Keerringen bak vervangen

Moderators: Rik H., trompjohan, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Rik H., trompjohan, Nando

Plaats reactie
Eddy1969

Keerringen bak vervangen

Bericht: # 185409Bericht Eddy1969 »

Wil de keerringen en o-ringen gaan vervangen van mijn R4F6 1985: lekkage…
Onderdelen besteld en wat ingelezen op dit forum.
Daar zie ik dat een aantal tipgevers het over inkorten van de veer van de Keerring hebben:

ook kun je de spankracht van het veertje van de keerring dan wat strakker zetten”

“Ik heb ooit ook gehoord dat je de spiraalveer in de keerringen meteen iets moet inkorten om een betere afdichting te garanderen.”

Kan iemand mij uitleggen wat daarmee bedoeld wordt? De veer van de Keerring? Die klop je toch gewoon op zijn plaats in de uitgedraaide schotel van de bak?
R4F6 1985 1108cc
Visa 1983 652cc
Hengel

Re: Keerringen bak vervangen

Bericht: # 185410Bericht Hengel »

Achter de lip, welk aan de binnenkant van de keerring zit, zit een veertje die de lip wat naar binnentrekt. Dat veertje kun je losmaken, iets inkorten en weer terug bevestigen.
Bertje

Bericht: # 185411Bericht Bertje »

Ik heb die veertjes ook wel eens ingekort maar doe dat niet meer, ik denk niet dat dat perse de oplossing is. Wel raak ik rondom het loopvlak van de keerring op de aandrijfas even met een fijn watervast schuurpapiertje en tegenwoording vervang ik ook altijd de grote (103x3?) o-ring waarmee de aluminium schotel afsluit op het gietijzeren versnellingsbakhuis.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Crelesy

Bericht: # 185418Bericht Crelesy »

En een dubbel lips keerring pak ik meestal
Ouwe meuk is leuk (beer)
Hengel

Bericht: # 185452Bericht Hengel »

Crelesy schreef: ma mar 09, 2026 8:48 pm En een dubbel lips keerring pak ik meestal
Heb je daar een nummer van of een link waar te bestellen?
benr4

Bericht: # 185456Bericht benr4 »

dat veertje inkorten verkort enkel de levensduur van de keerring want je verhoogt enkel de druk op de lip, de fabrikant heeft echt wel bedacht dat ie niet strakker moet anders had die dat wel gedaan.

ik ken de situatie niet van de versnellingsbak, de r4 is voor mij op het moment nog onontgonnen gebied maar van keerringen kan ik wel iets zeggen.
als de nieuwe keerring niet voldoende afsluit dan is het loopvlak van de as ingesleten, het enige wat je dan kan doen is 1; de as vernieuwen, 2; de als verbussen met een sleef of 3; als er ruimte voor is de keerring niet helemaal op diepte monteren zodat de lip van de keerring op een nieuw maagdelijk stukje van de as gaat afsluiten, soms kan 3mm minder diep al het verschil maken .

en natuurlijk kijken of er geen putjes of bramen op het loopvlak van de as zit, dan moet je dat polijsten, begin met korrel 400 en in stapjes naar korrel 2000 werken, want het loopvlak mag absoluut niet grof geschuurd zijn, want dan over een klein aantal km ben je weer aan de beurt met lekkage.
mijn renault4 is van 1984 met een Billancourt motor 845cc.
benr4

Bericht: # 185457Bericht benr4 »

Hengel schreef: zo mar 15, 2026 7:08 pm
Crelesy schreef: ma mar 09, 2026 8:48 pm En een dubbel lips keerring pak ik meestal
Heb je daar een nummer van of een link waar te bestellen?
zijn meestal nominale metrische maten, hoewel die fransen wel af en toe flink kunnen afwijken.
meet met een schuifmaat de diameter van het loopvlak van de as, tevens de uitwendige diameter waar de keerring in geklopt moet worden en google is je vriend, en nee, je hebt geen speciale renault keerringen nodig, die kosten waarschijnlijk het 5voudige als het niet meer is.

dus als voorbeeld, als de as 20mm is en het uitwendige waar de keerring in moet 40mm is, dan zoek je op google naar een dubbellips keerring 40x20mm.
zijn het geen metrische maten dan zoek je het in inchmaten, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet bij een franse auto.
Hengel

Bericht: # 185458Bericht Hengel »

Dank
Crelesy

Bericht: # 185460Bericht Crelesy »

Dacht 36x54x7.5mm

Gewoon de maat invullen bij de div technische webshops. Zoals 123 kogel... Enz.
Kost onder de 5 euro per keerring
Ouwe meuk is leuk (beer)
benr4

Bericht: # 185461Bericht benr4 »

weet niet of het mag maar dan hoor ik het wel, hier de keerring met de maat die crelesy gaf; https://www.robaraindustries.com/artike ... ng-Feed-NL
Bertje

Bericht: # 185462Bericht Bertje »

En (natuurlijk) hebben we ook een forumtopic waar de maten van keerringen en lagers opgelijst staan:
viewtopic.php?t=14207

Overigens kun je voor de aandrijfassen ook prima keerringen van 8mm dik gebruiken (zeg ik uit ervaring), die zijn (veel) beter leverbaar
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie