electrische ontsteking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 26116Bericht Erik »

wie heeft hier ervaring mee en zijn er ook goedkopere oplossingen dan die van WIND
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 26117Bericht cyclofrene »

dan trekkie hem van een andere auto af ofzo....
Ton
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 2:00 am
Locatie: Apeldoorn

Bericht: # 26128Bericht Ton »

Er zijn evt transistorsysteempjes te koop bij de plaatelijke electronicaboer,dan heb je nog wel je contactpunten maar die branden niet meer in.
Dus hoef je ze alleen nog te stellen ivm slijtage van het nokje.
Ton
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 2:00 am
Locatie: Apeldoorn

Bericht: # 26129Bericht Ton »

Heb er zelf overigens geen ervaring mee...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 26189Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb zo'n ding van Wind gehad en die gaf na twee jaar de geest (tijdens een APK keuring). Volgens Ruud was ik de eerste die dit probleem had, waarschijnlijk een piekspanning die het ding verwoest heeft. Ik ben daarna maar weer doorgegaan met de ouderwetse schakeling.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2003-09-11 15:21 ]</font>
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 26238Bericht cyclofrene »

PEIKSPANNING, Wie heeft je die onzin nou weer verteld??
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 26243Bericht Willem de Zwijger »

Nou ja, elektronika moet ergens aan kapot gaan en ik kan me persoonlijk heel goed voorstellen dat je van die korte scherpe hoge piekjes op je ogenschijnlijk vlakke 12 Volt krijgt (ik heb zelf een intervalschakelaar gemaakt voor de ruitenwisser die ook meteen op dit soort piekjes reageert)en dat dan de elektronika doorblaast. Piekjes krijg je van en en uitschakelen van belastingen. De starmotor is bv een zware jongen, maar knipperlichtjes storen ook.
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 26261Bericht cyclofrene »

moet je op letten, als ze zo'n stuk eca ontwerpen waar een spoel aan komt te hangen dan wordt er automatisch een reverse diode in opgenomen, die als het goed is is berekend op de piek die terugkomt van de ontstekings spoel. dus de elctronica mag er eigenlijk geen last mee krijgen. (als de diode het begeven heeft natuurlijk wel) dus dan zou dat de reden moeten zijn.
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 26265Bericht cyclofrene »

piekjes krijg je niet perdefinitie door het in en uitschakelen van belastingen, tenminste jou definitie is te ruim, een belasting die ohms is veroorzaakt geen piek, een capacitieve of inductieve belasting zoals een spoel, een motor die kan inderdaad een piek veroorzaken.
een spoel heeft de eigenschap om de stroom die er door loopt te willen blijven behouden schakele je de spoel af dan wordt in theorie de spanning oneindig hoog. en dat zijn de piekjes die je bedoelt. (dus een diode ervoor)
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 26485Bericht The_Underd0g »

Bestaad er geen electrise onsteking zodanig dat je uw orginele onsteking niet meer moet gebruiken ? (Dan heb ik ook geen last meer van zwevende contakten as mijn R4 boven bepaald toerental komt en dus je volle vermogen blijft houden ? Btw voor piekjes te vermijden in electronica schakelingen moet men best (bij spoelen vooral) een vrijloop diode zetten antiparallel dus
Alpine-Ad
Berichten: 49
Lid geworden op: do aug 28, 2003 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 27612Bericht Alpine-Ad »

Ik heb zo'n Retronics-blokje (dat van Wind) al jaaaren op mijn auto zitten (nu zo'n 100.000 km totaal). Tot groot genoegen; autootje rijdt er perfekt mee; het is niet gek duur en is ontzettend simpel er op te zetten. Overigens houd ik ook rekening met het bezwijken van het ding, dus heb ik de oorspronkelijke bobine en kabel naarde stroomverdeler er los in laten zitten, zodat ik bij uitval van de electronica meteen terug kan zetten (even een paar draadjes overzetten en klaar is Kees, dat lukt ook onderweg nog wel).
Dus ik ben echt alleen maar positief over dat blokje
Plaats reactie