Home / homokineten (?)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Blauwtje

Home / homokineten (?)

Bericht: # 55981Bericht Blauwtje »

Hallo,

Ik heb het nog nooit gehoord, tot afgelopen week, en natuurlijk meerdere malen:

Home / homokineten.

Wie kan me hier wat meer over vertellen? Wat is/zijn het, waar dient het voor, enz.

Ben benieuwd!

Groetjes, Blauwtje
jbeekmann

Bericht: # 55983Bericht jbeekmann »

Homokineten zitten aan je aandrijfassen. Omdat je voorwielen naar links en rechts kunnen sturen, in en uit kunnen veren, maar tegelijkertijd ook nog aangedreven worden kan de aandrijfas geen starre as zijn die je versnellingsbak direct koppelt aan je wielen.
Vroeger gebruikten ze hier kruiskoppelingen voor. Deze zorgen ervoor dat de as kan draaien onder een hoek. Omdat er een aantal nadelen aan de kruiskoppeling zitten hebben ze het geheel nieuw ontworpen en is de homokineet geboren. Dit is een stervormig stuk op het einde van de as met aan ieder pootje een wieltje. Deze wieltjes grijpen in een contravorm aan die weer een as-uiteinde heeft. Doordat de wieltjes in een sleuf lopen kan het geheel in alle richtingen bewegen.
Mmmm... als je dit niet voor je ziet heb je geen idee waarover ik het heb denk ik...
Zal ff een plaatje van wat uit elkaar gehaalde homokineten bijplakken.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
jbeekmann

Bericht: # 55984Bericht jbeekmann »

Je ziet hier links in het witte bakje het kruisstuk. De wieltjes liggen ook in het bakje, tussen de naalden waarmee het wieltje kan draaien (die zitten dus tussen het wieltje en het pootje van het kruisstuk)
Rechts zie je de contravorm liggen met daarin de banen waar de wieltjes doorheen lopen. Kan je het zo een beetje voor je zien?

Afbeelding
jbeekmann

Bericht: # 55985Bericht jbeekmann »

jbeekmann schreef:Homokineten zitten aan je aandrijfassen. Omdat je voorwielen naar links en rechts kunnen sturen, in en uit kunnen veren, maar tegelijkertijd ook nog aangedreven worden kan de aandrijfas geen starre as zijn die je versnellingsbak direct koppelt aan je wielen.
Vroeger gebruikten ze hier kruiskoppelingen voor. Deze zorgen ervoor dat de as kan draaien onder een hoek. Aan iedere as zitten er logischerwijs twee.
Omdat er een aantal nadelen aan de kruiskoppeling zitten hebben ze het geheel nieuw ontworpen en is de homokineet geboren. Dit is een stervormig stuk op het einde van de as met aan ieder pootje een wieltje. Deze wieltjes grijpen in een contravorm aan die weer een as-uiteinde heeft. Doordat de wieltjes in een sleuf lopen kan het geheel in alle richtingen bewegen.
Mmmm... als je dit niet voor je ziet heb je geen idee waarover ik het heb denk ik...
Zal ff een plaatje van wat uit elkaar gehaalde homokineten bijplakken.
Blauwtje

Bericht: # 56021Bericht Blauwtje »

Ik snap het helemaal, erg bedankt voor de uitgebreide info en foto's!

Nu snap ik ook dat ze een 'beetje' slijtagegevoelig zijn.

Groetjes, A.

:D :D :D
Plaats reactie