld wordt en als de temperatuur van het water te laag wordt de thermostaat sluit en zo het doorstromen van het water voorkomt.

Of de thermostaat goed is, kun je voelen ( als de moter een poosje heeft gedraait ) aan onderste radiateur slang: deze wordt warm als de thermostaat open is, dus werkt. Volgens de boeken openen bij 84 graden.

Het thermocontact hoort tussen 86 en 89 graden te sluiten, dus voor dat je het water hoort borrelen, oftewel aan de kook is.

Let er ook op dat er voldoende water in zit, nooit als het water heet is met koud water bij vullen, door het poltselinge afkoelen kan de kop krom trekken.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 59798Bericht Supersuus »

Rechtsonderin de radiateur zit een thermo-sensor-ding, heb je die al eens vervangen? kan het euvel zijn.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 59805Bericht Willem de Zwijger »

En anders een probleem in een contact (corrosie). Of een draad (breuk). Ik zou eerst a la Brutus de motor laten draaien met de kap open, net zolang tot of de fan gaat draaien, of het vloeistofvaatje begint te borrelen. In het laatste geval aan het meten slaan: maakt de thermoschakelaar contact ? Staat er spanning op ? etc
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 59812Bericht Hugo »

Suzanne schreef:Rechtsonderin de radiateur zit een thermo-sensor-ding, heb je die al eens vervangen? kan het euvel zijn.
Dat is dus een thermocontact ( met twee aansluitingen ), zoals ik al voorstelde de draden met kabelschoentjes los nemen en doorverbinden. Zo test je of de ven en de stroom toevoer inorde is. Zoniet, zie het comentaar van Willem.

In de toevoerslang naar de bovenste aansluiting van de ratiateur zit de thermostaat, deze regelt de temperatuur van het koelwater ( gaat open als er koel vraag is ).

Op de cilinderkop zit een thermocontact met 1 draad, deze schakeld het temperatuurlampje. Deze brand als het motorblok te heet is. Schakeld naar massa, dus als je de draad met massa verbind gaat het lampje branden.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Plaats reactie