Valse lucht--> knallen uit de uitlaat

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 22017Bericht Willem de Zwijger »

Ik was al een half jaar of zo op zoek naar de oorzaak van 'knallen uit de uitlaat bij afremmen op de motor' en had de moed al opgeggeven. Tot ik gister bij bij het oplossen van een ander probleem (inhouden boven de 100)eens goed bij de carburateur keek. Er zit een slangetje vanaf het inlaat spruitstuk omhoog naar de luchtinlaat van de carburateur, daarin zat een scheur daar waar hij op de tule van het spruitstuk zit.
Hierdoor zoog hij valse lucht aan (parallel aan de carburateur zeg maar, waardoor de vervroeger niet op onderdruk wordt getrokken, waardoor de onsteking bij magere mengsels onvolkomen is met als gevolg de pistoolschoten uit de uitlaat). Het rubber was daar ter plaatse keihard geworden, ik denk door de warmte van het uitlaatspruitstuk (die daar in de buurt warmte wisselt met het inlaatspruitstuk). Ik had nog een slangetje liggen van een 84-er en die had eenzelfde scheur en verharding. Ik vermoed dus dat dit voor iedere slang op die plek een keer gaat spelen. Ik heb het opgelost door van twee slangetjes 1 te maken met een stukje pijp en wat tape.
Nog een weetje: bij vervangen van het slangetje opletten dat er een orifice (een dingetje met een heel klein gaatje) in zit. Ik kwam er bij toeval achter, en dit maakt voor mij de functie van het slangetje begrijpelijk. Ik snapte al niet hoe de vervroeger ooit een onderdruk zou moeten voelen als je de onderdruk kortsluit met een overdruk, maar het is dus een korstluiting met een heel grote weerstand (de orifice) waardoor er maar heel weinig gas gaat stromen en de onderdruk dus in stand blijft.
Het inhouden boven de 100 bleek overigens te wijten aan de bougies (aanslag, lichtbruin zegt dat iets ?)
De carburateur is trouwens een Zenith 28 IP (R4F6 1985).


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-06-22 08:41 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-06-22 22:18 ]</font>
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 22283Bericht Boerammetje »

HELD!

Ik heb de zelfde verschijnselen en nu erg veel hoop ze op te kunnen lossen...

Hopelijk werkt dit bij de oudere 4-tjes met een 22iF en 28IF hetzelfde...

Bram
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22285Bericht an3s »

Bekend probleem: Ik heb hetzelfde gehad met onze vier. De vorige eigenaar had dat slangetje vervangen door een gewoon slangetje zonder douceurtje. Nou, dan duurt het ff voor je door hebt waar je het zoeken moet.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 22315Bericht Willem de Zwijger »

Voor mij geen grotere eer dan als 'held' te begroet door een man met zo'n prachtige website en zulke mooie echte antieke viertjes.
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 22376Bericht Boerammetje »

De eer kan nog groter worden, want als dit het probleem oplost zijn de viertjes bij deze voor schorsing behoed. Bram is het namelijk extreem zat iedere keer half Brabant door te kunnen lopen achter zijn auto's, en gaat vrijdag eens even kijken of dit zijn probleem oplost! Verslag volgt!
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22391Bericht Folkert »

Ik kan niet wachten het verslag ter harte te nemen!
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 22656Bericht Boerammetje »

Welaan! In dier voege! Inzake wat betreft aangaande kan ik mededelen weer een X-tra blije Bram te zijn.

Afgelopen vrijdag de gruwelijke dag der dagen: de enige die erger is dan die waarop ik zelf naar de tandarts moet: APK dag.

Mijn bordeaux rode '66 lievelings-4L moest eraan geloven, en zoals ieder jaar begint de APK op de remmenbank. Dit jaar had ik maar liefst 239 km gereden met deze 4, die zijn verontwaardiging over deze verwaarlozing direct uitte door links & rechts voor een ongelijke remwerking te vertonen.

Mijn opmerking bij het zien van de testuitslag om de verdere keuring maar te laten voor wat hij was en de auto volgens eerder beschreven plan te schorsen moet 4-lief diep geraakt hebben, want met geen pijn of moeite was hij nog op eigen kracht van zijn plek te bewegen.

Reden voor de garagist om - mede na mijn beklag over de regelmaat waarmee dit geauwehoer optreedt en ik lopend achter mijn auto mijn schuur weer bereik - een deskundige blik in het vooronder te werpen.

De slang die op het meegebrachte printje van het eerste bericht in dit topic genoemd wordt lijkt een moderne frats te zijn, want ik kon hem in heel mijn sjees niet vinden, maar het vermoeden dat hier carburateurproblemen aan de orde waren werd bevestigd toen ik de door de garagist uit het magazijn gehaalde nieuwe Zenith op het aloude spruitstuk van mijn vroeger o zo trouwe gevierte geplaatst had.

4-mans bleek onmiddelijk te starten op het flauwe rondgooien van de met een nog maar half uit zijn winterslaap ontwaakte 6V accu gevoede startmotor, en bleek ook op een uitgebreide testrit door het Brabantse land zich aan geen hoge toeren, file rijden, overmatig chocke gebruik of wat dan ook te storen, en reed als nooit tevoren.

Bram was blij genoeg om nog diezelfde middag het voorremprobleem op te lossen (linker en rechter trommel verwisselen bleek genoeg - wat fijn toch dat daar in '66 een randje opgekomen is zodat je iets hebt om tegen te slaan) en sleurde de auto zonder enig verder euvel door de APK.

De burger in mij kreeg uiteraard genoeg moed om nu ook zijn R3 & R4 super van een nieuwe carburateur te gaan voorzien, en vraagt bij deze of iemand toevallig 1 of 2 solex 28 mm carburateurs te koop heeft liggen!

Bram
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22666Bericht Folkert »

Gefeliciteerd! Blij zo'n blij bericht te mogen aanschouwen!
Plaats reactie