12V aansluiting

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Esther-VL

Bericht: # 22266Bericht Esther-VL »

Ik zou graag in de R4 een aansluiting maken voor 12 volt. Dit omdat we met de 4 op vakantie willen gaan en dan is het wel handig als je je gsm kan opladen en ook de koelbox z'n werk kan doen.

heeft er iemand een idee hoe dit moet?
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 22268Bericht schoapke »

sluit ik me bij deze vraag aan.

heb al zo'n ding in huis. gewoon doorlussen met de radio??
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 22270Bericht Goof »

Lijkt me verstandiger om een directe draad vanaf de accu te trekken en deze apart te zekeren.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Esther-VL

Bericht: # 22272Bericht Esther-VL »

prima, maar hoe doe je dat? Ik ben geen technisch wonder namelijk :???:
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22277Bericht an3s »

Simpel: zorg dat je ongeveer de volgende kring bouwt (alles in serie (achter elkaar dus)):

ACCU(+pool)-----ZEKERING-----(evt. schakelaar)-----AANSLUITING(+pool)

AANSLUITING(-pool)-----CHASSIS

houdt voor de zekering een waarde aan die net boven de maximale stroom ligt die je wilt verbruiken. Dus als je koelbox 4 ampere trekt neem je een zekering van 5 ampere.

Als je stromen boven de 20 ampere wilt gebruiken houdt daar dan rekening mee bij de dikte van de draden die je gaat gebruiken.

Eventueel kan je ook de stroom via het contactslot laten lopen, zodat je geen stroom verbruikt als het contact uit staat.
Maak in dat geval een aftapping op de rode draad aan het contactslot en gebruik die in bovenstaand schematje in plaats van de ACCU(+pool). Dit is overigens niet aan te raden bij stroomsterktes boven de 20 ampere.

Wat voor koelbox wil je eigenlijk aansluiten? Een gewone autokoelbox of een campingkoelbox (dat is zo'n absorptiedoos op electrisch en/of gas. In dat laatse geval is je accu zo leeg.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 22278Bericht The_Underd0g »

als uw frigo 4 aperes trekt kun je best een zekering van 8 steken want bij het inschakelen kan deze nogal eens hoge stromen trekken (en zeker op 12V) diameter van de draden is ook zeer belangrijk anders heb je een spannings val over je kabels en zo ipv maar 12 over je frige 11 of 10V ze moeten nu nie zo dik zijn als de kabels van een startmotor maar 3 carré kom je wel mee toe.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22280Bericht an3s »

Autozekeringen zijn vrij traag en trekken een inschakelpiekstroom meestal wel. Maar een paar ampere meer kan inderdaad geen kwaad. De dikte van de meeste draden in een auto is ruim voldoende bij stroomsterktes onder de 20 ampere. De spanningsval wordt immers niet alleen bepaald door de dikte maar ook door de lengte van de kabel. Bij dergelijk simpele bekabeling is de lengte van de kabels zelden meer dan 5 meter.

Je moet natuurlijk geen visdraad gebruiken maar gewone standaard luidsprekerdraden zijn prima geschikt.

_________________
Jesus bought my hotrod

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-06-26 16:47 ]</font>
Ton
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 2:00 am
Locatie: Apeldoorn

Bericht: # 22281Bericht Ton »

Net zo belangrijk als een goede plus is een GOEDE massa!Zorg bij alle aansluitingen die je maakt,dat je een absoluut goede massa hebt.

Dus niet "zomaar een stukkie metaal" pakken.
Meten is weten

Ton
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22282Bericht an3s »

Trouwens Sam, had jij nou nog dat schema van die accumeter voor mij?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Plaats reactie