electrische ontsteking
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik heb zo'n ding van Wind gehad en die gaf na twee jaar de geest (tijdens een APK keuring). Volgens Ruud was ik de eerste die dit probleem had, waarschijnlijk een piekspanning die het ding verwoest heeft. Ik ben daarna maar weer doorgegaan met de ouderwetse schakeling.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2003-09-11 15:21 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2003-09-11 15:21 ]</font>
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nou ja, elektronika moet ergens aan kapot gaan en ik kan me persoonlijk heel goed voorstellen dat je van die korte scherpe hoge piekjes op je ogenschijnlijk vlakke 12 Volt krijgt (ik heb zelf een intervalschakelaar gemaakt voor de ruitenwisser die ook meteen op dit soort piekjes reageert)en dat dan de elektronika doorblaast. Piekjes krijg je van en en uitschakelen van belastingen. De starmotor is bv een zware jongen, maar knipperlichtjes storen ook.
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
moet je op letten, als ze zo'n stuk eca ontwerpen waar een spoel aan komt te hangen dan wordt er automatisch een reverse diode in opgenomen, die als het goed is is berekend op de piek die terugkomt van de ontstekings spoel. dus de elctronica mag er eigenlijk geen last mee krijgen. (als de diode het begeven heeft natuurlijk wel) dus dan zou dat de reden moeten zijn.
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
piekjes krijg je niet perdefinitie door het in en uitschakelen van belastingen, tenminste jou definitie is te ruim, een belasting die ohms is veroorzaakt geen piek, een capacitieve of inductieve belasting zoals een spoel, een motor die kan inderdaad een piek veroorzaken.
een spoel heeft de eigenschap om de stroom die er door loopt te willen blijven behouden schakele je de spoel af dan wordt in theorie de spanning oneindig hoog. en dat zijn de piekjes die je bedoelt. (dus een diode ervoor)
een spoel heeft de eigenschap om de stroom die er door loopt te willen blijven behouden schakele je de spoel af dan wordt in theorie de spanning oneindig hoog. en dat zijn de piekjes die je bedoelt. (dus een diode ervoor)
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie
Bestaad er geen electrise onsteking zodanig dat je uw orginele onsteking niet meer moet gebruiken ? (Dan heb ik ook geen last meer van zwevende contakten as mijn R4 boven bepaald toerental komt en dus je volle vermogen blijft houden ? Btw voor piekjes te vermijden in electronica schakelingen moet men best (bij spoelen vooral) een vrijloop diode zetten antiparallel dus
Ik heb zo'n Retronics-blokje (dat van Wind) al jaaaren op mijn auto zitten (nu zo'n 100.000 km totaal). Tot groot genoegen; autootje rijdt er perfekt mee; het is niet gek duur en is ontzettend simpel er op te zetten. Overigens houd ik ook rekening met het bezwijken van het ding, dus heb ik de oorspronkelijke bobine en kabel naarde stroomverdeler er los in laten zitten, zodat ik bij uitval van de electronica meteen terug kan zetten (even een paar draadjes overzetten en klaar is Kees, dat lukt ook onderweg nog wel).
Dus ik ben echt alleen maar positief over dat blokje
Dus ik ben echt alleen maar positief over dat blokje