zenith 32if7 vraagje

Moderators: Rik H., trompjohan, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Rik H., trompjohan, Nando

Plaats reactie
benr4

zenith 32if7 vraagje

Bericht: # 185493Bericht benr4 »

nou lees ik in mijn kluwer handboek dat de carb een luchtregelschroef EN een benzineregelschroef heeft ?
klopt dit ? zo ja, waar zitten die dan ? ik kan er maar 1 vinden en die zit ergens onderaan en dat zou de schroef om de co (luchtmengsel) af te stellen moeten zijn ?
wie kan mij verlichten, eventueel met foto,s ?

tevens praat kluwer in een expoded vieuw (ander paragraaf) ook over een remlichtsproeier ??? (omg) :oops:
die heb ik nog niet eerder gehoord.
mijn renault4 is van 1984 met een Billancourt motor 845cc.
Bertje

Re: zenith 32if7 vraagje

Bericht: # 185495Bericht Bertje »

Mengselschroef ter hoogte carburateurvoet, luchtschroef een veel grotere schroef hoger op de carburateur. Die laatste regelt hoe veel lucht-brandstof mengsel er stationair wordt aangezogen, die eerste hoe rijk/arm dit mengsel is.
Remlichtsproeier moet remluchtsproeier zijn: de sproeier die het mengsel verarmt bij hogere toeren. Hoe sneller lucht stroomt, hoe ijler het wordt; zonder correctie zou het mengsel dan verrijken. Staat los van stationairloop.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
benr4

Bericht: # 185506Bericht benr4 »

ok, dank bertje, weer wat geleerd :D
btw, ik dacht dat die grotere schroef, die gekartelde met externe veer, een mechanische schroef was om stationair te stellen, zeg maar, dat ie de gasklep positie veranderd, maar blijkbaar doet ie dus lucht regelen.
wat is de standaard positie van de luchtschroef, volledig indraaien en dan 2 windingen open draaien ?
benr4

Bericht: # 185550Bericht benr4 »

Bertje schreef: za mar 21, 2026 9:11 pm luchtschroef een veel grotere schroef hoger op de carburateur. Die laatste regelt hoe veel lucht-brandstof mengsel er stationair wordt aangezogen, die eerste hoe rijk/arm dit mengsel is.
is dit die gekartelde schroef met veer ? dat is toch niet anders dan een schroef die bepaald hoever de gasklep openstaat, oftewel een mechanische aanslag schroef ?
benr4

Bericht: # 185551Bericht benr4 »

nog wat vraagjes, zit er in de dikke carter ontluchtingsslang naar de carburateur ook een restrictie ? want bij mij zit die die niet ?

2; heb een gebruikte zenith 32 IF7 gekocht maar de aansluitingspijpjes van de voetverwarming zijn afgebroken, is de voetverwarming belangrijk of kan je die zonder problemen bypassen ?
Bertje

Bericht: # 185553Bericht Bertje »

Je hebt het over luchtregelschroef, benzineregelschroef (mengselschroef) en Zenith 32 IF7: misschien gaan daar wat dingen door elkaar.

Ik elk geval de 32mm carburateurs van Solex hebben een luchtregelschroef zoals eerder omschreven: een schroef met kop van zeg 8mm ongeveer halverwege de volle hoogte vd carburateur. Er zijn ook stelschroefjes voor de ruststand vd gasklep, maar daar zit ofwel een plastic dopje op (als dat nog niet verdwenen is) ofwel ze zijn alleen van onderaf (bij gedemonteerde carburateur) te stellen. In principe dus een fabrieksafstelling waar je als gebruiker af moet blijven. De luchtregelschroef staat typisch zeg 0.5 tot 1 slag open.

Bij de Zenith 32 IF7 is het volgens mij simpeler/intuitiever: een mengselschroefje in de carburateurvoet en een aanslagschroefje voor de ruststand vd gasklep. Simpel gezegd probeer je de motor met de eerste schroef zo snel mogelijk te laten lopen (optimaal mengsel) en met de tweede schroef zo langzaam mogelijk (rustig stationair toerental).

Restrictie carterontluchting hoort alleen in de dunne slang die naar de vacuumaansluiting op het spruitstuk gaat. Plaats je deze niet, dan trek je (te veel) valse lucht. De dikke slang mag volledig vrij zijn om alle carterdampen ongehinderd naar de carburateur af te voeren.

Voetverwarming kun je achterwege laten, ik heb dat bij mijn auto's ook niet aangesloten. Misschien dat het vroeger relevant was met koudere winters en/of meer variabele benzinekwaliteit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
benr4

Bericht: # 185555Bericht benr4 »

Bertje schreef: do mar 26, 2026 4:09 pm Je hebt het over luchtregelschroef, benzineregelschroef (mengselschroef) en Zenith 32 IF7: misschien gaan daar wat dingen door elkaar.

Bij de Zenith 32 IF7 is het volgens mij simpeler/intuitiever: een mengselschroefje in de carburateurvoet en een aanslagschroefje voor de ruststand vd gasklep.
je hebt helemaal gelijk, de zenith heeft blijkbaar geen luchtregelschroef, het staat ook in de kluwer handboek wel een beetje verwarrend.

Restrictie carterontluchting hoort alleen in de dunne slang die naar de vacuumaansluiting op het spruitstuk gaat. Plaats je deze niet, dan trek je (te veel) valse lucht.
ik moet eerlijk bekennen dat die potdicht zit en toch loopt die (bijna) helemaal netjes, hoewel ik nog geen echte ervaring heb met rijden met de auto, dus dat moet ik maar afwachten wat ie doet op de snelweg, maar dat duurt nog even voor ik zo ver ben[/quote]

Voetverwarming kun je achterwege laten, ik heb dat bij mijn auto's ook niet aangesloten. Misschien dat het vroeger relevant was met koudere winters en/of meer variabele benzinekwaliteit.
geen last van bevriezen bij temperaturen tussen 0 en +5 ? of rij niet in de winter ?
Crelesy

Bericht: # 185556Bericht Crelesy »

Die restrictie in de dunne slang is een milieu dingetje. Andere en nieuwere auto's hadden daar een PCV valve/ kogelklep tussen.

Als je m helemaal afdicht, kan je je carburateur/ motorloop eigenlijk beter afstellen vind ik. Maar daar zijn de meningen over verdeeld hier volgens mij.

Last van bevriezen heb ik nog nooit gehoord bij de R4. Wel kokende benzine in de vlotter bak bij zomerse temperaturen. Als je dan parkeert met hete motor kookt je vlotterkamer leeg en start i slecht daarna. Maar das vaak omdat er dan geen kunstof isolator tussen de carburateur u voet en spruitstuk zit.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie