handrem afstellen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Als alles goed zit, moet de handrem zichzelf stellen. Vaak op en af zetten (met de hendel tussen de stoelen) helpt de boel wel op de goeie plaats krijgen, maar het is ook mogelijk dat de kabel erg geroest is en daardoor minder goed werkt. Goed gangbaar maken, evt met olie in de kabel. Doen de gewone (achter)remmen het wel goed?
_________________
F6 Automaat, F6 Sinpar en F6 NATO;
En nóg een paar leuke voertuigen.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-07-02 23:54 ]</font>
_________________
F6 Automaat, F6 Sinpar en F6 NATO;
En nóg een paar leuke voertuigen.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-07-02 23:54 ]</font>
De 4 is geleverd met trommelremsystemen van lucas en bendix. Bij de oudere 4tjes moest je die zelf stellen, maar alles van pak-em-beet na 1975 hoort zichzelf te stellen. Helaas pakt dat in de praktijk anders uit want de boel zit vol met veertjes en palletjes die vast- c.q. doorroesten. De beste, maar niet perse goedkoopste oplossing is het hele binnenwerk inc. remschoenen vervangen. Hiervoor zijn montagesetjes leverbaar bij de betere automaterialenzaak.
Daarvoor is het wel nodig dat je weet wat voor systeem je hebt: Het lucas-systeem werkt met een palletje dat een wartel aandraait dat net onder je remcilinder tussen beide remschoenen gemonteerd zit.
Het bendix-systeem heeft een grote hefboom aan een van de remschoenen zitten met aan het eind een hoop tandjes die blijven haken in een half maantje met evenzoveel tandjes.
Een montagesetje voor bendix kostte mij vorige maand 13,50 euro (voor twee wielen maar ex. remschoenen) bij AGO automaterialen in Vlaardingen
Daarvoor is het wel nodig dat je weet wat voor systeem je hebt: Het lucas-systeem werkt met een palletje dat een wartel aandraait dat net onder je remcilinder tussen beide remschoenen gemonteerd zit.
Het bendix-systeem heeft een grote hefboom aan een van de remschoenen zitten met aan het eind een hoop tandjes die blijven haken in een half maantje met evenzoveel tandjes.
Een montagesetje voor bendix kostte mij vorige maand 13,50 euro (voor twee wielen maar ex. remschoenen) bij AGO automaterialen in Vlaardingen
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
Plunjers zijn de twee cilinders die uit je remcilinder komen om vervolgens je remschoenen tegen de binnenkant van je trommel te drukken.
Als die niet bewegen remt hij niet.
Maar:
Aangezien de keurmeester waarschijnlijk allebei je achterremmen goedvond en alleen niet te spreken was over je handrem, zal het euvel wel niet liggen aan je remcilinder.
Maar ik sta nergens van te kijken.
Als die niet bewegen remt hij niet.
Maar:
Aangezien de keurmeester waarschijnlijk allebei je achterremmen goedvond en alleen niet te spreken was over je handrem, zal het euvel wel niet liggen aan je remcilinder.
Maar ik sta nergens van te kijken.
Ik ff niet, maar Girling en Lucas is dus hetzelfde. Dit om misverstanden te voorkomen.Op 2003-07-04 19:46, schreef Erik:
Het remsysteem wat ik heb is Girling heb het vandaag helemaal los gehad en goed gereinigt! Alles is heel en te stellen kabel ook maar de remmen doen het goed behalve die vervloekte #@*&& handrem. Hij is wel wat strakker maar niet helemaal vast!
Wie weet raad????????
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.