Ik heb al 25 jaar aanhoudende problemen met R4 ontstekingen. Koud alleen starten met 12V hulpaccu over de 6V, en na een tijd lopen afslaan en niet meer aanwillen.
Ik weet dit altijd aan versleten bobines, maar bij ten minste één van die dingen bleek afgelopen week dat de puntjes niet goed meer sluiten wanneer de boel warm is. Wellicht wat corrosie op het asje, die voor wrijving zorgt. Schoonmaken en smeren hielp hier.
Desondanks ben ik ook benieuwd welke elektronische verdeler er op een 680-01 / 02, een 690-01 en een 800-01 / 02 blok past.
Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Boerammetje
- Contacteer:
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Wat slecht starten / slechte vonk betreft, zou ik zelf denken dat het ooit goed gewerkt heeft. Dus er zou best een slechte bobine tussen kunnen zitten. Maar zeker ook niet vergeten dat veel storingen daarin veroorzaakt word door weerstand in de elektra.Boerammetje schreef: ↑zo aug 25, 2024 9:00 pm Ik heb al 25 jaar aanhoudende problemen met R4 ontstekingen. Koud alleen starten met 12V hulpaccu over de 6V, en na een tijd lopen afslaan en niet meer aanwillen.
Ik weet dit altijd aan versleten bobines, maar bij ten minste één van die dingen bleek afgelopen week dat de puntjes niet goed meer sluiten wanneer de boel warm is. Wellicht wat corrosie op het asje, die voor wrijving zorgt. Schoonmaken en smeren hielp hier.
Desondanks ben ik ook benieuwd welke elektronische verdeler er op een 680-01 / 02, een 690-01 en een 800-01 / 02 blok past.
De min gaat doorgaans door heel t voertuig en niet via de beste verbindingen. Het blok bijvoorbeeld is ijzer. De verdeler is aluminium. Dit vreet op elkaar in en geeft vaak problemen als t ouder word.
Zeker in een 6 volt systeem is een weerstand door corrosie al snel een storing.
Voor de R4 zijn er bij 123 maar 4 standaard ontstekingen als je de tunebare versie weglaat zover ik weet. Billancourt of Cleon en dan :
kort / lang
Type meenemer onderop
Met of zonder vacuüm.
Er staan codes op elk verschillende verdeler origineel. Maar al die 123 ontstekingen hebben knopjes om meerdere curves te selecteren. Die corresponderen met die nummers.
Tis redelijk simpel uit te zoeken. De lijst van verdeler nummers staan in de handleiding die je er bij krijgt/ online kan vinden. En de winkel die je niet wil helpen om de goede te vinden is je geld niet waard zou ik bijna zeggen..
Ouwe meuk is leuk
Dat verbaast meBoerammetje schreef: ↑zo aug 25, 2024 9:00 pm Ik heb al 25 jaar aanhoudende problemen met R4 ontstekingen.
Ah ok, ik heb alleen ervaring met 12V systemen, misschien maakt dat het verschil. De originele vraag ging meen ik ook over een auto met 12V systeem.Boerammetje schreef: ↑zo aug 25, 2024 9:00 pm Koud alleen starten met 12V hulpaccu over de 6V, en na een tijd lopen afslaan en niet meer aanwillen.
Ik ben benieuwd of de vraagsteller al bekeken heeft of de bobine uberhaupt een fatsoenlijke vonk trekt. Dat kun je testen door de bougiekabel vanaf de bobine iop zo'n 5mm van de massa te houden en de contactpunten te openen; ofwel door te starten, ofwel door met een (geisoleerd) schroevendraaiertje de punten te lichten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Weer terug van vakantie
Na nogmaals door speuren, de draad van de bobine naar de stroomverdeler bleek slecht, deze vervangen. En vooralsnog lijkt het stukken beter. Bijzonder, maar goed, voorlopig nog geen 123 ontsteking nodig blijkbaar.
Dank voor het meedenken allemaal!
Na nogmaals door speuren, de draad van de bobine naar de stroomverdeler bleek slecht, deze vervangen. En vooralsnog lijkt het stukken beter. Bijzonder, maar goed, voorlopig nog geen 123 ontsteking nodig blijkbaar.
Dank voor het meedenken allemaal!
Ah ja dat kan.
Tip van flip:
Bij twijfelachtig storingen aan de ontsteking, of als je twijfelt aan de staat van je kabels, ff de plantenspuit er bij. De water nevel verergert de storing vaak. Dat kan zeker helpen.
Tip van flip:
Bij twijfelachtig storingen aan de ontsteking, of als je twijfelt aan de staat van je kabels, ff de plantenspuit er bij. De water nevel verergert de storing vaak. Dat kan zeker helpen.
Ouwe meuk is leuk