handrem afstellen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 22464Bericht Erik »

Hallo mensen heb vandaag auto voor APK gehad het enige noemenswaardige is handrem rechts achter afstellen. Het gaat om f6 1984 hoe moet dit wil het morgen doen!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 22475Bericht R4F6GTX Automaat »

Als alles goed zit, moet de handrem zichzelf stellen. Vaak op en af zetten (met de hendel tussen de stoelen) helpt de boel wel op de goeie plaats krijgen, maar het is ook mogelijk dat de kabel erg geroest is en daardoor minder goed werkt. Goed gangbaar maken, evt met olie in de kabel. Doen de gewone (achter)remmen het wel goed?

_________________
F6 Automaat, F6 Sinpar en F6 NATO;
En nóg een paar leuke voertuigen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-07-02 23:54 ]</font>
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22491Bericht an3s »

De 4 is geleverd met trommelremsystemen van lucas en bendix. Bij de oudere 4tjes moest je die zelf stellen, maar alles van pak-em-beet na 1975 hoort zichzelf te stellen. Helaas pakt dat in de praktijk anders uit want de boel zit vol met veertjes en palletjes die vast- c.q. doorroesten. De beste, maar niet perse goedkoopste oplossing is het hele binnenwerk inc. remschoenen vervangen. Hiervoor zijn montagesetjes leverbaar bij de betere automaterialenzaak.

Daarvoor is het wel nodig dat je weet wat voor systeem je hebt: Het lucas-systeem werkt met een palletje dat een wartel aandraait dat net onder je remcilinder tussen beide remschoenen gemonteerd zit.

Het bendix-systeem heeft een grote hefboom aan een van de remschoenen zitten met aan het eind een hoop tandjes die blijven haken in een half maantje met evenzoveel tandjes.

Een montagesetje voor bendix kostte mij vorige maand 13,50 euro (voor twee wielen maar ex. remschoenen) bij AGO automaterialen in Vlaardingen
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 22543Bericht Erik »

Het remsysteem wat ik heb is Girling heb het vandaag helemaal los gehad en goed gereinigt! Alles is heel en te stellen kabel ook maar de remmen doen het goed behalve die vervloekte #@*&& handrem. Hij is wel wat strakker maar niet helemaal vast!

Wie weet raad????????
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 22550Bericht Ron »

Wat is de slag van je handrem?
Je moet de kabel volgens mij ook gewoon kunnen stellen, en anders eerst even kijken of je plunjers niet vastzitten, en ook even kijken of de binnenkant van je trommel een beetje vetvrij is. Als er niet genoeg wrijving optreedt duw je je auto zo door de rem.
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 22557Bericht cees en jantine »

net onder de achterkant van de handrem zit toch een stelmoertje/dingetje?
daar heb ik de mijne tenminste wel mee gesteld.
je moet er wel even moeite voor doen om er met een dopje(11??) te komen, maar het kan wel.
groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 22561Bericht Erik »

Nee de boel is absoluut niet vet! Ik heb al wel wat gesteld met dat stel moertje maar durf niet te ver te gaan. Ron wat zijn dat voor dingen die jij benoemd???
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 22562Bericht Erik »

PLunjers bedoel ik
Project rodeo6b schiet op.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 22563Bericht Ron »

Plunjers zijn de twee cilinders die uit je remcilinder komen om vervolgens je remschoenen tegen de binnenkant van je trommel te drukken.
Als die niet bewegen remt hij niet.
Maar:
Aangezien de keurmeester waarschijnlijk allebei je achterremmen goedvond en alleen niet te spreken was over je handrem, zal het euvel wel niet liggen aan je remcilinder.
Maar ik sta nergens van te kijken.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22568Bericht an3s »

Op 2003-07-04 19:46, schreef Erik:
Het remsysteem wat ik heb is Girling heb het vandaag helemaal los gehad en goed gereinigt! Alles is heel en te stellen kabel ook maar de remmen doen het goed behalve die vervloekte #@*&& handrem. Hij is wel wat strakker maar niet helemaal vast!

Wie weet raad????????
Ik ff niet, maar Girling en Lucas is dus hetzelfde. Dit om misverstanden te voorkomen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22574Bericht Folkert »

Bendix daarentegen...
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 22614Bericht Erik »

He andries klopt allemaal wat je zegt theorie en praktijk willen wel eens verschillen.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22616Bericht an3s »

Ah, en vanwaar dit plotselinge inzicht? Ben je erachter wat het probleem is?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 22618Bericht Erik »

ik heb alle rommel eraf gehad en vervangen! Gewoon top nu!
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22619Bericht an3s »

Zie je wel, da's gewoon het beste.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Plaats reactie